Bukefalos 28 år!

Lite gnäll...

AnnaJL

Trådstartare
Länge har jobbat på att hundmöten ska ske utan utfall, och fram tills igår hade jag och Douglas verkligen kommit långt. Vi kunde gå förbi hundar helt utan utfall (dock inte utan lite spattighet), jag kunde även stanna och få honom att helt ignorera den andra hunden och ha fokus på mig.

MEN, igår gick vi en sen promenad hos min mamma på landet. Douglas gick i löst koppel och jag var rätt trött och slö. Helt plötsligt när vi går förbi ett hus så kommer en STOR svart hund i full fart ut från mörkret och låter som en hel björn. Jag blir livrädd och likså Douglas, jag skriker och drar Douglas tätt intill mig av ren reflex. Tur som är så sitter hunden i lina och når bara precis fram till tomtgränsen. Jag står kvar några meter bort från hunden och försöker lugna Douglas som bara har mord i blicken, lyckas dock efter några minuter få honom att sitta ner relativt lugn.

Efter detta så blir Douglas väldigt spänd när han ser en annan hund, reser ragg och är svårt att få kontakt med, dock har han inte gjort nåt utfall ännu. Men vi har heller inte mött någon större svart hund än som är Douglas (och min) största skräck.

Jag vet att detta enbart beror på mig, att han inte helt och fullt litar på att jag klarar av möten med andra hundar. Men jag blir så jäkla less på att allt jobb ska förstöras av sådana här saker (det är inte första gången nämligen) :cry: Mitt förtroende för andra hundägare/hundar är totalt i botten och därför spänner jag mig också och då blir det ganska svårt att få Douglas att slappna av...

Slut på gnäll.

Tips på hur jag ska kunna slappna av och vara en bra ledare för min hund vid hundmöten mottages tacksamt...
 
Sv: Lite gnäll...

Inte skrika för det första :D. Inte dra hunden till dig för det andra. Varför blev du rädd? Var det mörkt? Såg du inte hunden förrän i sista sekund?

Det går ju inte att skylla på någon annan när det gäller det där tillfället, hunden satt ju faktiskt i lina.
 
Sv: Lite gnäll...

Nästa gång är en ny gång :)
Som du säger så är det oss förare som det beror på, var som vanligt och hunden kommer att fortsätta där ni var.
 
Sv: Lite gnäll...

Varken såg eller hörde hunden förrän den var påväg i full fart mot oss, såg inte ens att det var en hund först för det var mörkt och hunden var svart. Hade jag sett hunden i tid och inte när vi var typ 2 meter ifrån den hade det varit en helt annan sak, såklart. Jag reagerar ju definivt inte så i vanliga fall.

Jag tycker faktiskt inte att man har en hund ute själv i lina kl 22 på kvällen i ett villaområde. Hunden nådde ända ut till vägen och tydligen har den dragit sönder linan tidigare och många är rädd för den fick jag höra av mamma sen.

Men jag skyller inte ifrån mig, jag tycker bara det är synd med allt jobb jag lagt ner på både mig själv och min hund. Det är ju jag som är problemet egentligen och inte blev jag lugnare av detta.
 

Liknande trådar

Hundträning Har en 12-veckors schäfervalp som är otroligt stabil och lugn. Både hemma, i stallet, nya miljöer osv. Han håller sig nära mig men är...
Svar
10
· Visningar
1 167
Senast: Stergo
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 266
Senast: Migo
·
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 638
Senast: Fruentimber
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 904

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp