Ljus till ridbanan? Budget

Buck

Trådstartare
Har sen gymnasiet haft turen med jobb att jag alltid kunnat rida när det är ljust, men nu så kommer jag inte vara i stallet förens det blir mörkt, så vill ha lite ljus i ridhagen så man kan hålla igång hyffsat i alla fall :).

Har en hög björk i ena hörnet som jag hade tänkt spänna fast en strålkastare på till att börja med i alla fall, men hade nog helst haft 2st 4×m stolpar längst med ena långsidan i höjd med M och F t ex. Så det blir hyffsat ljus längst med hela 20×40 banan.

Men vad för armaturer ska man ha? På gården har vi ett par kvicksilverlampor som ger superbra ljus så hade gärna haft ett par där också, men de är ju inte tillåtna nu(?).
Vill helst inte ha gult ljus, tycker att det lyser upp dåligt och i alla fall i de ridhus med gult dåligt ljus jag varit i har jag blivit åksjuk av att bara skritta runt :o.

Men under tiden jag letar efter stolpar och riktiga lampor, vad för billigt kan jag sätta upp i björken :p?
(Känner att det är enklare att börja med björk belysning för att få rätt med vinkel och höjd).
 
Undvik strålkastare i träd... Det är ingen bra idé och, om jag är rätt informerad av elektrikerna i familjen, inte tillåtet att göra heller.
 
@Buck om du inte har en riktig ridbana utan bara någon hage som inte går att rida i underlagsmässigt beroende på väder osv : hellre hade jag satsat på att få till en hållbar ridbana i första hand om du vill kunna hålla igång. Belysning på denna blir steg 2 .
 
Har sen gymnasiet haft turen med jobb att jag alltid kunnat rida när det är ljust, men nu så kommer jag inte vara i stallet förens det blir mörkt, så vill ha lite ljus i ridhagen så man kan hålla igång hyffsat i alla fall :).

Har en hög björk i ena hörnet som jag hade tänkt spänna fast en strålkastare på till att börja med i alla fall, men hade nog helst haft 2st 4×m stolpar längst med ena långsidan i höjd med M och F t ex. Så det blir hyffsat ljus längst med hela 20×40 banan.

Men vad för armaturer ska man ha? På gården har vi ett par kvicksilverlampor som ger superbra ljus så hade gärna haft ett par där också, men de är ju inte tillåtna nu(?).
Vill helst inte ha gult ljus, tycker att det lyser upp dåligt och i alla fall i de ridhus med gult dåligt ljus jag varit i har jag blivit åksjuk av att bara skritta runt :o.

Men under tiden jag letar efter stolpar och riktiga lampor, vad för billigt kan jag sätta upp i björken :p?
(Känner att det är enklare att börja med björk belysning för att få rätt med vinkel och höjd).


Gammla lyktstolp kan man i bland köpa har jag sett. Kommunen kanske har beg? Men typ tele stolp borde funka? Finns led gårdsbelysning runt 700kr med mycket ljus.
 
@Buck om du inte har en riktig ridbana utan bara någon hage som inte går att rida i underlagsmässigt beroende på väder osv : hellre hade jag satsat på att få till en hållbar ridbana i första hand om du vill kunna hålla igång. Belysning på denna blir steg 2 .
Hagen har varit tillräckligt tidigare år och även om den bara går att rida på en gång i veckan så vill jag ha ljus även den gången.

Då jag har för lite hagar för att kunna göra en riktig bana av denna så är det inte aktuellt öht.
 
Gammla lyktstolp kan man i bland köpa har jag sett. Kommunen kanske har beg? Men typ tele stolp borde funka? Finns led gårdsbelysning runt 700kr med mycket ljus.
Ja jag har bett min pappa med mycket skrot handlande kontakter att hålla ögonen öppna efter gatulyktor och stolpar :), är lite själva ljuset jag funderar på just nu.
 
Inte ens om man har lykta på distans arm?

Förstår att det är långt ifrån optimalt med bygglampa i träd men det hade varit smidigt ^_^.
 
G
Ja jag har bett min pappa med mycket skrot handlande kontakter att hålla ögonen öppna efter gatulyktor och stolpar :), är lite själva ljuset jag funderar på just nu.

Tror gårdsbelysningennjag tänker på kommer från Biltema. O det är bra ljus i den.
 
Ingen mer som har tips på hur man kan göra ridbanebelysning?

Höjd, material på Stolpar, ljusstyrka osv??

Har försökt hitta begagnade gaulyktor men vet inte helt vem man frågar om sånt :/ och hittar inget öht på div försäljningssidor :(.
 
Vi valde att köpa 8 m höga tippbara stolpar. I förhållande till vad ridbanan kostade var det inte mycket pengar ;-) Vi tänkte ha fyra, men fick inte lov av vägverket att ha utmed vägen som går på ena sidan, så det blev tre. Två hade räckt bra för belysningen, men tre gör att det blir lite mindre skuggor. Vi satte metallhalogenlampor på stolparna - idag hade vi nog övervägt LED. Fördelen med de tippbara var flera - de är delade och behövde inte specialtransport, gick att köra på vanligt släp. Vi kunde själva gjuta fundament på plats - vi använde såna cementringar som man har i brunnar som form. Det behövdes inte kran för att få dem på plats och vi kan själva byta lampor genom att tippa - dvs behöver inte hyra lift om en lampa går.
 
Vi valde att köpa 8 m höga tippbara stolpar. I förhållande till vad ridbanan kostade var det inte mycket pengar ;-) Vi tänkte ha fyra, men fick inte lov av vägverket att ha utmed vägen som går på ena sidan, så det blev tre. Två hade räckt bra för belysningen, men tre gör att det blir lite mindre skuggor. Vi satte metallhalogenlampor på stolparna - idag hade vi nog övervägt LED. Fördelen med de tippbara var flera - de är delade och behövde inte specialtransport, gick att köra på vanligt släp. Vi kunde själva gjuta fundament på plats - vi använde såna cementringar som man har i brunnar som form. Det behövdes inte kran för att få dem på plats och vi kan själva byta lampor genom att tippa - dvs behöver inte hyra lift om en lampa går.
Var köpte ni stolparna eller har du en bild på hur de ser ut :)? (Pm kanske?)

Tippbara hade varit trevligt men jag tar snarare det som jag får tag på ^_^, lutar åt att ha 2st höga stolpar längst ens sidan bara, och komplettera i framtiden med 2 till på andra sidan om jag får för mig att lägga sand på banan och det känns behov till det :).
 
En provisorisk lösning kan vara en bärbar strålkastare som du tex ställer på en pall. En sådan lyser upp förvånansvärt bra.
Känns som att det kommer bli väldigt mycket läskiga skuggor av det :/. Samt bländande ljus..
Jag hobby rider bara och är det mellan att rida i knasigt ljus/beckmörker eller inte alls så står jag hellre över :o. När jag först köpte stor häst så red jag däremot i ljuset av en liten gatlampa och harvade runt på en liten volt på lerig stubbåker och var glad över att ha ngt ljus :p, är inte fullt så ambitiös nu :angel:
 
Var köpte ni stolparna eller har du en bild på hur de ser ut :)? (Pm kanske?)

Tippbara hade varit trevligt men jag tar snarare det som jag får tag på ^_^, lutar åt att ha 2st höga stolpar längst ens sidan bara, och komplettera i framtiden med 2 till på andra sidan om jag får för mig att lägga sand på banan och det känns behov till det :).
10690265_10205086282470338_4166394097859082986_n.jpg

Så här ser det ut när den är fälld. De är köpta av Robert de Rover.
IMG_2458.JPG
 

Liknande trådar

Anläggning Jag behöver bättre belysning till paddocken, då den kommer användas mer flitigt den här vintern än tidigare. Just nu är jag ute efter en...
Svar
6
· Visningar
4 610
Senast: ameo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag älskar fart. Ju snabbare det går och ju mer fartupplevelse jag får, desto mer levande känner jag mig. Närmare livet, på nåt sätt...
Svar
0
· Visningar
288
Senast: cassiopeja
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 386
Senast: moonstruck
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 353
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp