Bukefalos 28 år!

"Ljustuta" vid omkörning.

När jag körde lektioner för 2 1/2 år sedan (tror jag det var?) så var det inget snack om att "ljustuta"! Istället pratades det om att köra lugnt, ha god tid på sig för att kunna vänta in ett säkert tillfälle för omkörning och tuta "som vanligt" om det behövdes för att avvärja en farlig situation.

Enda gången jag varit med om att det är ok är vid körning i mörker när mötande bilist vägrar slå av helljuset och därför bländar som en tok, som en liten påminnelse om hur mycket det faktiskt bländar ungefär. Det är också vid sådana tillfällen som andra "ljustutat" på mig, när jag varit lite vimsig med helljuset.
 
De som gör så upplever jag som ett gäng egoistiska idioter som bara ser till sitt eget ego och har behov av att synas. Det är sorgligt att så många missat att det finns en blinkers på alla bilar.
Ja jag blir bländad VARJE gång och får förstört mörkersende VARJE gång.
 
Jag tycker ljustutande är gräsligt, det är för mig en stark varningssignal om att något är allvarligt fel. Inte något som ska göra blinkerns jobb.
Precis. Blinkande ljus hör till utryckningsfordon. Att blinka med helljuset kan vara direkt trafikfarligt eftersom många blir faktiskt bländade.
 
Håller med. Blir så j*vla irriterad när folk håller på och bländar med helljuset. Jag blir bländad av det. Visst kan jag förstå det om jag hade legat mitt i vägen. Men när jag håller ut till höger, för att jag uppenbarligen fattat att någon vill köra om, så ljustutar den ändå när den är precis bakom. Gärna blinkar dom inte med blinkerserna heller, först är det helljuset, sen kaaanske det kommer en blinkers. -_- Blä.

Fick aldrig höra något om att det var nåt man skulle göra vid körning på landsväg, när jag tog mitt körkort.
Precis vad jag tänkte. att en del gör så utan att ha använt blinkers när de just innan bytte fil.
 
Precis. Blinkande ljus hör till utryckningsfordon. Att blinka med helljuset kan vara direkt trafikfarligt eftersom många blir faktiskt bländade.
Tyvärr verkar det ju inte existera något förbud, men jag undrar vad trafikpolisen egentligen skulle säga.

Att inte använda blinkers däremot är väl olagligt.
 
Min upplevelse är att det är väldigt vanligt att göra så på landsväg i norra Norrland vid omkörning, där används även sk ljustutning av mötande om det är vilt på vägen. Men här nere i södra Sverige görs det inte, har nog aldrig varit med om att någon gjort det vid omkörning men jag föredrar ljustutning vid mörker vid omkörning.
 
Min upplevelse är att det är väldigt vanligt att göra så på landsväg i norra Norrland vid omkörning, där används även sk ljustutning av mötande om det är vilt på vägen. Men här nere i södra Sverige görs det inte, har nog aldrig varit med om att någon gjort det vid omkörning men jag föredrar ljustutning vid mörker vid omkörning.
Vid vilt på vägen tycker jag det är det väl en bra idé. Det man varnar för är en större faraa än bländningen där tycker jag.
Vad tycker ni andra?

Här varnar mötande för fartkontroller på det viset ibland, det är ju betydligt mer tveksamt.
 
Vid vilt på vägen tycker jag det är det väl en bra idé. Det man varnar för är en större faraa än bländningen där tycker jag.
Vad tycker ni andra?

Här varnar mötande för fartkontroller på det viset ibland, det är ju betydligt mer tveksamt.

Varnar aldrig för fartkontroller, kör dom för fort ska dom åka dit. Kom på att jag även varnar för olyckor på samma sätt.
 
Jag råkar sällan ut för det, tack och lov. Jag har ljuskänsliga ögon och lätt för att bli bländad. Dessutom har jag ljusutlöst migrän.

Ska man "ljustuta" tycker jag att man ska göra det i samma situationer som man kan tänka sig att använda den vanliga tutan, d v s mycket restriktivt och bara för att göra andra bilförare uppmärksamma på något utöver den ordinära trafiksituationen. Vid omkörning räcker blinkers gott och väl.
 
Vid vilt på vägen tycker jag det är det väl en bra idé. Det man varnar för är en större faraa än bländningen där tycker jag.
Vad tycker ni andra?

Här varnar mötande för fartkontroller på det viset ibland, det är ju betydligt mer tveksamt.
För det använder man varningsblinkers.
Jag skulle aldrig komma på tanken att tuta vid omkörning åt folk som inte har koll i backspeglarna o som blir överraskade.
Det som kan hända då är att de istället svänger ut mot en. Ljussignal är mkt bättre.
De som kör väldigt sakta är de som även genar i skymd kurva.
 
Jag råkar sällan ut för det, tack och lov. Jag har ljuskänsliga ögon och lätt för att bli bländad. Dessutom har jag ljusutlöst migrän.

Ska man "ljustuta" tycker jag att man ska göra det i samma situationer som man kan tänka sig att använda den vanliga tutan, d v s mycket restriktivt och bara för att göra andra bilförare uppmärksamma på något utöver den ordinära trafiksituationen. Vid omkörning räcker blinkers gott och väl.

Håller helt med.
Jag har lätt för att få migrän och vill slippa onödiga ljusblixtar. Jag avskyr ljustutande vid omkörning, jag tycker det är hänsynslöst och förstår verkligen inte varför en del använder det vid omkörning av normal bilist. Det syns utmärkt i mörker när bakomvarande är på väg ut för omkörning. Som tur är är ljustutande vid omkörning inte så vanligt här.
 
Jag tycker är rätt använda blinkers är gott nog vid omkörning.

Och om vi ändå pratar omkörning så stör jag mig mest på de sim ska köra om precis framför en kurva...
Ser det ofta ute hos mig.. De riskerar även mitt och eventuell mötandes liv..
 
Varningsblinkers för att varna för vilt vid eller på vägen? Vid mötande?

Aldrig varit med om det.
Nej men nu är det så många som inte ens tål en blinksignal bakifrån, så jag tycker att det är lite dubbelt.
Att varna för poliskontroll skyddar de som druckit för att åka fast.
 
Varningsblinkers för att varna för vilt vid eller på vägen? Vid mötande?

Aldrig varit med om det.

Rätt vanligt här och där jag kör i Norrland. Har räddat mig några gånger från att plöja in i ett gäng renar :meh:

Jag har också använt varningsblinkers under färd (duttat till vid möte sas) för att varna för vilt jag precis passerat. Jag vet att det inte är tillåtet men kan det bespara någon en viltolycka gör jag det gärna.
 
Nej men nu är det så många som inte ens tål en blinksignal bakifrån, så jag tycker att det är lite dubbelt.
Att varna för poliskontroll skyddar de som druckit för att åka fast.

Jag varnar aldrig för en poliskontroll.

Bättre med en ljussignal med efterföljande migrän än en viltolycka. Jag är också ljuskänslig men vinklar upp min backspegel vi mörkerkörning, då får man inte bakomvarande bils lampor rakt i ögonen men ser ändå deras ljus.
 
Rätt vanligt här och där jag kör i Norrland. Har räddat mig några gånger från att plöja in i ett gäng renar :meh:

Jag har också använt varningsblinkers under färd (duttat till vid möte sas) för att varna för vilt jag precis passerat. Jag vet att det inte är tillåtet men kan det bespara någon en viltolycka gör jag det gärna.

Jag har alltid ljustutat vid vilt på vägen och aldrig sett någon använda varningsblinkers. Men jag ser inget som helst fel med att göra det heller! Bättre att varna än att inte göra det!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
3 926
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp