Bukefalos 28 år!

Lite frågor till er som kan om era hundar och annat

diabla

Trådstartare
Jag är nästan helt oerfaren och vill lära mig allt som går INNAN jag tar hem hunden.
Ska köpa mig en liten hund, helst någon cavalier blandning när jag känner att jag kan tillräckligt om hundar. så nu har jag lite frågor till er som jag gått och grublat på.

  1. Vilket sätt tränade du din hund att bli rumsren på? med en bur, papper eller tillsyn?
  2. Hur lång tid tog det för dig att träna din hund så att den blev rumsren?
  3. vad har du för mat tider och vid vilka tider rastar du din hund?
  4. Rekomenderar ni att man kastrerar en tik, och vid vilken ålder ska man kastrera?

tack till er som vill svara
 
Sv: Lite frågor till er som kan om era hundar och annat

Nu är jag absolut inte superduktig på varken hundar eller valpar, men kan svara på hur jag gjorde iaf. Det har funkat så något rätt måste jag nog gjort :angel:

Vilket sätt tränade du din hund att bli rumsren på? med en bur, papper eller tillsyn?

Gick ut ofta, berömde när hon kissade eller bajsade ute, ignorerade när hon gjorde det inne. Hon fattade poängen fort! Ett bra tips är att gå ut efter maten, det kan ibland kännas som att den rinner rätt igenom dom. :p


Hur lång tid tog det för dig att träna din hund så att den blev rumsren?

Efter en vecka hade vi kommit såpass långt att hon hade fattat, men dock kunde hon inte alltid hålla sig om matte och husse var för sega mellan promenaderna, och inte heller under natten. När hon var ca 3-4 månader var det helt kissfritt även nattetid


vad har du för mat tider och vid vilka tider rastar du din hund?

Nu i vuxen ålder får de mat morgon och kväll, rastas helt olika tider pga stressad hund. Annars brukar man väl säga var 4:e timma?

Som valp fick hon mat 4 ggr om dagen i början, minskades ner till 3 och sedan till 2 ggr om dagen. Rastades ca var 40:e minut i början, trappade upp tiden emellan, väldigt långsamt



Rekomenderar ni att man kastrerar en tik, och vid vilken ålder ska man kastrera?

Jag och sambon har inte haft planer på att kastrera våra tikar, men min har börjat visa tecken på obehag vid löp, så det kanske blir av ändå. Men annars tycker jag att man gör efter vad hunden mår bäst av :)
 
Sv: Lite frågor till er som kan om era hundar och annat

  1. Rekomenderar ni att man kastrerar en tik, och vid vilken ålder ska man kastrera?

tack till er som vill svara

Kastrerar du innan 2 års ålder minskar du risken för juvertumörer i framtiden radikalt. Ska du inte avla rekommenderar jag att kastrera för då slipper man löpen och ev. skendräktighet. Jag ska kastrera min tik nu i början av Januari.
 
Sv: Lite frågor till er som kan om era hundar och annat

1. Vilket sätt tränade du din hund att bli rumsren på? med en bur, papper eller tillsyn?
Tillsyn, vi gick ut vad och varannan timme och när han började "nosa runt". Torkade bara upp när det hamnade inne och berömde när det var ute.
2. Hur lång tid tog det för dig att träna din hund så att den blev rumsren?
Fick hem honom 2 månader gammal, 4-5 mån ålder kissade han inne en gång i veckan (slog aldrig fel, varje söndagskväll) och sen 5 månaders ålder är han helt rumsren.
3. vad har du för mat tider och vid vilka tider rastar du din hund?
De är faktiskt inte så regelbundna :angel: Han får mat efter första morgonpromenaden (dvs när vi vaknar), och runt 8-9 på kvällen. Rastas var 4-5 timme från vi vaknar tills vi går och lägger oss.
4. Rekomenderar ni att man kastrerar en tik, och vid vilken ålder ska man kastrera?
Jag har egentligen ingen åsikt, har hanhund så jag är inte så insatt. Personligen hade jag nog haft tiken fertil sålänge hon inte mår dåligt av sina löp.

Tillägg: Min hund har aldrig kissat inne på natten, men ofta på dagarna innan han blev rumsren :) När de vaknar är det fort ut som gäller!
 
Sv: Lite frågor till er som kan om era hundar och annat

Kastrerar du innan 2 års ålder minskar du risken för juvertumörer i framtiden radikalt. Ska du inte avla rekommenderar jag att kastrera för då slipper man löpen och ev. skendräktighet. Jag ska kastrera min tik nu i början av Januari.

Du eliminerar dessutom risken för livmoderinflammation.
 
Sv: Lite frågor till er som kan om era hundar och annat

tack för era svar! bra tips.

är det som med hästar det där med kastrerignen, att om man gör det för sent så är det för sent beteende mässigt sett?
 
Sv: Lite frågor till er som kan om era hundar och annat

Till viss del för hanhundar, men även äldre hanhundar blir ofta mindre "skvättiga" etc. För tikar försvinner däremot löpen helt.
 
Sv: Lite frågor till er som kan om era hundar och annat

Det första jag vill råda dig är att faktiskt köpa en renras. Dels för att du vet vad som väntar mer (tex vet du sjukdomshistorik i släkten, hur hunden blir som vuxen etc), dels för att inte stödja oseriös blandrasavel och dels för att du senare kanske vill ställa ut vovven/tävla? Idag är det inte alls stor skillnad mellan blandraser och en bra avlad renrasig hund! Kanske värt att spara någon månad extra för hunden man ska leva med i minst 10 år framöver?

Potträning: Jag tränade hunden genom tillsyn, direkt efter maten gick vi ut, direkt efter att han vaknat, lekt, direkt när jag såg att han blev "nödig".
Det gick fort! Redan efter någon vecka tror jag att han förstod, men inte klarade att hålla tätt riktigt ännu. Runt 3-4 mån ålder var han rumsren (men jag gick ut OTROLIGT ofta i alla fall).

Foder: han fick BARF, råa kycklingvingar, mosad banan blandad med köttfärs, kycklinglever, brosk att gnaga på och massor av annat skoj var fjärde timma, sedan blev det större och större mellanrum.

Ang kastration: Väljer du en blandras så antar jag att du inte kommer avla, så då är det nog inget negativt med det, tvärt om!
 
Sv: Lite frågor till er som kan om era hundar och annat

Kastrerar du innan 2 års ålder minskar du risken för juvertumörer i framtiden radikalt. Ska du inte avla rekommenderar jag att kastrera för då slipper man löpen och ev. skendräktighet. Jag ska kastrera min tik nu i början av Januari.

Mig veterligen minimeras riskerna för juvertumörer bara om man kastrerar före första löp.
 
Sv: Lite frågor till er som kan om era hundar och annat

Jag har en Cavalierhane som är 3år:) måste bara säga att det är en underbar ras!

1. Vilket sätt tränade du din hund att bli rumsren på? med en bur, papper eller tillsyn?
Tillsyn, sedan gick jag ut med honom med jämna mellanrum och när han hade ätit,sovit eller lekt.
2. Hur lång tid tog det för dig att träna din hund så att den blev rumsren?
han fattade grejen ganska fort!
3. vad har du för mat tider och vid vilka tider rastar du din hund?
I början fick han mat 4 gånger per dag, nu som vuxen äter han morgon och kväll.
mina hundar har ungefär dessa tider: 08.00 eller 09.00 en halvtimmes morgonpromenad ibland lite kortare, ibland längre. lunchpromenad vid 11 eller 12 på ca 45 min, ibland lite kortare o ibland lite längre.

sedan eftermiddagspromenad vid 16.00 ungefär, på ca 1 timme eller lite längre. och sen 8 eller 9 på kvällen blir det kvällskiss :)

ibland får de flera promenader. och på helgerna brukar kvällskissen bli senare :P

4. Rekomenderar ni att man kastrerar en tik, och vid vilken ålder ska man kastrera?
har inte så stor erfarenhet av tikar, men jag har hört att om man inte ska avla så kan man kastrera för att minska risken för vissa sjukdomar.
 
Sv: Lite frågor till er som kan om era hundar och annat

Mig veterligen minimeras riskerna för juvertumörer bara om man kastrerar före första löp.

Kastrerar man innan första löpet är risken minimal, näst intill obefintlig, väntar man till hunden är ca 2 år är risken fortfarande mindre än om man inte kastrerar men den ökar ju hela tiden. Efter två års ålder ses riken lika stor som om man inte kastrerat har jag läst mig till. Men ju tidigare desto bättre om man ska se det ur juvertumörsperspektiv.
 
Sv: Lite frågor till er som kan om era hundar och annat

Vilket sätt tränade du din hund att bli rumsren på? med en bur, papper eller tillsyn?
Främst tillsyn men vi hade oxå tidningar inne som han kunde gå på om nätterna. Det va han riktigt duktig med att göra. På dagarna gick vi ut varje timma och efter att han hade lekt, sovit och ätit.

Hur lång tid tog det för dig att träna din hund så att den blev rumsren?
Han lärde sig snabbt, är idag 4½ månad och har inte gjort inne på en månad lite mer. Så var rumsren vid 3 månaders ålder.

Vad har du för mat tider och vid vilka tider rastar du din hund?
Han få tre gånger om dagen, kl 8, 13 och 20. Jag rastar honom så fort han vill gå ut. Han säger till när han vill gå ut. Promenader tar vi det lugnt med och gå ca varannan dag 30 min. Övrigt håller vi till mycket på baksidan och leker med pinnar eller annat

Rekomenderar ni att man kastrerar en tik, och vid vilken ålder ska man kastrera?
Ska man ändå inte ta valpar på sin tik så kan man ju kastrera. Då slipper man löptiderna och du slipper oroa dig om hon kommer lös. Och är man inte så jätte kunnig så kan det vara svårt att veta när tiken kommer i höglöp(redo att para sig). Det är typ förlöp och höglöp och jag har stött på och även läst några som trodde att tiken ha löpt färdigt när den i själva fallet hade kommit i höglöp, ja det slutade med att de fick ta abortspruta på tiken.
Sen som kakis säger så försvinner risken att tiken få livmodersinflammation.
Ålder vet jag däremot inte men det har du ju redan fått svar på =)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 443
Senast: AraSlei
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 323
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 379
Senast: geting
·
Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
1 904
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp