Bukefalos 28 år!

Lön som Hästskötare

Sv: Lön som Hästskötare

Ja men om man inte kan betala lön till sina anställda så betyder det att man har ett olönsamt företag. Olönsamma företag driver man inte vidare.

Sålänge det finns så många som väljer att jobba som det är hos många ryttare/stall. kommer det alldrig bli bättre.

gör om undervisningen i skolan, börja redan i åk 8-9 om vad facket gör och vill, vad ett svart jobb är, a-kassa, sjukersättning, ja allt som man får info om under gymnasiet. Så tror jag många skulle sluta ta jobb för några tusen i månaden.

Är man 15-16 och fått 1.000:-/månaden är 3.000:- rakt i handen skitmycket! Dessutom får man rida, flytta hemifrån...osv osv...
 
Sv: Lön som Hästskötare

gör om undervisningen i skolan, börja redan i åk 8-9 om vad facket gör och vill, vad ett svart jobb är, a-kassa, sjukersättning, ja allt som man får info om under gymnasiet. Så tror jag många skulle sluta ta jobb för några tusen i månaden.

:bow:

jag minns att jag frågade samhällskunskapsläraren varför vi inte kunde lära oss NYTTIGA saker, typ deklarera osv..
lärarna e så j*A inrutade i allt gammalt.. man ska ju kunna regeringen osv, minns någon något av det där eller?

suck.-
 
Sv: Lön som Hästskötare

Hmmm, det där var ganska lågt skrivet. Varför bli så upprörd? Är egentligen bara intresserad av svar på en fråga, som jag ställt tidigare;

Skulle bara vilja veta om du tog referenser och om personen visade dig dokumenterat vilka kunskaper hon hade? Det har du inte svarat på, det behöver du inte dra hela historien för att svara på heller.

Vill du inte svara på den frågan eller förklara den sida av historien jag inte ser, enligt dig, så är det ju svårt för mig att förstå. Då måste jag ju också anta att du inte tagit referenser eller begärt att få se dokument och jadu, det kan du inte skylla på någon. Av det du har skrivit så ser jag faktiskt mest att misstagen begåtts av dig. Om det inte är så, förklara då! Och det är INTE facket som bromskloss jag är intresserad av för det är inte det som tas upp i tråden. Det förstår jag var jobbigt, men som sagt inte det relevanta i trådens ämne.

Det var inte anställda som är medlemmar i facket som diskuterades utan hästskötare som yrkesgrupp och deras kunskaper och vad de är värda.

För övrigt så har väl knappast jag, mina kunskaper och vad jag jobbar med med det hela att göra. Jobben har genom åren dock även inbegripit hästar...

Mycket att lära i livet? :eek: :rofl:
 
Senast ändrad:
Sv: Lön som Hästskötare

ja då är det ju skrämmande att man får rösta och ens är myndig...
någon gång måste man ju börja ta ansvar för sitt eget liv...

Absolut. Men att utnyttja ungdomars naivitet och oerfarenhet kallar jag ansvarslöst. Att ge nästan lika låg lön för ett "slavjobb" som man skulle få av sos för att inte jobba och ha som motivering att man gör dom en tjänst håller inte. Visst, problemet är kanske att för många vill ha ett sådant jobb, men det är ÄNDÅ INTE OKEJ att ha sådana arbetsvillkor i dagens Sverige. Måste erkänna (ta det inte som ett påhopp, det är bara som jag tolkat det du skrivit) att du låter som en sämre variant av borgare som vill lassa över allt ansvar på individen. Många av dessa arbetsplatser följer inte ens arbetsmiljölagarna som finns, hur kan man skylla det på en anställd? Och framförallt, hur ska EN anställd kunna förutspå eller göra något åt saken om något väl händer?
Varje person har ansvar för sitt liv, så långt håller jag med. Men om vi tar biten med självkänsla igen så är det ofta så att man blir präglad av omgivningen och inte ens är medveten om att man har ett val, eller att det finns något man bör ändra på för att kunna få det bättre. Jag menar, extrem ödmjukhet, arbetsvillighet, samarbetsvilja och att inte ifrågasätta, är inte det nästan en beskrivning på vad man skulle se som en bra anställd? Jag säger det igen; om man inte vet att man har ett val, ÄR det verkligen ett val då?


att vara kvinna är inte ett eget val. dessutom är det samma lön för lika jobb det stävas efter, vilket borde vara självklart...

Och du anser inte att någon som stressar arslet av sig 12 timmar om dagen 6 dagar i veckan borde ha minst samma lön per timme som andra som jobbar lika hårt? Och menar du att det är ett eget val att vara en ung tjej? Konstig teori. Eller är det för att man är intresserad av det man jobbar med som gör att det är ok med låg lön? Säg att man blir dagisfröken för att man älskar barn, eller kanske tillockmed använder det som substitut för att man inte har egna barn, gör det automatiskt att man ska få lägre lön än dom som inte gillar sitt jobb? Djursjukvårdare då, det är minst dubbelt så bra betalt som hästskötare (timlönen är ingen idé att jämföra) och jobbar med ett intresse. Vari ligger skillnaden?
 
Sv: Lön som Hästskötare

jag jobbar som personlig assistent med mestadels nätter (sovande) och har en årsinkomst på 217.000:- och då är jag inte ens utbildad!!! och där sover man och är hel ledig på dagarna!!! tänk då de som sliter som små djur inom hästeriet och bara får ynka 6.000:- ef skatt!! HELT SJUKT!!! Vi alla borde slå ihop oss och protestera!!!:idea:

Håller med! Själv var jag riktigt sugen på att anmäla dom jag jobbat hos. Problemet var väl att i den åldern (eller egentligen inte nu heller om jag ska vara ärlig) visste jag inte vart man skulle vända sig. :mad:
Lite kul när du säger "ynka 6000:- efter skatt" för i mina öron lät det förvånansvärt mycket för en hästskötare utan längre erfarenhet, om man ser till hur det sett ut när man sökt jobb :crazy:
 
Sv: Lön som Hästskötare

Jag håller med om att lönerna ska upp, men hur det än är så är det ju faktiskt bara trav och galoppstall som har hästägare som har råd att betala sina hästars hästskötare... Man kan börja inom dessa och fortsätta leta under tiden, men då har man åtminstone ett jobb och får erfarenhet. Om det nu är så enkelt att det är hästar man vill jobba med och inte bara roa sig med för att utveckla sig själv....

Säg till nästa gång ni behöver anställda! ;)
När jag sökte jobb var jag väldigt öppen för olika saker. Det var två travtränare (totalt, annonserade vid 2 olika tillfällen) som hörde av sig. Det ena stället ville jag faktiskt jobba på men fick det inte pga min oerfarenhet (lönen var väl inte superbra, ca 9000:-/månad men villkoren var bättre än på alla andra ställen) och ett jobb där det krävdes egen bil och eget boende där de erbjöd ca 8000:-/månad efter skatt. Det var för långt bort och jag hade inget körkort så det kändes inte som ett alternativ.
Men det kan vara som du säger, att de flesta vill ha ett jobb för att utvecklas inom ridningen vilket kan vara svårt om man inbillar sig att man "bara" ska motionsrida travare som inte är utbildade inom ridning.
Man kanske skulle söka ett travhästskötarejobb? :angel:
 
Sv: Lön som Hästskötare

Men det kan vara som du säger, att de flesta vill ha ett jobb för att utvecklas inom ridningen vilket kan vara svårt om man inbillar sig att man "bara" ska motionsrida travare som inte är utbildade inom ridning.
Man kanske skulle söka ett travhästskötarejobb? :angel:

Att utveckla ridningen är kanske något för fritiden?
Hur det än är så får man en enorm erfarenhet av hästhantering och hästvård när man jobbar hos en proffstränare. Om man letar jobb så kan man ringa runt till sekretariaten på travbanorna och få listor på banans samtliga tränare,telnr hittar man på www.travsport.se
En del tränare söker även personal till filialer i Frankrike och Italien.
 
Sv: Lön som Hästskötare

Suck!
Jo, jag begärde referenser! Som det inte stod rätt till med, när det gällde!! Jag tycker du e lite tjatig, det var fortfarande inte det jag ville ha fram!!

Utan det är fackets medtoder mot småföretagare!!!

Kan du släppa tjatet om anställnings intrevjuer mm nu då??

Ha de..
 
Sv: Lön som Hästskötare

Absolut. Men att utnyttja ungdomars naivitet och oerfarenhet kallar jag ansvarslöst. Att ge nästan lika låg lön för ett "slavjobb" som man skulle få av sos för att inte jobba och ha som motivering att man gör dom en tjänst håller inte. Visst, problemet är kanske att för många vill ha ett sådant jobb, men det är ÄNDÅ INTE OKEJ att ha sådana arbetsvillkor i dagens Sverige. Måste erkänna (ta det inte som ett påhopp, det är bara som jag tolkat det du skrivit) att du låter som en sämre variant av borgare som vill lassa över allt ansvar på individen. Många av dessa arbetsplatser följer inte ens arbetsmiljölagarna som finns, hur kan man skylla det på en anställd? Och framförallt, hur ska EN anställd kunna förutspå eller göra något åt saken om något väl händer?
Varje person har ansvar för sitt liv, så långt håller jag med. Men om vi tar biten med självkänsla igen så är det ofta så att man blir präglad av omgivningen och inte ens är medveten om att man har ett val, eller att det finns något man bör ändra på för att kunna få det bättre. Jag menar, extrem ödmjukhet, arbetsvillighet, samarbetsvilja och att inte ifrågasätta, är inte det nästan en beskrivning på vad man skulle se som en bra anställd? Jag säger det igen; om man inte vet att man har ett val, ÄR det verkligen ett val då?

nej, man ska inte utnyttja dem.. men DE måste ju tacka NEJ till jobben... om ingen vill ha skitjobben så kommer de ju börja få betalt för sitt arbete...

ett exempel för de som tror att det där bara rör hästtjejer...
inom tv-media-inspelningsstudios... gissa hur många killar som jobbar GRATIS???
"praktik" för att få jobba med sveriges främsta producenter/tekniker...
jag jobbade gratis för z-tv en kortare tid för att jag så gärna ville jobba med tv/musik, å det fanns killar där med!!!
så just den tv-kanalen och säkert fler "ungdoms-musik"-kanaler är bra exempel på liknande jobb...
bort bort bort SJÄLVKLART!


Och du anser inte att någon som stressar arslet av sig 12 timmar om dagen 6 dagar i veckan borde ha minst samma lön per timme som andra som jobbar lika hårt? Och menar du att det är ett eget val att vara en ung tjej? Konstig teori. Eller är det för att man är intresserad av det man jobbar med som gör att det är ok med låg lön? Säg att man blir dagisfröken för att man älskar barn, eller kanske tillockmed använder det som substitut för att man inte har egna barn, gör det automatiskt att man ska få lägre lön än dom som inte gillar sitt jobb? Djursjukvårdare då, det är minst dubbelt så bra betalt som hästskötare (timlönen är ingen idé att jämföra) och jobbar med ett intresse. Vari ligger skillnaden?

killar som är hästskötare får väl samma lön?
det var det det sista handlade om...
 
Sv: Lön som Hästskötare

nej, man ska inte utnyttja dem.. men DE måste ju tacka NEJ till jobben... om ingen vill ha skitjobben så kommer de ju börja få betalt för sitt arbete...

ett exempel för de som tror att det där bara rör hästtjejer...
inom tv-media-inspelningsstudios... gissa hur många killar som jobbar GRATIS???
"praktik" för att få jobba med sveriges främsta producenter/tekniker...
jag jobbade gratis för z-tv en kortare tid för att jag så gärna ville jobba med tv/musik, å det fanns killar där med!!!
så just den tv-kanalen och säkert fler "ungdoms-musik"-kanaler är bra exempel på liknande jobb...
bort bort bort SJÄLVKLART!

Nu har jag ingen erfarenhet av det yrket. Visst kan du vara som du säger. Är det inte slavjobb det är fråga om (utan normala arbetstider, inget utnyttjande av anställda osv) så skulle jag faktiskt kalla det praktik, inte jobb utan lön. Och jag tror jag skrev det någon annanstans - är det så att man inte behöver slavjobba utan lär sig och utvecklas mycket (hos en tränare man verkligen ser upp till) kan jag gå med på att kalla det praktik och skulle kunna jobba gratis. Det blir ju lite så i fallet du skriver om - man vill komma nära sina "idoler" och lära sig. Är det slavjobb det är frågan om, ja då är det ytterligare ett exempel på en utnyttjande branch.

Visst är det så att det knappast kommer försvinna förrän folk slutar ta jobben. Men då borde samhället ändå se till att rensa upp (för att folk verkligen ska se att vi inte accepterar olagliga arbetsvillkor) och informera unga om sina rättigheter i arbetslivet. Risken att alla hästskötare samtidigt skulle börja ställa höga krav på sina arbetsgivare är totalt obefintlig och skulle EN göra det gör det bara att denne får hundra gånger svårare att hitta ett hästskötarjobb och kanske söker sig till en annan branch. Då kommer det bara en ny att ta dennes plats som inte kräver lika mycket. Tror helt enkelt inte det ger något att skylla på individer som går med på dåliga villkor, det ploppar ju alltid upp nya om man inte gör något åt saken.


killar som är hästskötare får väl samma lön?
det var det det sista handlade om...

Det vete fasen. Nu är det ju garanterat fler tjejer än killar inom branchen men en vild gissning är att killar antingen söker sig till de ställen som har riktigt bra ridmöjligheter eller till de som har bra villkor och löner. Det är där självkänslan kommer in, killar är uppfostrade på ett annat sätt och kan visa framfötterna. Nu generaliserar jag väldigt grovt för jag har ju ingen statistik på det och det finns säkert tjejer som också är bra på att visa framfötterna som söker hästskötarjobb. Att jag inte tog upp killar är för att jag tycker att tjejer med dålig självkänsla är det största problemet (killar med dålig sjlvkänsla är det färre av) eftersom det gör att man inte hävdar sig, tar reda på sina rättigheter och står fast vid dom, ser till att upptäcka när man blir utnyttjad och säga ifrån eller sluta på det jobbet.
 
Sv: Lön som Hästskötare

Och jag tycker att du tjatar om något som ligger utanför trådens ämne.

Intressant! Referenserna ljög alltså också, hmm.... Jaja..

I den här tråden diskuteras dock hästskötares lön och vad deras kunskap är värd. DET är vad jag ifrågasatt INTE fackets metoder som inte har med ämnet i DEN HÄR tråden att göra alls. Dock ett intressant ämne att diskutera, någon annan gång. Finns ju småföretagare inom andra branscher som anser att facken är krångliga men som ändå inte ens skulle fundera på att ge de löner som hästbranschen ger sina hästskötare. Så att du tycker det är ok, numera, (vilket är den bild du gett) att ge lägre löner till hästskötare för att du är arg på facket är ju helt absurt.
 
Sv: Lön som Hästskötare

Hoppar in och lånar knappar och trådar här...

En sak som jag har funderat på... när det gäller löner för hästskötare så är ju "ridhästfolket" dom som verkar vara sämst på att ta hand om sina hästskötare, med undantag från en del ridskolor då.

Borde inte detta vara en fråga för Ridsportsförbundet ?

SvRF borde ju vara måna om att framstå som legitima, laglydiga och civiliserade människor... varför kan inte dom exempelvis dra in licensen för ryttare och tränare som bryter mot svensk lag eller missköter sig grovt på andra sätt som tex skattefusk, avskedande av personal för att dom går med i facket, vägran att teckna kollektivavtal, brott mot arbetsmiljölag, inte följa föreskrifter från arbetarskyddstyrelsen m.m.

Nä då, dom håller snarare dessa människor bakom ryggen istället :mad: ... om inte annat så kan dom ju ta det som en PR-fråga :cool:

Så länge inte SvRF agerar i dessa frågor så anser jag att dom tappar enormt mycket i trovärdighet. SvRF lägger ju sig i så mycket annat som tex vinkeln på rampen till hästtransporter och annat av vital betydelse för rikets säkerhet :smirk: .
 
Sv: Lön som Hästskötare

*KL*

nu sitter pojken å "skriker" bredvid mig...
"DU KAN INTE UTBILDA FOLK PÅ INTERNET, DE HAR INTE SAMMA AMBITIONER SOM DIG, LÄGG INTE ENERGI PÅ DET DÄR"

ok, jag har inte speciellt höga ambitioner inom saker jag gör... men han har en poäng.. nöjer man sig att vara hästskötare för 3-8000kr/månad å de där taskiga arbetstiderna, ja, då kanske man inte har tillräckligt höga ambitioner att nå sina mål, om man ens har mål...

tyvärr...

Ursäkta, men DEN HÄR gången börjar jag faktiskt bli sur... Du är ute och cyklar, inse det! Varför, varför, varför ska inte hästskötare räknas som ett yrke sm alla andra yrken? Att man tycker det är kul och att det hänger i hop med ens hobby är absolut inget argument.

Ingen förväntar sig att jag ska jobba gratis som ridinstruktör, och jag lovar att hästar är mitt stora intresse här i livet, och att det är ett jobb som ligger nära min hobby. Som nyexad instruktör får man runt 17000 före skatt men exklusive OB och instruktörstillägg. Det är mindre än en sjuksköterska, MEN det är vitt och avtalsenligt, och jag vet ju med mig att det inte är något högavlönat jobb. Det vi vänder oss emot är i trådan är ju SVARTA (och tillika mycket, mycket låga) LÖNER, ICKE REGLERAD ARBETSTID etc, etc. Inte att vissa yrken är lägre betalda än andra. Försök förstå det en gång för alla!!

Och förresten, ditt citat ovan tyder på att du vill dumförklara oss andra "De har inte samma ambtioner som du (INTE som dig - inkorrekt språkbruk)". Jag tycker mest du dumförklarar dig själv genom ovan nämda citat... Vad vet du om vad människor har för ambitioner? Jag personligen är inte intresserad av hsk jobb, och har såväl en lång, akademisk utb som en instruktörsutb bakom mig, MEN jag tycker ändå det är av största vikt att höja hästskötaryrkets status, för återigen: Varför ska det i den här branchen vara accepterat att behandla arbetstagare på sätt som i princip inte förekommer i någon annan branch???:eek:
 
Sv: Lön som Hästskötare

Tyvärr är det nog så, och lite grann tycker jag att de tongivande inom SvRF verkar ha bildat klubben för inbördes beundran med varandra...
 
Sv: Lön som Hästskötare

Ja men om man inte kan betala lön till sina anställda så betyder det att man har ett olönsamt företag. Olönsamma företag driver man inte vidare.

:bow: :bow:

Har man inte råd att klara verksamheten enligt Svea rikes lag så får man helt enkelt avveckla. Svårare än så är det inte.
 
Sv: Lön som Hästskötare

:bow: :bow:

Har man inte råd att klara verksamheten enligt Svea rikes lag så får man helt enkelt avveckla. Svårare än så är det inte.

Vi har ju förvisso inga lagar om minimilöner i Sverige så är det vit betalning så är det lagligt även om lönen är skamligt låg. Men det är inget jag rekommenderar.

Men jag blir så trött på alla som klagar på dålig lönsamhet. Jag vet många roliga saker som jag skulle kunna starta företag inom men lönsamheten är för dålig därför låter jag bli. Lägg ner skiten om lönsamheten saknas. Men jag tror vi tycker ungefär lika här.
 
Sv: Lön som Hästskötare

KL

Om man börjar i andra änden tycker jag det borde vara bättre.

"Företagare" inom hästbranchen börjar betala skatt och tar skäligt betalt för sina tjänster (läs mer!). De flesta inakorderingsstall betalar ju för att ha gäster om man skall jämföra med en vanlig lön...

Men "jag har ju bara en häst, varför skall jag betala mer här än i grannstallet som kör svart verksamhet"...

Alla kan hjälpa till att få (rid)hästbranchen till en mer rumsren branch.
 
Sv: Lön som Hästskötare

Dina kommentarer är helt ofattbara... Du tycker alltså att stallpersonal kan jobba för 3000 i månaden bara för att hästyrket egentligen är en hobby....???
Med tanke på vad vissa företag tjänar på sin verksamhet är det inte mer än rätt att stallskötaren får en facklig lön. Har jobbat både i rid och travstall. utomlands och i sverige. Det är samma sorts jobb fast i travstallet fick jag ut 12500 efter skatt.. medans ridstallen låg runt 3000-5000, iofs inkl. boende.. men ändå. Jag jobbar på en pallfabrik och jag ÄLSKAR mitt jobb. Borde jag få mindre betalt nu för att jag tycker det är roligt?
 

Liknande trådar

Äldre Snart 36 år gammal finner jag mig plötsligt stående utan varken jobb, häst eller man. Mitt liv är ett helt oskrivet blad och det är med...
2
Svar
36
· Visningar
3 010
Senast: Tranan
·
N
Ekonomi & Juridik Jag tar tacksamt emot ALLA typer av tips och hjälp ang lön enligt kollektivavtal för hästskötare. Vad ligger lönerna på? Det har ju...
Svar
3
· Visningar
1 985
L
Hästmänniskan Jag är utbildad hästskötare och kollar ständigt vad det finns för jobb men börjar nästan ge upp. Hur tror dem att man ska kunna överleva...
2
Svar
32
· Visningar
8 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp