Liten söt kanin!

Sv: Liten söt kanin!

De par som funkat bäst är mor och dotter hos oss och vi kommer nog inte att köpa en till kanin. Kaninen kommer att bo inne och kommer att vara lös i huset som de flesta andra kaniner vi haft. Det blir ingen ensam kanin ute i en bur på tomten.
Vi försökte med två marsvin som då bott tillsammans hela tiden som små till vuxna, vi fick sära på dem och vi hade två burar hela deras liv och de levde till åtta, nio år. De är tråkigt när de inte kan gå ihop.
 
Sv: Liten söt kanin!

Kaniner är inte flockdjur. De behöver inte hållas i par enligt lag, nej. Det är en rekommendation, dock är det sällan det fungerar smärtfritt. om man har normalstora (små) burar är oftast det bästa för kaninen att få bo själv.

TS: Jättesöt. Att hon är orädd behöver inte ha med åldern att göra, vissa är sådana och det tycker jag är jättesöt :) Min kaninunge (Nåja, han är 4 månader vid det här laget) har alltid varit helt orädd och dessutom komplett galen.
6 veckor är dock för ungt att börja med sele. 10 veckor som tidigast, tycker jag.

Och som sagt, 6 veckor är lagligt och tyvärr vanligt i djuraffärer (de är ju sötast som små och säljer väl bäst. Vet även djuraffärer som tar de ännu tidigare men det är dock inte tillåtet). 8 veckor är att rekommendera.
 
Sv: Liten söt kanin!

Oj! att det är tillåtet att sälja dem när de är så små :O trodde jag inte.

Hmm, mja av de 11 kaniner jag haft har det endast varit 2 som inte fungerat med andra, båda hermeliner, båda uppvuxna som ensamkaniner och båda introducerade för andra redan vuxna kaniner som dessutom redan var i par/flock. Syskon fungerar väl i princip nästan alltid, speciellt om de kastreras? :)

Om en ensam kanin är lycklig eller inte kan jag inte uttala mig om, tycker dock de verkar gå miste om så mycket. Jag är väldigt skeptisk mot ensamma kaniner, de är ju faktiskt kolonidjur. Men går det inte så går det inte.

Har man den TS tänker ha den kommer den antagligen bli supertam och få en massa kärlek ändå, även om den inte har en kaninkompis den kan prata och mysa med. :)
 
Sv: Liten söt kanin!

kl

Selen tänkte vi börja vänja henne med direkt så hon blir van, men vi trodde då att hon var åtta veckor. Vi går alltså inte med henne i sele och koppel utan hon fick ha den en stund för att bli van med den. Ska in till den affären idag och köpa rot och växter till yngsta dotterna skolakvarium så jag kan ju kolla om det finns fler gullungar kvar :angel:.

Vet inte om dottern vill har en till, den ska ju skötas om med bostning varje dag osv. Tänk om kaninen inte mår bra själv, vi kanske ska fundera på en till ändå, får diskutera det i kväll. Men är det verkligen synd om dem om de är ensamkanin? Hanarna vi haft har varit ensamkaniner, det är bara honorna som varit par med sina barn. Vi har faktiskt en jätteinnebur som vi köpte när marsvinen började gruffa med varandra, vi trodde att det skulle bli bättre med större bur. Den är otymplig att mocka osv istället, det är mycket bättre med en liten bur när de ändå springer utanför mest.
 
Sv: Liten söt kanin!

:cry:

Min dotter ringde nyss, tequila är död.

Nu när min dotter vaknat på morgonen var lilla Tequila död, vi vet inte varför.
Hon käkade av hö som de köpt därifrån så det borde ju varit lika, pelletsblandning var som de fick där, så det var lika. Hon hade halm och spån som bottenmatrial så halmen kanske magen inte var van med. Lite gurka och lite morot har hon fått men för övrigt vet vi inte. Usch vad sorgligt :cry: och dottern var så ledsen nu när hon ringde.
 
Sv: Liten söt kanin!

Syskon fungerar väl i princip nästan alltid, speciellt om de kastreras? :)

Om en ensam kanin är lycklig eller inte kan jag inte uttala mig om, tycker dock de verkar gå miste om så mycket. Jag är väldigt skeptisk mot ensamma kaniner, de är ju faktiskt kolonidjur. Men går det inte så går det inte.

Nej, syskon funkar långt ifrån alltid.
Har haft kaniner för omplacering och samtliga syskonpar (honor) har fått säras på antingen hos mig, eller innan de kom till mig.
Anledningen var i princip densamma.
Den dominanta systern gav sig på den andra vid könsmognad.
I ena fallet hade den undergivna systern bitits allvarligt i ljumsken och fått ett stort sår.
I det andra fallet red den dominanta på sin syster konstant!
Vilket gav upphov till enorm stress hos båda.
Har de väl börjat bråka kan det vara väldigt svårt att få de sams igen, oavsett om de kastreras eller ej.

Två bröder skulle jag aldrig ha tillsammans som okastrerade alls, med risk för bådas liv.
I sådana fall kastrerade.
Men jag skulle hellre sätta de med en hona istället för med varandra.

Så för att få flera kaniner att fungera bra ihop, anser jag att det ska till en väldigt stor yta.


Ang kolonidjur så är det ofta därför kaninerna ofta inte fungerar ihop, just för att de är kolonidjur.
Att vara kolonidjur innebär visserligen att samsas om en yta.
Men alla har egna revir.
I en vanlig bur är det nästan omöjligt, det finns inte tillräckligt med yta för att båda ska kunna ha revir som inte går om varandra och kan skapa osämja.
Så ska man ha flera kaniner tycker jag det är bättre att ha de i varsina burar.
På så sätt har de ändå sällskap, men har sina egna revir och slipper "bråka" om det.

Om man inte har som Gadriel här på forumet dvs.
Hennes hage är större än våran trädgård, och på en sådan yta kan kaniner definitivt gå ihop.
Men som sagt så krävs ofta större yta än vanliga burar.
 
Sv: Liten söt kanin!

Nej vad tråkigt, beklagar verkligen! :cry:
Det kan ha varit så enkelt att hon helt enkelt inte var mogen att lämna sin mor.
Sånt kan skapa stress, vilket kan vara livsfarligt speciellt för en kaninunge.
 
Sv: Liten söt kanin!

Ja så sorgligt.
Hon levde i fyratiden på morgonen och var död när de vaknade ca halv tio.
De hade henne ute på golvet i elva tiden på kvällen och då hoppade hon omkring och bajsade osv, så det var inget stopp i magen. Kanske var hon lite lojare är hon brukade vara men hoppade omkring i buren när de stängde in henne igen. Ville inte ha gurkbiten på en gång men sen hörde dottern att hon knaprade på den efteråt och dottern somnade till kaninnens mumsade i pelletsskålen. Kaninen har druckit vatten också. Så det är ju svårt att veta, på söndag kväll kom de hem med kaninen och den dog tidigt på fredagsmorgonen då :cry: Vi ska in till butiken och fråga vad de tror och om det finns fler i kullen som har dött eller om det bara är lilla Tequila. Hon fick vara lycklig i alla fall sista dagarna hon var i livet, det var roligt att titta när hon hoppade sina glädjeskutt och skjuta iväg bruna pluttar överallt.
Hon verkade inte vara stressad, det inget pickande hjärta när man lyfte henne osv. Så sorgligt att hon inte fick leva längre, hon hade ju just börjat livet :(
 
Sv: Liten söt kanin!

Mja, är fortfarande skeptisk... och tycker inte kaniner bör hållas i burar där de inte kan få något egenutrymme. Tycker det berövar dem för mycket av deras naturliga sätt att leva, när de inte ens kan umgås med andra kaniner. Nej, så vill jag inte att mina kaniner ska leva i allafall.

Jag vet att majoriteten inte håller sina kaniner så, så jag förstår vad du menar dock.
 
Sv: Liten söt kanin!

kl

Lite uppdatering.
vi var in till affären i fredags och berättade vad som hänt :cry: och de kunde naturligtvis inte säga vad det berodde på. Denna kull hade kommit mycket tidigt till affären pga att mamman dog, de hade bott i personalrummet några veckor innan de sattes ut i affären för personalen var väldigt bestämnd på att inga kaninen säljs före sju veckor. Det kanske diffa på någon dag då när dottern var dit och frågade.

Dottern blev erbjuden en ny kanin och hon sade ifrån, ville inte "byta" ut fina Tequila. Jag talade om att det gör man ju inte och du kan ju vänta ett tag.

Efter mycket om och men så följde en hane med oss hem från samma kull, lika tam pga personalens omsorg. Vi fick reda på att de köper inga ungar av de "stora" utan håller sig med duktiga småskaliga hemma uppfödare.

Väl hemma och buren rengjord och med hanen Rooney (tror jag det stavas!!! fotbollsspelare;) ) som gjorde sig hemmastadd så märktes det skillnad. Tequila var mycket magrare, åt mycket mindre än vad hanen gjorde så troligtvis var det fel på henne och hon mådde kanske inte så bra med flytten osv. Ska fota hanen snart, han är vacker men Teuqila var så mycket vackrare att det blir svårt att få något liknande :love:

Dottern är glad igen och vi begravde Tequila i lördags där de andra kaninerna vilar. Hoppas hon har det bra där hon är.
 
Sv: Liten söt kanin!

Jag är mer skeptisk mot att ha kaniner som kanske inte funkar ihop, tillsammans.

Min balkong är 8 kvm. Ena honan springer direkt fram till den andra och börjar slåss genom gallret om jag inte låser in den andra när hon är ute.

Jag skulle gärna ha några kaniner ihop på 30 kvm, men har inte möjlighet till det.
 
Sv: Liten söt kanin!

Jo det är klart, har en själv nu som inte funkar med andra kaniner, men det är för att han tydligen varit ensam hela livet. Han vet inte om något annat och hur jag än har försökt så går det bara inte. En sån är det ju bara livsfarligt att stänga in med en annan kanin.

Vad jag tror är att kaniner som kastreras och växt upp till sammans i regel alltid fungerar tillsammans om de har tillräckligt stort utrymme och plats att gå undan på. Så det är väl något man får tänka på innan man skaffar sig kanin.

Jag är till exempel inte säker på att jag vågar låsa in mina två andra kaniner som i princip känt varandra hela livet i en bur. En bur är för litet. Mina springer löst eftersom jag inte med gott samvete kan stänga in ett djur i en bur. Tycker det är fel.
Men det är bara vad jag anser.

Jag har dock haft hela 3 kaninpar ytterligare som fungerat ypperligt i 2meters+ burar, även alla med varandra i hagen. Honor och kastrerade hanar blandat.
 
Senast ändrad:
Sv: Liten söt kanin!

Vad synd med Tequila, sådant är så tråkigt :( Har en dräktig hona här hemma för första gången och är livrädd för att ungarna inte ska klara sig :(

Ska bli kul att få bilder på Rooney, lejonhuvade är verkligen fina! :)
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Djur Nu är det så att jag har tänkt rätt länge på att skaffa marsvin, för dom är så otroligt söta :D och verkar vara roliga djur. Så nu får...
2
Svar
32
· Visningar
3 911
Senast: _Sascha_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp