Löpande tik som kissar inne

J

Jeeves

Ni som har erfarenhet av tikar; är det vanligt att de kissar MKT mer än vanligt under löp? Vår 2-åriga tik är i början av löpet nu och har kissat inne vid ett par tillfällen nu och det har hon inte gjort sedan valptiden. Hon gör det dessutom i princip framför näsan på oss och ngn gång när hon precis varit ute.

Vid rastning kissar hon nu 3-4 gånger mot vanliga 1 gång. Hon verkar pigg f ö, blod i urinen är lite svårt att avgöra efter som hon blöder ganska mycket av löpet.

Ngn med erfarenhet som vill svara?
 
Sv: Löpande tik som kissar inne

Min tik kissar vid många fler tillfällen när hon löper. När hon inte löper kanske hon kissar 5 ggr och när hon löper är hon som en hanhund och kissar på allt kanske 20 ggr eller mer. Mångden urin tror jag inte är ändrad bara frekvensen.

Jag känner till flera tikar som kissar inne just under löp men aldrig annars så det verkar inte vara helt onormalt beteende.
 
Sv: Löpande tik som kissar inne

Min kissnödiga tik var ENORMT kissnödig under löpen. De första åren var det rastning minsta varannan timme och då kissade hon direkt utanför porten...

Sen blev det bättre, men hon behövde ändå täta rastningar för kissnödig var hon!

Ja det ser ut som att det kommer blod i urinen om de blöder mycket. Helst första kisset när de hållt sig ett tag.
 
Sv: Löpande tik som kissar inne

Mina tikar kissar oftare när de löper.
Gammeltiken har alltid gjort det och hon går och "markerar som en hane" - dvs, skvätter lite här och lite där under löpet. Hon är dock väldigt bekväm av sig, en riktig soffhund, så hon vill inte ut oftare när hon löper än annars (det vill hon istället under skendräktighet. Hon har väckt mig 3-4 gånger under en natt för att hon ville ut och kissa eller titta på världen)
Ungtiken kissar kanske 3-4 gånger (mot normala 1-2) när hon löper. Hon har bara löpt en gång. Under löpets första dagar/vecka, så ville hon ut stup i kvarten. Första dagarna fick jag gå ut med henne varannan timme för att hon skulle vara nöjd. Sedan började hon väl förstå att hon löpte, för då kunde jag gå ut ungefär som vanligt, bara någon gång mer per dag men inte extremt.
 
Sv: Löpande tik som kissar inne

Även min tik kissar oftare vid löp.Kanske inte mer,men oftare.Hon har aldrig kissat inne,men det kan mycket väl vara så att din tiks hormoner svallar och får lite annorlunda beetende just nu.

I vanliga fall kissar hon kanske 1-2 ggr på en promenad,men under löp och strax innan/efter går hon och småskvätter hela tiden....Så länge hunden verkar ok i övrigt tror jag inte du behöver vara orolig.Däremot kan ju även allmäntillståndet försämras då en del hundar blir slöa,trötta och passiva av just löpet(tänk på egna menssmärtor:D)....Ingen oro här alltså;)
 
Sv: Löpande tik som kissar inne

Min dam är också väldigt kissnödig ffa innan löpen. Hon har aldrig kissat inne, men kissar som sagt mycket oftare.
 
Sv: Löpande tik som kissar inne

Tack för alla svaren!:bow:

Det här med löp är ju SÅDÄR kul - hon löpte 4 ggr förra året, började när hon var 6 månader. Jag som trodde att det normala var sisådär 2 ggr/år. Får se om det blir lika många löp detta året.
 
Sv: Löpande tik som kissar inne

Det låter däremot inte normalt.Normalt ska en hund löpa ca 2 ggr per år.Kanske ska prata med en vetrinär om det finns någon hjälp mot det.Ofta tar ju både löp och en eventuell skendråktighet ganska mycket kraft av hunden.Har en kompis vars hund löpte ofta och mådde ganska dåligt.I hennes fall rekomenderade dem sterilisering,vilket också är gjort.Inga mer löpningar där alltså
 
Sv: Löpande tik som kissar inne

Löp fyra gånger per år låter lite väl mycket. Två är det normala.

Men visst blir de skvättiga och går och pinkar mest hela tiden. De tikar vi haft har kissat i tid och otid och någon har även försökt inne. Det har vi dock behandlat som med vilken skvättig hanhund som helst för en hel del av pinkandet går ut på att tala om att här finns löptik och de behöver inte markera det inne.
 
Sv: Löpande tik som kissar inne

Tack för alla svaren!:bow:

Det här med löp är ju SÅDÄR kul - hon löpte 4 ggr förra året, började när hon var 6 månader. Jag som trodde att det normala var sisådär 2 ggr/år. Får se om det blir lika många löp detta året.

Min löper också 4 ggr/år ca. Sådär kul, jag håller med. Ska försöka fixa till det med ett homeopat medel.
 
Sv: Löpande tik som kissar inne

Jag har faktiskt funderingar på kastrering/sterilisering på min tik men det känns som ett stort steg att ta, det är ju ett större ingrepp på tik än på hane:(
 
Sv: Löpande tik som kissar inne

Jag har faktiskt funderingar på kastrering/sterilisering på min tik men det känns som ett stort steg att ta, det är ju ett större ingrepp på tik än på hane:(

Nu vet inte jag om du tror eller vågar prova på sånt "jox", jag är ju för alternativbehandlingar många gånger så preparatet jag hört talas om ska definitivt provas. Om du inte har bråttom kan du ju få en utvärdering sen om det var något att hänga i granen. Jag ska till homeopaten nästa vecka och prata igenom det medan hon klämmer rätt en kota i ryggen på damen (höhö det rimmade :D ). Då kan du ju få veta mer om hur det funkar osv.
Jag vet en som hade samma problem med sin tik, och det drog ner hennes löp till 2 ggr/år.
 
Sv: Löpande tik som kissar inne

Min tik kissar också oftare än vanligt när hon löper och under löp är de enda gångerna som hon någonsin kissat inne (sen hon blev vuxen), jag upplever att hon har mycket svårare att hålla sig när hon löper.
 
Sv: Löpande tik som kissar inne

Min tik kissar också oftare när hon löper. Jag tror inte det är mer. Och ja, det händer olyckor inne. När vovve börjar kissa inne är det ett säkert tecken på att löp är i antågande.
 
Sv: Löpande tik som kissar inne

Du talar med en skeptiker...MEN jag är inte den som é den så jag inväntar gärna en utvärdering från dig!:)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, är det vanligt att en tik börjar löpa och sedan slutar blöda? Igår kväll så var det blod när jag torkade och tänkte att hon börjat...
Svar
3
· Visningar
512
Senast: Lillo
·
Hundhälsa Är det vanligt? Tik som fyller 10 i Januari. Tidigare löp så har hon blödigt väldigt mycket första veckan nästan, men nu är vi inne på...
Svar
7
· Visningar
1 472
Senast: Kratus
·
Hundavel & Ras Hur lätt/svårt är det att missa att en tik löper? En bekant hade sin hane hos en dagmatte som har en tik och där blev, enligt dagmatten...
2
Svar
24
· Visningar
3 217
Senast: Fibusen
·
Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
4 778
Senast: regina11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp