Livbelopp och ersättning

C

Colombia_Girl

Hur har ni fått när ni fått ut era livbelopp på era utdömda hästar? Har ni fått betala resterande årsbelopp? Årsbeloppet på både Liv och vet vård??

berätta även vilket bolag ni har =)
 
Sv: Livbelopp och ersättning

Premien gäller för ett år och om man inte betalar hela beloppet på en gång så får man betala resterande premie även om hästen dör innan dess. Brukar ske med avdrag på livbeloppet vid utbetalningen. Detta har skett med alla bolag jag haft Agria, Folksam och Sveland.
 
Sv: Livbelopp och ersättning

Ja precis så var det i höstas när min häst fick slaktas, rest. belopp på hela premien drogs från livbeloppet.
Det var hos Folksam.

(Som för övrigt var väldigt griniga och jobbiga att ha att göra med. En uppenbar olycka med obotligt skadad nackkota som följd skulle inte ersättas enligt dem! Det var inte förrän min vet. ringde upp och sa; att om de "såsade" och förhalade sina beslut längre så skulle hon enmäla dem för djurplågeri, som de gick med på att ersätta skadan.)

// M
 
Sv: Livbelopp och ersättning

åhh va trist.. jag som har precis fått ny årsperiod.. och pållan ev. ska dömmas ut nu..
 
Sv: Livbelopp och ersättning

Är det ditt sto som är släkt med mitt som ska dömas ut?
 
Sv: Livbelopp och ersättning

Colombia_Girl skrev:
åhh va trist.. jag som har precis fått ny årsperiod.. och pållan ev. ska dömmas ut nu..

Stå på dig och ge dig inte!
Mig tjafsade de med eftersom min pålle råkade få ont i ryggen bli halt i samma veva som nackskadan (konstigt va? :angel: :devil: Jag skulle nog också ha ont i hela kroppen om jag hade en spricka i en halskota)
Det gäller att veterinären inte skriver ett enda ord fel på livpapperet, det måste framgå att det är en ersättningsbar skada som är orsaken till utdömningen.
Jag tyckte att de spelade dumma men det kanske VAR ett missförstånd... vad vet jag?
Låter iskallt nu när jag ser vad jag skriver men det är skitjobbigt medans det pågår och INGEN kan säga att det är lätt att ens tänka tanken, så man är ett lätt byte för bolagen när man står där och bara gråter för att bästa vännen inte har någon chans till ett hyggligt liv.

Nåja när de väl fattat att vi inte tänkte ge oss, så var det inga som helst problem, pengarna kom på en gång och då var det som skulle dras av redan gjort så det var skönt.
Se till att ge dem ett bankkontonummer i tidigt skede så går det fortare och man behöver inte betala för att få ut pengarna på en bank eller kassaservice.

// M
 
Sv: Livbelopp och ersättning

Tyvärr är det ju så att alla "fejk-orsaker" till utdömmning som tyvärr förekommer i stor omfattning ställer ju till det för dom som verkligen behöver få sin häst utdömd för att stoppa lidanade. Jag har träffat flera av Svelands "utdömda" hästar som fått en ny chans och där är inget fel på dom, så om folk bara slutade upp med att försöka få friska hästar utdömda så skulle nog försäkringsbolagen bli mer trevligt inställda mot dom som verkligen behövde det! Tur att du hade en sån bra veterinär som ringde o skällde på dom...
 
Sv: Livbelopp och ersättning

Jag fick ut min ersätting utan problem men hade bara 2 månader innan betalt in en ny premie och den fick jag inte tillbaka.

Detär som om jag fortfarande har min döda häst försäkrad!
 
Sv: Livbelopp och ersättning

IrishDraft skrev:
Tyvärr är det ju så att alla "fejk-orsaker" till utdömmning som tyvärr förekommer i stor omfattning ställer ju till det för dom som verkligen behöver få sin häst utdömd för att stoppa lidanade. Jag har träffat flera av Svelands "utdömda" hästar som fått en ny chans och där är inget fel på dom, så om folk bara slutade upp med att försöka få friska hästar utdömda så skulle nog försäkringsbolagen bli mer trevligt inställda mot dom som verkligen behövde det! Tur att du hade en sån bra veterinär som ringde o skällde på dom...

OJ! Ja det har jag ju såklart inte tänkt på...jag är så naiv att jag alltid blir lika förvånad över att det finns folk som på fullt allvar luras och jäklas med andra...:crazy:

// M
 
Sv: Livbelopp och ersättning

Ja, man får betal återstående premie vare sig det gäller avlivning eller triangelmärkning. Vi hade Folksam.
 
Sv: Livbelopp och ersättning

ja... eventuellt.. vi ska tillbaka nu snart och få "dommen"
 
Sv: Livbelopp och ersättning

Hade elva månader kvar att betala när Patsy togs bort och det drog Folksam av på beloppet. Dessutom ändrade de sig ang beloppet efter att jag tagit bort henne. Det hade inte ändrat själva avlivningen men det känns ändå surt.

Folksam. Som jag i övrigt är väldigt nöjd med och har nya hästen + bilen försäkrad där.
 
Sv: Livbelopp och ersättning

hm... ändrade sig ang. beloppet efter du tagit bort henne? hur menar du nu? *förvirrad* :)
 
Sv: Livbelopp och ersättning

När jag fick beskedet per telefon så sade veterinären att jag skulle få ut de 45000kr som hon stod i då och hade gjort ett drygt år.

Men när jag fick ersättningen så hänvisade de till att första gången hon var halt på det benet så stod hon i 25000kr och betalade ut just det... Trots att hon varit ohalt och friskförklarad två gånger innan hon togs bort.

Det borde jag väl kanske ha bråkat om men orkade inte då och skulle heller inte klara av att dra upp hela den historian igen. Det är idag elva månader sedan hon togs bort.
 
Sv: Livbelopp och ersättning

Jag tror faktiskt inte att de "får" göra så, ändra ett belopp i efterhand alltså, så det skulle du absolut ha bråkat om.
De ska inte kunna ha undantag på ett försäkr.belopp om det inte står så i avtalet som ni hade... tror jag...

// M
 
Sv: Livbelopp och ersättning

Din stackare!

Håller tummarna för att hon blir bra och får vara kvar hos dig!

Mitt eget sto var halt i 12 månader och när veterinären skulle kolla henne för triangelmärkning var hon ohalt! Det tog flera dagar att smälta det då jag varit beredd på att behöva ta bort henne.
 
Sv: Livbelopp och ersättning

Sen 1/1 -06 har det kommit nya lagar som bolagen bedömer olika.
Bla Agria har nu ändrat och tar inte hela årspremien utan bara 2månader framåt.
 
Sv: Livbelopp och ersättning

jahaja... hm.. undrar hur Folksam gör... hm.. man kommer förmodligen bli gråhårig på köpet :)
 
Sv: Livbelopp och ersättning

lil-sis skrev:
När jag fick beskedet per telefon så sade veterinären att jag skulle få ut de 45000kr som hon stod i då och hade gjort ett drygt år.

Men när jag fick ersättningen så hänvisade de till att första gången hon var halt på det benet så stod hon i 25000kr och betalade ut just det... Trots att hon varit ohalt och friskförklarad två gånger innan hon togs bort.

Det borde jag väl kanske ha bråkat om men orkade inte då och skulle heller inte klara av att dra upp hela den historian igen. Det är idag elva månader sedan hon togs bort.
Jag tror att dom eventuellt kan få göra så, det kan bli en reservation på ett tidigare skadat ben om man höjer förs.beloppet. MEN då borde det stå i avtalet/på dina förs.papper/ha förts en dialog med dig när du höjde försäkringen.
Samma sak kan tydligen hända om man byter förs.bolag med en häst som tidigare varit skadad.
 

Liknande trådar

Hästvård Ridskolan har en cob med en väldig udda hudåkomma som enligt veterinärär autoimmun. Hon är extremt känslig i huden på benen och hon får...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
10 491
Hästmänniskan Varför är endel häst människor inte så trevliga! Har blivit väldigt ledsen för kommentarer jag fått på mina trådar där man tror att jag...
Svar
11
· Visningar
1 984
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 471
Juridik & Ekonomi Min hyresvärd (Poseidon) har renoverat alla förråd i källaren. Flyttfirman som de anlitade för att packa och magasinera allt har orsakat...
Svar
19
· Visningar
1 660
Senast: lindaf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Födda -21

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp