Bukefalos 28 år!

"Ljustuta" vid omkörning.

Cattis_E

Trådstartare
Gör ni det?

Jag kör på Essingeleden/E4 Uppsalavägen varje dag.
Jag har i flera veckor funderat på varför det blinkas på mig strax innan jag blir omkördr om på upplyst motorväg.
det är väl en eller två om dagen som gör det.
Än värre bländningsrisk är det i och för sig med blinkningar när det är kolmörkt men det händer långt ifrån lika ofta.

Det är alltså de vanliga puckona som blinkar "flytta på dig" när de är bakom då jag kör om i laglig hastighet.

Jag trodde nån lampa bak hade gått och det var fel på varningslampan, men efter att ha kollat flera gånger så förstod jag fortfarande inte.

En kompis berättade idag att hon fått lära sig att göra så vid omkörning i mörker.
Lärs det fortfarande ut?
Är det verkligen så klokt att göra så? Man riskerar ju blända den man kör om i sidobackspeglarna.

Borde inte blinkningar ha samma regel som ljudsignal, alltså användas för att avvärja fara?
Kan inte se att det skulle finnas behov att avvärja fara vid varje omkörning...
 
Är det tät trafik och flera filer så vil jag ljustuta för att visa att jag ska göra en manöver. Om bilen framför mig får för sig att göra en snabb sidoförflyttning precis när jag också gör det så skapas en olycksrisk.

Att bli bländad är synnerligen osannolikt för det är ju bara en bråkdels sekund som ljuset är starkare.
 
Nej, jag ljustutar inte inför omkörning.
Jag använder "blinkers" och min position på vägen för att visa att jag tänker köra om.
Å andra sidan kör jag bara om när det är väldigt gott om utrymme, ligger hellre och larvar i 80 än att göra omkörningar som känns osäkra, så även om den som blir omkörd kanske inte är beredd så finns det gott om utrymme för mig att göra omkörningen.

Jag tycker inte om när folk ljustutar på mig inför omkörning eftersom jag upplever en viss bländnig. Min reflex är att titta i backspegeln när något händer bakom, exempelvis att man märker en ljustutning eller annat.
 
Är det tät trafik och flera filer så vil jag ljustuta för att visa att jag ska göra en manöver. Om bilen framför mig får för sig att göra en snabb sidoförflyttning precis när jag också gör det så skapas en olycksrisk.

Att bli bländad är synnerligen osannolikt för det är ju bara en bråkdels sekund som ljuset är starkare.
Nu kör jag ju vid 06 södergående så det är inte tjockt direkt.
 
Jag är uppenbarligen rätt lätt att blända eftersom jag blir bländad av både ljustutningar och kombinationen dimljus/halvljus, varav i alla fall den senare är olaglig men fortfarande alldeles för vanlig efter vägarna. Där jag bor är ljustutningarna ovanliga i dagsljus och sommartid, när de inte skulle blända och kanske synas bättre än vad en blinkers gör, men sedan kommer vintern med mörkret och det innebär att blinkerslampan syns väldigt bra (om den används) men då börjar folk använda ljustutningarna istället, helt vansinnigt! Dessutom, det är oftast folk med gott om bra extraljus som använder sig av ljustutningarna, vad jag upplevt, så ja det bländar en del.
 
Gör ni det?

Jag kör på Essingeleden/E4 Uppsalavägen varje dag.
Jag har i flera veckor funderat på varför det blinkas på mig strax innan jag blir omkördr om på upplyst motorväg.
det är väl en eller två om dagen som gör det.
Än värre bländningsrisk är det i och för sig med blinkningar när det är kolmörkt men det händer långt ifrån lika ofta.

Det är alltså de vanliga puckona som blinkar "flytta på dig" när de är bakom då jag kör om i laglig hastighet.

Jag trodde nån lampa bak hade gått och det var fel på varningslampan, men efter att ha kollat flera gånger så förstod jag fortfarande inte.

En kompis berättade idag att hon fått lära sig att göra så vid omkörning i mörker.
Lärs det fortfarande ut?
Är det verkligen så klokt att göra så? Man riskerar ju blända den man kör om i sidobackspeglarna.

Borde inte blinkningar ha samma regel som ljudsignal, alltså användas för att avvärja fara?
Kan inte se att det skulle finnas behov att avvärja fara vid varje omkörning...
På motorväg ska det inte behövas, där ska det räcka med blinkers för filbyte. Däremot på ej upplyst landsväg.
Men jag kan förstå varför man gör det. Idag Läser o skriver folk SMS medan de kör. De skiter i andra.
Bilkörningen blir sekundär. På trefiliga lägger man sig i mitten och bara ligger där oavsett vad som sker runtomkring. Passiv körning som ger böter.

Sen undrar jag vad varför de allra flesta släcker sina helljus när omkörning har påbörjats :banghead:
Det är meningen att den bilen som körs om ska lysa upp och när omkörande bilen är brevid ska båda bilarnas ljus lysa upp så det inte blir en kollision utifall en älg skulle hoppa ut!
De som gör så förtjänar att få ett konstant extraljus i sidospegeln.
Det är inte mening att bilen bakom ska behöva lysa upp. Fattar man inte det o blir störd av ljuset bakifrån så kan man gå om den missade biten i utbildningen
 
Gör ni det?

Jag kör på Essingeleden/E4 Uppsalavägen varje dag.
Jag har i flera veckor funderat på varför det blinkas på mig strax innan jag blir omkördr om på upplyst motorväg.
det är väl en eller två om dagen som gör det.
Än värre bländningsrisk är det i och för sig med blinkningar när det är kolmörkt men det händer långt ifrån lika ofta.

Det är alltså de vanliga puckona som blinkar "flytta på dig" när de är bakom då jag kör om i laglig hastighet.

Jag trodde nån lampa bak hade gått och det var fel på varningslampan, men efter att ha kollat flera gånger så förstod jag fortfarande inte.

En kompis berättade idag att hon fått lära sig att göra så vid omkörning i mörker.
Lärs det fortfarande ut?
Är det verkligen så klokt att göra så? Man riskerar ju blända den man kör om i sidobackspeglarna.

Borde inte blinkningar ha samma regel som ljudsignal, alltså användas för att avvärja fara?
Kan inte se att det skulle finnas behov att avvärja fara vid varje omkörning...

Alldeles för många trafikanter som anser att regler inte gäller just dem.
 
Nej, som tur är brukar folk inte "ljustuta" på mig, å andra sidan ligger jag alltid i filen längst till höger eller kör på i så hög hastighet att folk inte ser någon anledning att hålla på sådär. De gånger det hänt att någon ljustutat har varit på smal väg i stadsmiljö där jag hållit hastighetsgränsen eller när jag gjort en omkörning och det plötlsigt dyker upp någon bakom som är arg för att jag inte kör i 150km/h på en 80-väg...

Ska jag själv köra om någon som verkar hålla på med mobilen (sådan som verkar köra lite oberäkneligt) så väntar jag tills det är gott om plats att göra en säker omkörning. Skulle jag av någon anledning inte tycka mig ha tid, eller om bilen framför vinglar väldigt mycket, då tutar jag "som vanligt" istället, bara lite lätt och snabbt för att få personen att ge f*n i mobilen.
 
Nej jag ljustutar inte, jag använder blinkers och bilens positionering på vägbanan för att förvarna både framförvarande och bakomvarande om att jag är på väg att förflytta mig i sidled inför en omkörning.

Överlag så är det nog i princip ingen som ljustutar härikring innan en omkörning enligt min erfarenhet.
 
Absolut inte på motorväg. Däremot ibland (mycket sällan dock) vid omkörning på smal landsväg där föraren framför inte verkar ha tillräcklig koll på sitt fordon ;).

Blinkers - alltid! Alltid alltid alltid. Vid filbyte, omkörning, sväng etc. Ha är ett starkt ord men ligger nära till hands för de som inte använder blinkers.
 
Ljustuta är ju något som används när man gör omkörning på landsväg. För att förvarna framförvarand om att hen nu blir omkörd. På motorväg är det ju helt onödigt, där räknar man ju med att bli omkörd hela tiden. Och om det är någon som blinkar bakom mig medans jag själv kör om så handlar det ju bara om, precis som du sa, ett stressat pucko som vill köra ännu fortare.
 
Det där med att blinka med helljuset vid omkörning i mörker är idioti. Man kan visst bli bländad. Jag blir det och upplever det som obehag.
Helt onöding handling dessutom. Man uppfattar omkörningen lika bra i mörker, om inte bättre när man ser halvljuset från bakomvarande bil flytta sig.
Det är inget man får lära sig på trafikskolorna heller.
Man själper mer än hjälper.
 
Ni är många som skriver det jag känner.
Blinkningar när någon vinglar (misstänkt mobilfippel eller något) kan jag acceptera, men jag gör själv inte en omkörning då förrän det känns så säkert att jag inte behöver blinka..
 
Det där med att blinka med helljuset vid omkörning i mörker är idioti. Man kan visst bli bländad. Jag blir det och upplever det som obehag.
Helt onöding handling dessutom. Man uppfattar omkörningen lika bra i mörker, om inte bättre när man ser halvljuset från bakomvarande bil flytta sig.
Det är inget man får lära sig på trafikskolorna heller.
Man själper mer än hjälper.


Håller med. Blir så j*vla irriterad när folk håller på och bländar med helljuset. Jag blir bländad av det. Visst kan jag förstå det om jag hade legat mitt i vägen. Men när jag håller ut till höger, för att jag uppenbarligen fattat att någon vill köra om, så ljustutar den ändå när den är precis bakom. Gärna blinkar dom inte med blinkerserna heller, först är det helljuset, sen kaaanske det kommer en blinkers. -_- Blä.

Fick aldrig höra något om att det var nåt man skulle göra vid körning på landsväg, när jag tog mitt körkort.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
3 859
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp