Bukefalos 28 år!

Lön - hovslagare??

Jag vet bara att han sa att han måste sikta på att ha ett snitt på runt 200 hästar i månaden. Det kan ju lika gärna vara så att han menade månad som i perioder också, som i skoperioder, att han menade på en "vanlig" skoperiod som min häst hade på runt 6 veckor att det måste få plats drygt 200 kunder på den tiden. Tänker man så så är inte 200 kunder per skoperiod mycket, det blir drygt 100 hästar i månaden.

Om det är i "skoperioder" som i var 6:e vecka som menades med månad så är inte 200 hästar mycket.
Men eftersom du faktiskt inte kollade vad han menade exakt och du ju själv skrivit att han ville ha 5-6 hästar/dag osv trots att det skulle kräva 34 dagar/mån så känns det inte som om den hovslagarens verksamhet passar in i en diskussion om vad en normal meddellön är som hovslagare så kan vi släppa honom? :)

Jag tippar som @Murray att c:a 200 kunder är ett vettigt underlag.
 
Jag fattar faktiskt inte hur någon hovis klarar att göra sitt arbete på heltid, jag klarade inte mer än cirka 20 kunder per månad, och det utan skor 😅.

Otroligt tufft jobb fysiskt och mentalt. Mycket bilkörning (här i norr).

Skulle nog faktiskt rekommendera att ha planen för en bred verksamhet, om din kropp inte håller för 200 kunder / 6 veckor. Tänk om du blir skadad?
 
Jag fattar faktiskt inte hur någon hovis klarar att göra sitt arbete på heltid, jag klarade inte mer än cirka 20 kunder per månad, och det utan skor 😅.

Otroligt tufft jobb fysiskt och mentalt. Mycket bilkörning (här i norr).

Skulle nog faktiskt rekommendera att ha planen för en bred verksamhet, om din kropp inte håller för 200 kunder / 6 veckor. Tänk om du blir skadad?
Bred verksamhet, vad tänker du då? Komplettera hovslagare med någon annan typ av hästhälsa? 😊 förstår att det är ett tufft jobb. Många som tidigare avrått. Men samtidigt, någon ska ju vilka göra jobbet.
 
Jag fattar faktiskt inte hur någon hovis klarar att göra sitt arbete på heltid, jag klarade inte mer än cirka 20 kunder per månad, och det utan skor 😅.

Otroligt tufft jobb fysiskt och mentalt. Mycket bilkörning (här i norr).

Skulle nog faktiskt rekommendera att ha planen för en bred verksamhet, om din kropp inte håller för 200 kunder / 6 veckor. Tänk om du blir skadad?
Jag hade faktiskt önskat att det fanns hovslagare som även är ET, för det känns som att de två kompletterar varandra oerhört. Jag hade tex en häst som behövde BETYDLIGT kortare tå och mer upprätt hov för att fungera bra, även konstaterat av ET, men att få med en hovslagare på det var minst sagt knepigt.
 
Jag vill minnas att det sagts att 200 hästar är vad man behöver ha som underlag för att försörja sig som hovslagare. Inte per månad, utan totalt antal som man sköter regelbundet.
 
Det man ska kunna tänka på om man överväger hovslagare som yrke är väl också att det är svårt att ha sammanhängande ledighet. Min hovslagare har aldrig sammanhängande semester tex. Blir för svårt att få ihop det med kundernas skointervall.
 
Jag hade faktiskt önskat att det fanns hovslagare som även är ET, för det känns som att de två kompletterar varandra oerhört. Jag hade tex en häst som behövde BETYDLIGT kortare tå och mer upprätt hov för att fungera bra, även konstaterat av ET, men att få med en hovslagare på det var minst sagt knepigt.

Eller åtminstone hovisar som gärna samarbetar med veterinär och ET.

Min erfarenhet från den "oskodda" världen är att dom flesta absolut är samarbetsvilliga.

Men det finns generellt ett stort glapp, där skråyrket smed (numera hovslagare) liksom fokuserar på enbart hoven och det från en reduktionisk mekanistisk synvinkel i bästa fall (i värsta fall har dom klarat utbildningen utan att riktigt förstå mekaniken)... Och alla de andra som veterinär och ET tar hand om resten av hästen utan att hoven är med i beräkningen.

Det gynnar egentligen ingen, allra minst hästen. Hoven måste förstås ur ett helhetsperspektiv, och gör man det kommer man långt även med ett rent mekaniskt synsätt.

Här uppe i norr har vi en "epidemi" av långa tår, understuckna trakter, och överarbetade (men utbildade) hovisar... Och såna som jag som kan men inte vill pga för autistisk för att orka deala med folk eller nåt 😂😅.
 
Min hovslagare har en blandning av större stall (verksamheter av olika slag) och privatkunder. Hon är även på klinik en dag i veckan :)
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Min hovslagare har en blandning av större stall (verksamheter av olika slag) och privatkunder. Hon är även på klinik en dag i veckan :)
Min har också en sån blandning. Ridskolor, stora träningsstall och så privatkunder. Privatkunderna i stor utsträckning samlade i samma stall så att resorna minimeras.
 
Eller åtminstone hovisar som gärna samarbetar med veterinär och ET.

Min erfarenhet från den "oskodda" världen är att dom flesta absolut är samarbetsvilliga.

Men det finns generellt ett stort glapp, där skråyrket smed (numera hovslagare) liksom fokuserar på enbart hoven och det från en reduktionisk mekanistisk synvinkel i bästa fall (i värsta fall har dom klarat utbildningen utan att riktigt förstå mekaniken)... Och alla de andra som veterinär och ET tar hand om resten av hästen utan att hoven är med i beräkningen.

Det gynnar egentligen ingen, allra minst hästen. Hoven måste förstås ur ett helhetsperspektiv, och gör man det kommer man långt även med ett rent mekaniskt synsätt.

Här uppe i norr har vi en "epidemi" av långa tår, understuckna trakter, och överarbetade (men utbildade) hovisar... Och såna som jag som kan men inte vill pga för autistisk för att orka deala med folk eller nåt 😂😅.
Jag är ledsen att säga det, men jag tror tyvärr att den epidemin sträcker sig så gott som över hela landet...
 
Min hovslagare tog ut en lön på 35-40’ i månaden för att par år sedan. AB så beskattas som vanlig tjänsteinkomst.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag är ledsen att säga det, men jag tror tyvärr att den epidemin sträcker sig så gott som över hela landet...

Usch, tråkigt att höra. Det verkar vara något med utbildningen som går snett numera, jag har sett fruktansvärda långtår som blev längre för varje verkning från av JSV godkänd hovis... Det borde inte vara möjligt.

För 10 år sen var det mest från "travgubbehovisar" dom tårna kom. Fast å andra sidan hade vi väldigt få utbildade hovslagare häruppe... Nu har vi fler, men det ser lika förjävligt ut ändå.

Och "fångrehaben" 🙈... Värdelösa tåkapningar och dåliga råd. Vi som inte är godkända får ju inte röra fånghästarna, så kunderna är helt utelämnade till yrkesaktiva som helt enkelt verkar sakna kunskap.
 
De hovisar jag haft senaste åren har varit betydligt dyrare än vissa i tråden. Det har gått på ca 2100-2200 kr per vanlig helskoning. Jag betalar det gärna för att få en bra hovslagare. Här har det varit lite ont om bra hovslagare. Visst har det funnits billigare. Men det har funnits skäl till varför de varit billigare och jag har valt bort dem. Så jag har glatt betalat för att slippa försöka få någon sämre att göra rätt.
Och det är ju inte så att hovslagaren inte har den summan in bara och inga utgifter. De ska ju köpa material och verktyg, de kör ut, de ska ha semester och betala staten sitt.
Utan hovar ingen häst. Och utan vettig hovslagare sitter man i skiten. De jag har haft har kunnat plocka ut helt ok lön på ett lite mer moderat antal hästar per dag än vissa andra.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
På den här sidan vattnet har de hovslagare jag haft att göra med gjort sig ordentligt med pengar, men då har det också för det mesta rört sig om personer som haft flera kunder i samma stall och det drar ju ned många omkostnader. För tio år sedan med drygt £120 per häst och kanske fem hästar per besök...någon verkning här och där... Säg att det skulle motsvara drygt 2300kr per häst idag. Nära storstad.

Tror det är Väldigt beroende på var i landet man befinner sig. Tillgång och efterfrågan, men trots att det är slitigt tror jag man kan tjäna helt okej pengar - när man väl etablerat sig kan man dessutom välja bort de besvärliga kunderna.
 
Låter rimligt. Har för mig jag frågade min hovis för nåt år sen och har ett vagt minne av en siffra inom det spannet.
För att kunna ta ut 22 - 24 tkr/mån så är man nog nere på 2 helskoningar/dag, 18 dagar/mån. Max. Annars behöver man nog se om sina omkostnader...
 
Jag tror som flera här att för att hålla ett helt yrkesliv som hovslagare måste man ta tillräckligt betalt för att inte behöva sko för många hästar (timmar) per dag. Alternativt kombinera skoning med annat yrke som inte är lika fysiskt krävande.
Det gäller nog att ha en bra affärsplan, och ett sätt att börja i yrket med mindre betalt från början (för att bygga upp en kundkrets och kunna vänja kroppen vid jobbet, man blir snabbare och starkare med tiden men att börja för tufft verkar slå ut många redan under de första åren)
 
För att kunna ta ut 22 - 24 tkr/mån så är man nog nere på 2 helskoningar/dag, 18 dagar/mån. Max. Annars behöver man nog se om sina omkostnader...
Det känns i tightaste laget imho.
Mycket hänger ju på vad man har för prisläge, men i mina trakter ligger en helskoning runt 1000 kr + moms. Med två helskoningar per dag, 18 dagar i månaden, blir det 36 tkr in. Lönekostnaden för 24 tkr bruttolön är ca 31 tkr. Det lämnar femtusen kronor att täcka material, verktyg, bil, försäkring, ev ekonomitjänster, privat pensionssparande, fortbildning, semester m m.
I min värld fattas det minst en tiotusing per månad.
 
Det känns i tightaste laget imho.
Mycket hänger ju på vad man har för prisläge, men i mina trakter ligger en helskoning runt 1000 kr + moms. Med två helskoningar per dag, 18 dagar i månaden, blir det 36 tkr in. Lönekostnaden för 24 tkr bruttolön är ca 31 tkr. Det lämnar femtusen kronor att täcka material, verktyg, bil, försäkring, ev ekonomitjänster, privat pensionssparande, fortbildning, semester m m.
I min värld fattas det minst en tiotusing per månad.
Tre-fyra skoningar per dag är väl inte heller omöjligt.
 
Jag föreställer en verksamhet där hovslagaren tar emot hästar hos sig. Kunderna lämnar hästen på morgonen och hämtar den på kvällen. Hovslagaren skor i ett utrymme som är optimerat med ljus, bra golv, plats för verktyg osv. Dessutom finns möjlighet att köpa till tilläggstjänster som et, vattenband, mm, kanske även kiro, veterinär vissa dagar, sadel/utrustningskoll. Kunden bokar in de tjänster som behövs efter samråd med hovslagaren. Detta kräver investeringar, men gör att resorna försvinner och förutsättningarna för att sko hållbart är optimala. Jag gjorde en affärsplan åt en vän på detta för rätt många år sen och kalkylen såg riktigt bra ut.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 365
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 934
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 389
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 977
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp