Bukefalos 28 år!

"Litet" ridhus - skadligt?

F

forlana

Vi står i samma stall, hon tycker stallet är "skit". Det finns två stycken ridhus, "lilla" och "stora".

Konversation mellan mig och henne (på MSN):

Hon: Om man har en häst på vintern som inte kan gå i lilla ridhuset hur gör man då? Eftersom det är lektioner fram tills halv 11 i stora.
Jag: Men du kan ju inte säga att X är skit bara för att din häst är väldigt kraftig?
Hon: Du det är många hästar som inte kan gå i lilla.
Jag: Som?
Hon: X, X och X, och de andra storhästarna. Det är inte bra för stora hästar att gå i ett sånt litet ridhus. Inte för din häst heller.
Jag: Varför skulle det inte vara bra?
Hon: Så lite utrymme?
Jag: Ja och det skadar hästen för att...?
Hon: Ajja du får rida där om du vill! Men för storhäst är det för lite utrymme!
Jag: So what om det är litet? Jag förstår inte på vilket sätt det skulle SKADA hästen?
Hon: Jag har inte sagt att det SKADAR!!!!!!
Jag: Varför skulle det då inte kunna gå att rida där för att det är litet?

Efter den frågan blev jag blockerad av henne. :grin: Jag tolkar det som att hon inte själv vet svaren på mina frågor... Hon blockerar mig och undviker att svara på det jag frågar om.

ÄR det skadligt för hästar att gå i ett litet ridhus? Har ingen aning om måtten, men jag kan tippa att det ligger på runt 25 x 50. (Kan skaffa fram exakta mått.) Isåfall, på vilket sätt? Tacksam för svar! :)
 
Sv: "Litet" ridhus - skadligt?

Om det vore skadligt tror jag inte att det skulle finnas dressyrprogram som reds på 20x40 banor..
 
Sv: "Litet" ridhus - skadligt?

Precis...


Kan tillägga att den här tjejen är mycket avundsjuk på mig och mina hästar, så jag tror det här mest var ett sätt att säga "att jag minsann inte kan så mycket, och dessutom skadar mina hästar! :crazy:" Men det kan ju vara så att det verkligen ÄR skadligt, det återstår att se vad ni bukare tycker! :)
 
Sv: "Litet" ridhus - skadligt?

Det är risker med att rida/harva runt på volt konstant.

Att rida i ett mindre ridhus med andra individer är bara nyttigt. Alla bör kunna jobba sin häst trots mindre utrymme.

"Vårt" ridhus är 20x40 och visst kan det kännas trångt med fem hästar där inne sammanlagt men jag ser det som att det är träning för mig att kunna hålla koll på både min häst och var alla andra är.
 
Sv: "Litet" ridhus - skadligt?

Men det är inte skadligt för hästen att ridas i ett "litet" ridhus, eller?
 
Sv: "Litet" ridhus - skadligt?

nej det är absolut inte skadligt att rida på ett litet utrynne.

det är skadligt att rida hästen i dålig balans och på dåliga underlag!
 
Sv: "Litet" ridhus - skadligt?

Nej, det är inte skadligt att rida i ett litet ridhus eller på volt - OM man gör det som en del i en varierad träning, med en häst som orkar bära sig och inte rider där för ofta.

Man ska inte sitta för mycket och nöta på böjt spår (volt, litet ridhus, longering osv). Några riskfaktorer är en häst som inte är tillräckligt stark, blir trött eller jobbas felaktigt eller för ofta, eller på underlag som är tungt/för hårt
En häst som jobbas med någon/några av dessa faktorer kommer att lägga mycket tyngd på sina ben. Leder, senor och ligament kan bli överansträngda och du får t.ex. kot/knäledsinflammation eller förslitningsskador.
Dessutom påverkar ensidigt arbete hästens styrka och kondition negativt, en häst behöver omväxlig i träningen för att utveclas bra.
Många hästar tappar framåtbjudningen på små ytor. En del hästar mår sämre mentalt, blir slöa, uttråkade och sura av för mycket ridhus/padockridning.

Ditt ridhus skulle inte jag kalla litet, men din komips har en poäng, trots att hon inte har några argument... :p
Det är inga problem att rida där. Se bara till att det inte blir varje dag i veckan. Om underlaget är bra - no problem whatsoever.

Kramar Trubbel
 
Sv: "Litet" ridhus - skadligt?

Tänk en helt vanlig vecka på vintern. Då rider jag ungefär så att jag rider i det lilla ridhuset två - tre gånger per vecka, lite beroende på väder och vind. Är det fint väder blir det mindre, regnar/snöar det blir det mer. 1-2 dagar i veckan rida ut, och sen 2 dagar i veckan hoppa och dressyra i ett stooort ridhus. (Finns somsagt två stycken ridhus på anläggningen, men det stora används till lektionerna på vardagarna, ledigt på helgerna. Men det är STOORT!)

På vår/sommar/höst rider jag knappt alls i det lilla ridhuset. Då blir det mycket rida ut, och dressyra på våran gigantiska utebana. (Rena lyxanläggningen va? ;) Två stycken ridhus OCH en enorm utebana! :p)

Skulle du anse det vara skadligt för min häst? Både på vintern och resterande årstider.
 
Sv: "Litet" ridhus - skadligt?

Oh my, på klubben här hemma så är stora ridhuset 20 x 42 och det lilla kanske är 25 x 10. I det lilla har vi mest framridning för privatekipage eller shettislektioner, men ändå. I det stora får det utan problem plats 8 hästar på lektion
 
Sv: "Litet" ridhus - skadligt?

... Med andra ord så anser du att det inte är skadlig för hästarna att ridas i vårat "lilla" ridhus? :) Eller ja, i ett litet ridhus överlag blir det ju.
 
Sv: "Litet" ridhus - skadligt?

Kan inte låta bli att skratta åt ditt svar. :D But I see your point. ;)
 
Sv: "Litet" ridhus - skadligt?

Jag tror att det är din stallkompis som inte klarar av att rida sin häst i ett så "litet" ridhus, att den springer iväg för enne helt enkelt. Jag har i många år ridit lektion i 20*40-ridhus med 8-11 hästar och det har gått bra om än lite trångt ibland, särskilt när eleverna just har börjat galloppera men inte har någon kontroll...

Här gick jag och tyckte att det var såå lyxigt med belysning runt nästan hela paddocken (ca 20*50) hos medishästen :mad:
 
Sv: "Litet" ridhus - skadligt?

tror inte det är någon fara för din häst att gå i "lilla" ridhuset så länge underlaget är bra...

har själv haft så hela vintern, ett stort och ett litet ridhus, vi har mest varit i lilla eftersom ingen vill vara där;)
tyvärr är underlaget ganska tungt där, men vi har mest tagit det lugnt så det har gått bra ändå...

sen vädret blev vår o fint har vi det lyxigt med 3 utebanor:love:
helt ok ställe att ha som stallgranne, tyvärr lite skumt folk men det får gå... och så fina skogsvägar förstås en del anlagda och underhållna mer eller mindre dagligen:love:
 
Sv: "Litet" ridhus - skadligt?

Jag tror nog de e så att din kompis har hört att det är skadligt att rida på SMÅ banor.
Precis som ngn itråden skrev så Kan det vara skadligt (oavsett om hästen går i rätt form) att rida på en LITEN bana eftersom det såklart belastar benen mer än en stor bana.
Liten bana = mer svängar, mer böjt spår.

Men om er "lilla" bana är så stor som du skriver så räknas den verkligen inte som liten :p
Typ hälften räknas som liten :p
 
Sv: "Litet" ridhus - skadligt?

En normal paddock här ute på landet (där det finns en paddock på varje gård,nästan) är 20*40.
Det är för sjutton inte litet!
Visst kan det kännas mindre med väggar runt om men det är ju inte mindre för det.
 
Sv: "Litet" ridhus - skadligt?

Nej, det tycker jag verkligen inte. Att rida varierat är ju alltid att föredra, men det tror jag du skrev nånstans tidigare att du redan gjorde. Det hade vart skillnad att sitta på en liten sketen volt dag ut och dag in, då kan det absolut vara skadligt.

Nej, rid du med gott samvete i det ridhuset! :)
 
Sv: "Litet" ridhus - skadligt?

vad jag inte riktigt förstår är hur din kompis kan kalla stallet skit bara för att det är lektioner i stora ridhuset till 22.30, om det finns ett annat ridhus... enligt mig är det väl lite "lyx" att över huvud taget ha ridhus, om man ser hur många stall som inte kan/får/har råd att bygga ridhus.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 087
Senast: mamman
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 821
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 652
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 599
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp