Liten dotter med misstänkt svampinfektion?

ika77

Trådstartare
Ja min dotter är 2 år.
Nu ikväll så somnade hon som vanligt strax innan 20 och somnade gott.
Men vaknade nu vid 23 helt jätteledsen och vill INTE somna om. Tog upp henne och tog av henne blöjan och skulle byta.
Då var det som att det kliade väldigt mellan benen på henne och så grät hon när hon kliade sig.
Tvättade av henne och såg att hon var lite röd emellan där. Mitt i.
Kan hon ha fått svampinfektion?
Tror inte det är urinvägsinfektion för det brukar ju inte kännas emellan att man kissar?
Brukar svida mest NÄR man kissar.
Det verkar som att det liksom kliar väldigt.
Och eftersom det har varit/är så varmt och svettigt nu med blöja så är det väl inte omöjligt?

Jag tvättade och smorde med idominsalva.
Det var vad jag kunde komma på att jag kunde göra just nu.

Har Pevaryl hemma men kan man använda den salvan på så små barn?
Nån som har erfarenhet av detta?
 
Sv: Liten dotter med misstänkt svampinfektion?

Jag tycker mer att det låter som blöjeksem, vilket inte är så konstigt i den här värmen. Innanför blöjan är det fuktigt och nu är det dessutom varmt vilket gör det hela ändå värre. Fortsätt smörja in med Idomin, Inotyol eller liknande och lufta - låt henne gå utan blöja så mycket som möjligt. Blir det inte bättre så tycker jag du skall prata med BVC, smörja inte in med Pevaryl utan att ha kollat upp så det verkligen är svamp.
 
Sv: Liten dotter med misstänkt svampinfektion?

Ta på potatismjöl, det brukar lindra.
 
Sv: Liten dotter med misstänkt svampinfektion?

Mest troligen värmeutslag/blöjeksem - inte roligt när man är bäbis men ack så vanligt.
Det är lite olika vad som funkar bäst - mina barn blev sämre av salvor - vi körde m barnpuder eller potatismjöl-
Kompisens barn fungerade bäst m inotynolsalva (stavning?)- sätts på helt torr hud.
Men viktigast av allt är vädring - ta av allt på underkroppen så fort tillfälle ges och låt snippan få luft.

Kolla m bvc - dom vet säkert.

Oj såg nu att hon var 2 år - jag skulle kolla urinvägsinfektion.
 
Senast ändrad:
Sv: Liten dotter med misstänkt svampinfektion?

även filmjölk eller yoghurt.
Det har min kära mor tvingat mig att använda när jag var liten:)
Funka jätte bra.Återställer ph-balansen eller något sådant+ att det svalkar;)
 
Sv: Liten dotter med misstänkt svampinfektion?

hon kan ha mask också ..Det kliar fruktansvaärt på kvällen /natten.

Maskarna kommer ut på kvällen natten och lägger sina ägg runt slid öppningen .. Det kilar ,,barnet stoppar sedan fingrarna i munnen och ekorrhjulet är igång.
 
Sv: Liten dotter med misstänkt svampinfektion?

hon kan ha mask också ..Det kliar fruktansvaärt på kvällen /natten.

Maskarna kommer ut på kvällen natten och lägger sina ägg runt slid öppningen .. Det kilar ,,barnet stoppar sedan fingrarna i munnen och ekorrhjulet är igång.

Fel öppning, men annars rätt ;)
 
Sv: Liten dotter med misstänkt svampinfektion?

Fel öppning, men annars rätt ;)

vadå fel öppning :confused:

maskarna bor i ändtarmen men lägger äggen utanför ..på flickor =slidan

urdrag från sjukrådsgivningen


Klådan orsakas av att springmask som lever i tarmen tar sig ner mot ändtarmsöppningen för att precis utanför öppningen lägga sina ägg, där de också kläcks. Maskarna är vita, trådtunna och centimeterlånga. Man kan se dem vid ändtarmsöppningen och ibland i avföringen.

Det händer att springmask också orsakar klåda i slidöppningen hos flickor. Slemhinnan i slidan blir då röd, irriterad och svullen.
 
Senast ändrad:
Sv: Liten dotter med misstänkt svampinfektion?

Nej, de lägger äggen i ändtarmsöppningen :cool:

vårdguiden skrev:
Klådan orsakas av att springmask som lever i tarmen tar sig ner mot ändtarmsöppningen för att precis utanför öppningen lägga sina ägg, där de också kläcks. Maskarna är vita, trådtunna och centimeterlånga. Man kan se dem vid ändtarmsöppningen och ibland i avföringen.

Ser att du ändrade inlägget ovan..

Att något undantagsvis händer gör att man inte kan påstå
Maskarna kommer ut på kvällen natten och lägger sina ägg runt slid öppningen
och sedan påstå att jag har fel, när jag rättar det.
 
Sv: Liten dotter med misstänkt svampinfektion?

Ring BVC eller sjukvårdsrådgivningen bums!
Brukar jag göra vid minsta tvekan!!:D
Hellre än gång för mycket än en för lite!
Har dock för övrig haft lite samma problem, men det har gått över på dan, då dottern inte har blöja då, så jag hakar nog på dom som tror det blir för fuktigt och varmt...
Vill bara allmänt sätta upp en varning om att tvätta och greja för mycket där nere! Blir lätt värre problem om man är för noga och tvättar bort dom bra bakterierna....
Men annars, är du orolig, hon har ont ring och få hjälp. Hoppas det blir bra snart!!!
 
Sv: Liten dotter med misstänkt svampinfektion?

Nej, de lägger äggen i ändtarmsöppningen :cool:



Ser att du ändrade inlägget ovan..

Att något undantagsvis händer gör att man inte kan påstå och sedan påstå att jag har fel, när jag rättar det.


Är vi ense om att det kan lägga mask utan för eller inte :crazy:


ps jag ändrade inlägget eftersom jag kom på att jag kunde klistra in det jag hittade på sjukhusrådgivningen i samma inlägg.ds
 
Sv: Liten dotter med misstänkt svampinfektion?

Tack alla för er svar.
Idag har hon luftat rumpan och det är nu bättre. hon verkar inte klia sig så mkt och inga ledsna miner. :bow::love:
Tror det var att det var alldeles för varmt och blöjan stänger nog in värme och fukt ytterligare.

Jag avvaktar lite så får vi se hur det utvecklar sig.
Svalkar bara lite med svalt vatten vid blöjbytena för att sen få lufttorka.
Det verkar ha gjort susen!

Men tack alla för era svar, råd och tankar!:bow:
 

Liknande trådar

Småbarn Går en riktigt elak magsjuka på förskolan,i Fredags vid lämning var det 4 personal borta,och dom hade 7 barn av 30,resten låg hemma i...
Svar
5
· Visningar
1 476
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Okej, om jag inte haft en kompis här som ögonvittna, så hade jag befunnit mig på psykakuten nu, och krävt att bli inlagd pga...
2
Svar
21
· Visningar
3 924
Senast: mimus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp