Bukefalos 28 år!

Liten stabil sällskapshund

Sv: Liten stabil sällskapshund

då var den mer lättskött än jag trodde!

för väldigt trevliga och fina hundar är det ju! :)
 
Sv: Liten stabil sällskapshund

Svar till alla

Tack för alla tips. Har fått flera spännande förslag jag ska kolla närmare på.

När det gäller aktivering spelar det egentligen inte så stor roll om hunden KRÄVER aktivering eller bara gillar det. I och med att jag har två aktiva hundar sedan tidigare är jag ute och går ca 3 timmar varje dag, är på bhk 2-3 dagar i veckan, spårar 1-3 gånger i veckan och tränar lite hemma, så hunden kommer inte lida brist på aktivering och ska även orka med den.

Kom gärna med fler förslag som kan passa
 
Sv: Liten stabil sällskapshund

delvis knapplån

LANCASHIRE HEELER! :D stämmer verkligen in på alla kriterier, min hund charmar dessutom alla han stöter på.
 
Sv: Liten stabil sällskapshund

Jag är en partisk Jack Russell ägare och är väldigt nöjd med min lilla hund. Jag bor i lägenhet och hon är ute ett par kortare rundor varje dag och sen alltid med i stallet. Hon aktiveras inte hysteriskt mycket mao, men är en väldigt sund, trevlig och uppmärksam. Jättesmidig storlek på hund som ändå kan vara med länge och orkar hur mycket som helst:).
 
Sv: Liten stabil sällskapshund

Och jag röstar förstås på Australisk Terrier !

Fast det där med utställning vet jag inte, men jag tror inte att det kräver månadslånga planeringar... fast det kanske Gnist eller nån kan svara bättre på.
 
Sv: Liten stabil sällskapshund

Det finns ju fler terriers än JRT som cairn tex som väl får anses som lite mildare och mer sällskapsbetonad.
Behöver visserligen trimning men det kan man ju antingen lämna bort hunden för eller lära sig göra själv. Ok, att utställningstrimma tar ett tag att lära sig men man kan ju sköta grunden själv och lämna bort hunden i början för lite "finish". I gengäld har man en praktisk päls som knappt fäller och som klarar alla typer av väder.
Sunda, mentalt stabila och framför allt pigga och glada som hänger med på det mesta :).

Jag valde bort en hel del dvärghundar när jag skulle välja ras sist eftersom mentaliteten eller hälsan svajade betänkligt. Är supernöjd med min cairn :laugh:.
 
Sv: Liten stabil sällskapshund

Den rasen jag har mest erfarenhet av de ts föreslog är Petit Brabancon:


Kraven/önskemålen är;
-Liten
Ja visst, liten och kompakt!
-Slät eller långhår, som inte kräver för mycket pälsvård
Brabancon är ju släthårig, men måste borstas ganska ofta då den fäller en del. Finns ju också som strävhår (Griffon) och måste då trimmas.
-Aktiv och käck hund
Absolut!!
-Tycka om motion, långa promenader och aktivering
Gillar promenader och orkar mer än man tror, dessutom en mycket intelligent och lättlärd hund som passar bra för ex agility. Trots det slanka intrycket är det en robust och tålig hund även vid snö och minusgrader :) Måste aktiveras för att må bra!
-Sund med få rasbundna sjukdomar
Enda är att de är kraftigt trubbnosiga och därav kan lida av åkommor pga det.
-Lätt att göra i ordning inför utställning pälsmässigt (inga månadslånga planeringar inför)
Ett bad och lite borstning räcker!
-Mentalt stabil; få rädslor och ingen låg skalltröskel
De hundar av denna ras som jag känner väl är nervösa, vaktiga, dominanta och skälliga. Men med rätt uppfostran och aktivering får man en käck, tuff och rolig liten hund!!
 
Sv: Liten stabil sällskapshund

kl

Papillon :)
Stor hund i liten kropp.
Visst har de lätt till skall men det är en uppfostringssak, jag känner en som aldrig skäller :)

Annars Jack russell o dyl. de är väl robusta och pigga.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 126
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Allsmäktige Buke, dags för ännu en "vilken ras ska vi ha-tråd" :D Har sökt och sökt efter vilka raser som skulle kunna tänkas passa oss...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 050
Hundavel & Ras Hej! Nu har jag velat fram och tillbaka i flera års tid vad gäller rasval, så jag tänkte att det är dags att ta hjälp! Jag tycker att...
2
Svar
24
· Visningar
2 153
Senast: kladdkaka
·
Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
6 942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp