tanten

Trådstartare
Nu har jag åter fått en inbjudan till Linkedin. Det har hänt förr men jag har inte sett någon anledning att ens ta reda på mer om vad det är.

Eftersom jag inte är med och inte har några vänner som diskuterat detta vet jag ...absolut ingenting.

Vilken nytta skulle jag - 55-årig tant - ha av Linkedin. Och varför är man med?

Ljus i mörkret önskas. Upplys mig.
 
Vad jobbar du med?
Jag jobbar inom IT och då bör man finnas där.... Fick mitt senaste jobb genom linkedin då de sett min profil där, blir inbjuden till seminarier och grupper där osv
 
Jag fick en inbjudan dit och kollade upp lite om vad det gick ut på. För mig som kemist inom avfallsbranchen så kändes det väldigt onödigt. Om jag tex vill byta jobb så är nog mina personliga kontakter värda mycket mer än ett "annonymt" nätverk. Till detta så är jag skeptisk till att läcka för mycket upplysningar om sig själv på nätet. Det finns alldeles för många nyfikna makthavare som dammsuger upp sånt. Facebook gillar inte mig utan jag får klicka bort uppmaningar som "Shaggy tala om för dina vänner var du bor" fler gånger i veckan. Nej "kära" fb mina vänner vet var jag bor och ni som företag har inget med det att göra.
 
Tack för svar

OK - nej jag ser ingen anledning till att "marknadsföra" mig. Jag har ingen karriär framför mig och mina arenor är väl definierade ändå.

Det som får mig att undra är att den man som nu bjudit in mig är 70+ och även om han är synnerligen aktiv i många kretsar och anlitas för många olika former av uppdrag ändå får anses ha sitt yrkesliv bakom sig. Han har haft höga positioner och har en del fortfarande.
 
Och jag blev inbjuden av en kvinna jag hyr semesterbostad av. Hon är inte svensk, kanske vanligare utomlands? Förstår inte varför hon är med, hon är pensionär men åtar sig lite jobb. Låter inte helt nödvändigt med linkedin.

Jag sökte nytt jobb häromtaget och då var det tydligen bra att ha en profil där.
 
Jag ser det lite som Facebook för yrkeslivet. För mig har det ingen verklig nytta, men jag ser att vissa tycker det är "viktigt" att man är sökbar även där.

Eftersom jag inte släpper in några arbetsrelaterade kontakter på FB så känns det rätt bekvämt att ha kontakten via Linkedin.

Däremot ser jag att min förra bransch, IT, frotterar sig våldsamt på just detta medie.
 
Eftersom jag inte släpper in några arbetsrelaterade kontakter på FB så känns det rätt bekvämt att ha kontakten via Linkedin.

Jag ser det exakt likadant. LinkedIn är enbart ett nätverk för professionella kontakter. @tanten; Det är ganska vanligt att de som har "yrkeslivet" bakom sig, frilansar med sin expertis efter pensionen och då är det extra viktigt att vara sökbar och nåbar för professionella uppdrag.

(Sedan har jag aldrig haft något FB-konto, så bara samma resonemang, inte samma uppsättning :-).)
 
Jag ser ju många av de lite äldre arbetskontakteran på Linkedin och det är i princip det enda sättet de är sökbara om man googlar. Inga träffar i övrigt, vilket i dagsläget kan vara lite vanskligt. Syns man inte, finns man inte.

Är man inte sökbar, blir det inga jobb. Ungefär.
 
Jag är en aktiv linkedin-are.
LinkedIn- nätverket ger mig flera jobberbjudande i hela världen varje år, som, om inte annat, är trevligt för att boosta egot.
Jag håller kontakten med många av mina före detta arbetskamrater, de finns inte på fejjan.
Och så är jag med i ett gäng diskussionsgrupper, som ger mig en hel del bra info. Jag är snart 50 och jobbar som tekniker.
 
Jag är journalist och finns med på LinkedIn men ser inte riktigt nyttan med det. Ser dock till att ha en bra profil utifallatt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 240
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
475
Senast: Takire
·
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 482
Senast: Paddington
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 404
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp