Bukefalos 28 år!

Lön som Hästskötare

Sv: Lön som Hästskötare

Ja, för 17, tala för allt i världen INTE om att du trivs vid nästa löneförhandling ;)!
 
Sv: Lön som Hästskötare

haha näää det är nog bäst att jag låter bli det! "Nej sir jag tycker detta arbete är enormt tråkigt och vill därför ha mass mer betalt.. tack" :angel:
 
Sv: Lön som Hästskötare

Men "jag har ju bara en häst, varför skall jag betala mer här än i grannstallet som kör svart verksamhet"...

Jag vet om resonemanget, men tycker det är lika logiskt som:

"jag vill ju bara ha en cykel, varför ska inte jag få handla billigt stöldgods?"

"Jag vill bara ha en bilradio, varför knycker jag inte den ur grannens bil istället, eller från någon som säljer bilradio?"

Valet står mellan att anlita en seriös företagare/hobbyverksamhetsdrivare eller att anlita en systematiskt kriminell verksamhet. Det valet finns även inom områdena ovan, frågan är bara varför det inom vissa branscher (t.ex. hästverksamheter) är mer accepterat än inom andra?

Man kan fråga sig inom många områden varför man ska följa lagen om man är så funtad, likväl är den demokratiskt beslutad och alla medborgare är tvingade att följa den.
 
Sv: Lön som Hästskötare

De som behöver hjälp i form av skötsel av hästar & stall i sin
verksamhet, etc, har oftast inte svårt att skaffa billig hjälp, eller
rentav gratis, även om då personen oftast inte är utbildad..
Finns nämligen så mycket unga som gärna jobbar gratis mot t ex
att få rida, tyvärr är det så i denna branch, hästjobb är oftast inte
så välbetalda, och det är ju tråkigt.
 
Sv: Lön som Hästskötare

Vad vill trådstartaren? Som vanligt har vi nu allt möjligt i debatten här, från hur dåligt/bra det är med facket till vems fel det är som anställer en som inte jobbar bra/vems fel det är som tar ett jobb som är dåligt betalt.
Som luttrad både företagare, fd arbetsgivare och fd anställd i hästföretag kan man väl bara komma med råden till de som söker hästjobb att vara realistiska med vad de kan: Vill man jobba som hästskötare till avtalsenlig lön bör man kunna hantera alla typer av hästar självständigt, mocka (även permanentbäddar) motionsrida, laga stängsel, fixa läckande vattenkoppar, lägga alla sorters bandage, vara insatt i vanlig sjukvård, maska av, köra enkla traktorsysslor, lasta hästar, byta däck på skottkärran, skafta om en sopborste, köra trailer osv osv..allt mellan himmel och jord utom att ta det yttersta ansvaret. Kan man inte detta bör man leta efter en bra praktikplats där man noga specificerar tillsammans med arbestgivaren hur mycket handledd praktik man får, hur mycket ens utbildning är värd i pengar, vad som ingår som löneförmåner, om man är försäkrad osv, och givetvis om lön och förmåner är svart eller vitt..
Och om man kollar listan med avtalsenliga minimilöner: vid fyllda 17 var det 11000 i månaden? Fri kost och logi skall tas upp till ca 4000 har jag för mej, har man dessutom en boxplats skall man ta upp den också..6000 kvar att skatta på....Då låter 4000 svart helt rimligt om man får mat och bostad också (obs att jag inte försvarar svartjobbssytemet som sådant).

Och till dej som funderar på att anställa så börja med att se hur stor omsättningsökning du får av din anställda, om du helt enkelt har råd att betala både din lön och personalens. Vill du ha en praktikant så fråga dej hur många timmar i veckan du kan lägga ned på att lära upp denne, räkna inte med att få en självgåande hästskötare till praktikantlön. Ett annat alternativ är ju att leja in en egen företagare som fakturerar dej per jobbad timme, så slipper du allt jox med arbetsgivaravgift, pensioner och försäkringar..
 
Sv: Lön som Hästskötare

Dina kommentarer är helt ofattbara... Du tycker alltså att stallpersonal kan jobba för 3000 i månaden bara för att hästyrket egentligen är en hobby....???
Med tanke på vad vissa företag tjänar på sin verksamhet är det inte mer än rätt att stallskötaren får en facklig lön. Har jobbat både i rid och travstall. utomlands och i sverige. Det är samma sorts jobb fast i travstallet fick jag ut 12500 efter skatt.. medans ridstallen låg runt 3000-5000, iofs inkl. boende.. men ändå. Jag jobbar på en pallfabrik och jag ÄLSKAR mitt jobb. Borde jag få mindre betalt nu för att jag tycker det är roligt?

om du hade läst alla mina tidigare inlägg så hade du förstått att NEJ det tycker jag inte...
jag tycker inte att man ska ta sådana jobb...
om man gör det så får man f*n skylla sig själv.
 
Sv: Lön som Hästskötare

om du hade läst alla mina tidigare inlägg så hade du förstått att NEJ det tycker jag inte...
jag tycker inte att man ska ta sådana jobb...
om man gör det så får man f*n skylla sig själv.

Men suck.
Det är inte en fin människosyn du har.
 
Sv: Lön som Hästskötare

Men suck.
Det är inte en fin människosyn du har.

nä, men jag orkar inte skriva samma sak 10 gånger för att folk inte kan/orkar läsa hela tråden innan de svarar, å sen när de har svarat så ser de vad andra har svarat, men bara på sista sidan...

folk i fattiga länder som tar "liknande" jobb med asdåliga löner, DE har inte gjort ett val... eller barnarbete osv, men det är en helt annan nivå, det är inte hästtjejer från sverige som inte orkar/kan /vill vidareutbilda sig/kompelettera/åka utomlands...

tar man vilket hästjobb som helst så fine, visst kan man gå på en nit, men då är det inte värre än att man slutar... annars ja, så får man skylla sig själv!
 
Sv: Lön som Hästskötare

Inte vidareutbildar sig!? HUR ska de kunna vidareutbilda sig om de inte har fått jobba på en hästgård innan? Med tanke på att de flesta hästutbildningar Kräver det!

Och när du är färdigutbildad får du sälland ens jobba som enbart beridare (vilket är de flesta hästtjejers dröm) till en vettig lön.
 
Sv: Lön som Hästskötare

Hej!
Flytta utomlands där betalar dom iallafall bättre till Hästskötare.
Hästskötarna är värda mera utomlands än i detta sverige.
Lycka till:):)
 
Sv: Lön som Hästskötare

jag tycker inte att man ska ta sådana jobb...
om man gör det så får man f*n skylla sig själv.

Mening 1 håller jag med om. Mening 2 kan jag inte hålla med om, då ansvaret inte bara kan läggas på arbetstagaren. Det är ett delat ansvar mellan arbetstagare, arbetsgivare, TJÄNSTEKÖPAREN och samhällets institutioner (fack, myndigheter). Alla hästägare borde använda sin konsumentmakt för att hjälpa till att rätta till orättvisorna!

Det är ju så enkelt som att vägra stalla in hästar, lämna hästar till träning, eller ta lektioner där man vet att det förekommer svartjobbare eller svarta pengar, eller vidriga arbetsförhållanden i övrigt.

Det är ungefär lika enkelt som att välja att köpa kläder som inte är tillverkade av barnarbetare osv.
 
Sv: Lön som Hästskötare

SKYLLA SIG SJÄLV????
Tror du att hästföretagarna betalar mer bara för att inga vill ha jobben?
Har du hört talas om folket från baltländerna?
Antingen som får dom jobben eller så blir det praktikanter.
 
Sv: Lön som Hästskötare

Men då kommer vi till det att visas då skulle hävda att nej men det är faktist Hästskötaren det är fel på och inte arbetsgivare på "det där" stället...

Vilket kan vara mycket sant... eller rakt upp och väggarna falskt.

Hur bedömmer man det?


Mening 1 håller jag med om. Mening 2 kan jag inte hålla med om, då ansvaret inte bara kan läggas på arbetstagaren. Det är ett delat ansvar mellan arbetstagare, arbetsgivare, TJÄNSTEKÖPAREN och samhällets institutioner (fack, myndigheter). Alla hästägare borde använda sin konsumentmakt för att hjälpa till att rätta till orättvisorna!

Det är ju så enkelt som att vägra stalla in hästar, lämna hästar till träning, eller ta lektioner där man vet att det förekommer svartjobbare eller svarta pengar, eller vidriga arbetsförhållanden i övrigt.

Det är ungefär lika enkelt som att välja att köpa kläder som inte är tillverkade av barnarbetare osv.
 
Sv: Lön som Hästskötare

Inte vidareutbildar sig!? HUR ska de kunna vidareutbilda sig om de inte har fått jobba på en hästgård innan? Med tanke på att de flesta hästutbildningar Kräver det!

Och när du är färdigutbildad får du sälland ens jobba som enbart beridare (vilket är de flesta hästtjejers dröm) till en vettig lön.

inom något annat omr. så man är lite "speciell"... tex ekonomi eller något...
 
Sv: Lön som Hästskötare

Enkelt:
Man kan fråga stallägaren hur det fungerar. Vilka rutiner har de, vilka arbetstider gäller och lite allmänt just hur det fungerar med de som arbetar i stallet.

Om stallägaren klarar av det så är det säkert OK. Om stallägaren blir förbannad över frågan eller pionröd i ansiktet så är något fel.

Det BRUKAR märkas tydligt efter att man varit i stallet ett tag.
 
Sv: Lön som Hästskötare

Jag är inte sjuksköterska men tillhör samma fack och har ungefär samma lön och jag tjänar iaf över 20 000 i månaden, inte sliter jag 12 timmar om dagen 6 dagar i veckan heller.
 
Sv: Lön som Hästskötare

Det är ju så enkelt som att vägra stalla in hästar, lämna hästar till träning, eller ta lektioner där man vet att det förekommer svartjobbare eller svarta pengar, eller vidriga arbetsförhållanden i övrigt.

problemet är ju att det är en så j*a dyr hobby (hobby ÄR det för många)...
så de som betalar, betalar med skattade pengar, å sen moms-tjänster.. så de som har hästar i ftg har ju momsen de kan dra, sen pengar in-pengar ut...
så att PRIVATPERSONER ställer hästen å betalar svart tycker inte jag är så konstigt (dock ej RÄTT för den sakens skull)...

men... ja... det finns väl inte en enda person här som inte vet hur mkt det kostar å ha häst ;)
 
Sv: Lön som Hästskötare

Vad vill trådstartaren? Som vanligt har vi nu allt möjligt i debatten här, från hur dåligt/bra det är med facket till vems fel det är som anställer en som inte jobbar bra/vems fel det är som tar ett jobb som är dåligt betalt.
Som luttrad både företagare, fd arbetsgivare och fd anställd i hästföretag kan man väl bara komma med råden till de som söker hästjobb att vara realistiska med vad de kan: Vill man jobba som hästskötare till avtalsenlig lön bör man kunna hantera alla typer av hästar självständigt, mocka (även permanentbäddar) motionsrida, laga stängsel, fixa läckande vattenkoppar, lägga alla sorters bandage, vara insatt i vanlig sjukvård, maska av, köra enkla traktorsysslor, lasta hästar, byta däck på skottkärran, skafta om en sopborste, köra trailer osv osv..allt mellan himmel och jord utom att ta det yttersta ansvaret. Kan man inte detta bör man leta efter en bra praktikplats där man noga specificerar tillsammans med arbestgivaren hur mycket handledd praktik man får, hur mycket ens utbildning är värd i pengar, vad som ingår som löneförmåner, om man är försäkrad osv, och givetvis om lön och förmåner är svart eller vitt..
Och om man kollar listan med avtalsenliga minimilöner: vid fyllda 17 var det 11000 i månaden? Fri kost och logi skall tas upp till ca 4000 har jag för mej, har man dessutom en boxplats skall man ta upp den också..6000 kvar att skatta på....Då låter 4000 svart helt rimligt om man får mat och bostad också (obs att jag inte försvarar svartjobbssytemet som sådant).

Och till dej som funderar på att anställa så börja med att se hur stor omsättningsökning du får av din anställda, om du helt enkelt har råd att betala både din lön och personalens. Vill du ha en praktikant så fråga dej hur många timmar i veckan du kan lägga ned på att lära upp denne, räkna inte med att få en självgåande hästskötare till praktikantlön. Ett annat alternativ är ju att leja in en egen företagare som fakturerar dej per jobbad timme, så slipper du allt jox med arbetsgivaravgift, pensioner och försäkringar..

Du har många kloka åsikter. Jag vill lägga till några, som borde vara självklara men inte är det. Den dagen som alla "hästmänniskor" är beredda att betala vad det egentligen kostar att ha häst, då går det att betala vita löner till de som är yrkeskunniga som i exemplet ovan. Men det finns ett stort motstånd bland många att betala "vitt" för t.ex. foder, stallplatser och tjänster. Jag sticker ut hakan och vågar påstå att stor del av dem som hyr ut stallplatser egentligen går back, mer eller mindre. Det som är allra svårast att få folk att värdera är just arbetets värde, vare sig det gäller uppfödning, service i samband med stallplats eller annat.
Hur många vet vad en grundriden treåring (oavsett ras!) borde kosta om allt arbete som är nedlagt på hästen skulle betalas med en riktig lön? Och då menar jag all tid, borstning, in o utsläpp, mockning, utfodring,hanteringsövningar, inridning mm. Om den uträkning jag läste är rätt, slutar det på över 300 000 + moms om man värdesätter allt arbete till "skälig lön". Nej, jag försvarar inte heller svartjobbandet, men höga löner = höga priser att betala för konsumenten i slutskedet. 20 + 20 blir liksom aldrig 3, hur gärna man än vill.
Själv hyr jag aldig mer ut stallplatser efter att varje gång ha slutat som utnyttjad "slav" åt hästägare som varken orkar sköta om sina hästar enl. ök. eller betala hyran. Nu har jag fem tomma boxar, slipper gnäll, massor av arbete och vinner faktiskt på det ekonomiskt eftersom den tid jag förut lade på att serva andras hästar nu kan användas till arbete med betalning!
 
Sv: Lön som Hästskötare

hmm... skumläst lite men kan dela med mig av erfarenhet & lite vetskap. Jobbat åt 2 travtränare vid samma hemmabana, den ena betalade för 6 dagars arbetsvecka(7 passhästar), betalt för foderhelg(7 veckorschema), antal timmar när man satt i bussen till & från V75 (andra banor än sin hemmabana) utselning, hotell & mat. Total lön en "vanlig" månad efter skatt : 15.688 kr.

Den andra betalade för 5 dagars jobb(7-16), då ingick även helgjobb var 3e helg( 3 skötares passhästar då= 21 häst) inget OB, betald utselning. mat fick man betala själv när man åkte på långtrav men hotell betalde hästens ägare för. Total lön efter skatt:10.113 kr.

Rätt stor skillnad. Lönen beror mkt på vem man jobbar åt.

Angående praktik... hörde mig för förut hos ams angående en annan sak när jag blev uppsagd under min mammaledighet från min fd arbetsgivare, då min vikarie helt plötsligt gick som praktikant på "mina" hästar, att man kan inte gå som praktikant mer än 6 månader sa hon.

Och hennes praktikantlön va skapligt hög, mer än 3000 kr, för hon köpte sprojtans bil under den perioden.. Idag är hon anställd i företaget plus 3 nyanställda.. för 7 månader sen satt fd chefen mitt emot mig i rätten & sa att de hade arbetsbrist, därav min uppsägning.

Sjukt?? :devil: :bump:
 
Sv: Lön som Hästskötare

Hej!
Flytta utomlands där betalar dom iallafall bättre till Hästskötare.
Hästskötarna är värda mera utomlands än i detta sverige.
Lycka till:):)

Kan inte säga annat i denna debatten än att jag håller med dig. Jobbar själv utomlands och tjänar faktiskt jättebra, SPECIELLT som det är mitt första jobb efter studenten. Bra tider och dessutom VITT... När arbetskraften försvinner från de svenska svartarbetsgivarna, tvingas de till att ge bättre villkor för att locka folk..
 

Liknande trådar

Äldre Snart 36 år gammal finner jag mig plötsligt stående utan varken jobb, häst eller man. Mitt liv är ett helt oskrivet blad och det är med...
2
Svar
36
· Visningar
3 004
Senast: Tranan
·
N
Ekonomi & Juridik Jag tar tacksamt emot ALLA typer av tips och hjälp ang lön enligt kollektivavtal för hästskötare. Vad ligger lönerna på? Det har ju...
Svar
3
· Visningar
1 985
L
Hästmänniskan Jag är utbildad hästskötare och kollar ständigt vad det finns för jobb men börjar nästan ge upp. Hur tror dem att man ska kunna överleva...
2
Svar
32
· Visningar
8 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp