Liten söt kanin!

Fiffi1

Trådstartare
Åhh, alldeles nyss kom min dotter hem med en liten kanin i en brun låda. Äntligen har vi en liten gnagare i huset igen:love:
Det är en liten långhårig dvärgkanin (förmodligen en fusch,stavas?, och kanske någon dvärgkanin). Kaninen köptes på en djuraffär så vi får väl se vad det blir av den. Hon verkar ganska modig och visade ingen rädsla för hundarna. De har inte döpt den än, de skulle goggla på kaninnamn.
Är det någon som har förslag?
 
Sv: Liten söt kanin!

Tussan kan hon heta! :D
Hihi vad roligt! Låter lite som när jag skaffade min Snuffan, min mamma vart inte så glad dock eftersom hon var glad att mina 8 tidigare kaniner blivit gammla och dött.
 
Sv: Liten söt kanin!

:) vilket fint namn, det skulle passa jättebra genom att hon är lurvig. Vi skojade och sade att hon kan ju få heta Ruffsan, vi har en hund som heter Rufus och är långhårig. :rofl:
Tyvärr så hade ju jag ingen talan :mad: Dottern är 18 och det var hon och pojkvännen som köpt henne ihop. De valde namn igår och det blev en drinksort :o :D
Theuqila, kan inte ens stava till det namnet men jag får väl öva på......
Jag kan ju säga i förbifarten att jag tycker hon ser ut som en Tussan :angel:.

Vi har haft några honor förut och de har hetat Mimmi, Sotis, sen kom en Sotis till och Beauty, (två hanar också Totte och Stampe). Så det kan ju vara snyggt med ett sånt där lite annolunda namn på en kanin :love:
 
Sv: Liten söt kanin!

Kul att du tyckte om det iallafall, har en liten egen ulltuss nämligen... som heter just Tuss!
2d2gfmh.jpg

I affären sålde de honom som en hona :eek: vilket jag märkte att han inte var först när jag kom hem, så då fick det bli en Tuss istället för en Tussan som det var tänkt från början :P

Tequila var ju ett rätt fräckt namn, ja :D!
 
Sv: Liten söt kanin!

Men sluta! Lägg inte upp bilder på din kanin. Jag blir som åsnan i Shrek; I'm melting, I'M MELTING!!! :mad: :p :love:


TS: Tyckte också Tequila var ett häftigt namn! Man kan inte få en bild på sötnosen?
 
Sv: Liten söt kanin!

Jag sitter på jobbet och kan inte se nå bilder :mad:
Vi fotade massor i går men jag orkade inte lägga in bilderna, ska se om vi hinner idag så kommer ett foto på lilltrollet.
Theqila, nu kan jag stava till det också :D
 
Sv: Liten söt kanin!

Vilken sötnos :love:

Det blev inte så bra bilder på Tequila men här är hon :love:

Alldeles ny
DSC_0175.jpg


En till
DSC_0176.jpg


Ska försöka ta lite bätte bilder....

Hur gammal ska en kaninunge vara innan man tar den från mamman?

Hennes namn stavas Tequila, förresten
 
Sv: Liten söt kanin!

Hur gammal ska en kaninunge vara innan man tar den från mamman?

Jag har tidigast tagit kull från mamman vid 7 veckors ålder. Det var 8 st i den kullen och mamman bahövde verkligen komma därifrån. Men då var bebisarna stora och välmående och fick bo tillsammans till 9 veckor fyllda innan de fick flytta.

Kaninungar ska inte säljas före 8 veckors ålder anser jag.

annars var hon supersöt :laugh:
 
Sv: Liten söt kanin!

Vilken söt en :) Kan berätta att den är en Gul/Svart Japantecknad till färgen och ser ut att vara en Lejonhuvad Dvärgvadur :)
 
Sv: Liten söt kanin!

Vilken söt en :) Kan berätta att den är en Gul/Svart Japantecknad till färgen och ser ut att vara en Lejonhuvad Dvärgvadur :)


Tack så mycket, det ska jag tala om för dottern.
Min andra dotter pratade om något lejonhuvat.
Jag ska försöka ta ett bättre kort med bara kaninen så syns det bättre.
 
Sv: Liten söt kanin!

Anledningen till att jag frågar är jag fick reda på igår att kaninen var 6 veckor :cry: Dottern var in till affären igår för att fråga om när de kunde var född, det är ju kul att ha en födelsedag med lite extra gott. Butikpersonalen svarade att de var 6 veckor. Min dotter kom hem och var upprörd och frågade mig om det inte ska var 8 veckor som på hundvalpar och jag blev helt plötsligt osäker trots att vi fött upp en liten kull för många år sedan.

Det förklarar att lilla ninen :( är så otroligt social och orädd. Hon bryr sig inte i att hundarna står utanför rummet och kan hoppa fram på gallret (kompostgaller i dörrhålet). Hon tittar lite och springer mot dem istället. Och igår när vi provade selen så brydde hon sig inte heller, jag sade att det här är nog inte så normalt! Tänkte kanske att hon var född i en hund och barn familj.
Selen var några storlekar för stor :D, trots att det är dvärgkaninner som haft den förut. Vi får leta mera, tror vi hade fem, sex selar låg i lådan, någon borde ju passa.

Så tyvärr är hon alldeles för liten men verkar ganska stabil ändå, bra i magen, äter bra och gör massor av glädjeskutt när hon är på golvet. Jag hoppas verkligen att det ska fungera ändå. Vi får ta in katten och kolla vad hon gör då.
 
Sv: Liten söt kanin!

Otroligt söt, helt bedårande :love:
Ja, hoppas det går bra fast hon är så ung, verkar ju som det iallafall! Skitpersonal som säljer för tidigt :mad:.
 
Sv: Liten söt kanin!

Tyvärr så är 6 veckor inte för tidigt enligt lagen =/ Även fast jag själv verkligen tycker att de bör vara hos sin mamma i åtminstonde 8 veckor, så gjorde alltså zoobutiken(vad vi vet) inget fel.
 
Sv: Liten söt kanin!

Ja, och ännu mer skit till dem som fött upp dem och skickade iväg dem alldeles för tidigt. Men vem vet, affären kanske ljuger om åldern också.
Jag har för mig att våra första dvärgvädurer var väldigt små när vi fick hämta hem dem, och då var det en "riktig" uppfödare vi köpte i från med stamtavla och allt.

Synd att lagen tillåter från 6 veckor.
 
Sv: Liten söt kanin!

Däremot säger lagen att kaniner bör hållas i par eller grupp. Så det blir nog till att skaffa en kanin till, kaniner är flockdjur och skall inte hållas ensamma utan artfrände om det inte finns speciella skäl. En ensam kanin är inte en lycklig kanin.

Menar inte detta som någon kritik utan ville bara informera om vad som gäller
Väldigt söt liten fluff dock.:love:
 
Sv: Liten söt kanin!

Detta stämmer dock inte, det står att de bör bo i flock ja, men inte att de klarar sig utan det också. Det är inte ofta som det fungerar helt smärtfritt. Får en kanin bara tillräckligt med uppmärksamhet från ägarna så fungerar det ofta bättre.

Kaniner i det vilda har så mycket mera plats att röra sig på, men knö ihop två kaniner i en 100x50 bur och det bådar nästan för bråk. Har mina kaniner just nu ensamma och de är mycket lyckliga djur :) De får kel och gos från mig dagligen och även springa runt och busa själva, vilket de älskar.

Hade förut en mamma och dotter tillsammans och det gick kanon tills dottern fick för sig(iom brunst) att hon ville bestämma och de började attackera varandra vid matdags. Och detta är ändå ett exempel som tas upp att det är det som brukar fungera bäst ;)

Mycket kan hända när en kanin blir könsmogen och ofta så är det just med de som köpt kaniner för att ha i par att de börjar bråka och inte alls kan vara i närheten av varandra.. Och vips så måste man skaffa en bur till.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Nu är det så att jag har tänkt rätt länge på att skaffa marsvin, för dom är så otroligt söta :D och verkar vara roliga djur. Så nu får...
2
Svar
32
· Visningar
3 911
Senast: _Sascha_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp