"Löpvilliga" ryttare!?!?

W

Wanilj

Lite funderingar kring de egna insatserna... Får man gå/springa bredvid? Hur mycket är det tillåtet att löpa om nu man får det? Brukar ni isådanafall jogga en stund för att låta hästen "vila" lite?

Mvh Jasmine
 
Sv: "Löpvilliga" ryttare!?!?

Du får springa brevid hur mycket du vill bara du sitter till häst genom starten och i mål.
// Linda
 
Sv: "Löpvilliga" ryttare!?!?

Som Malmt sagt. Sedan så är det inte så ofta som ryttare ändå går bredvid sin häst. Jag brukar på tävling bara hoppa av vid sankmark så att hästen inte skall behöva sjunka ner för mycket. Den typen av underlag ser jag som den största risken för hästen.

Det är givetvis bra att gå med själv, inte minst för att själv komma i god form. Fast då främst under träning. För om gåendet betyder att man själv blir trött när man sedan sitter upp så skall man kanske låta bli under tävling. Hästen är bäst förtjänt av en fräsch ryttare i god balans.

Att kliva av hästen när man vill vara med om att ta placeringar är svårt, då försvinner lätt klungan och man blir långt efter.

Hälsning Maja
 
Sv: "Löpvilliga" ryttare!?!?

Jag brukar springa lite bredvid. Om jag är i form kan det bli sammanlagt ca en halv mil.

Jag har haft hästar som snällt håller sig bakom mig, oavsett vilken takt jag springer i. Då är det superenkelt. Då hänger jag bara tyglarna om armen och springer som vanligt.

Men Musse har för mycket tävlingstänk. Det kvittar hur mycket vi tränar på att han ska hålla avstånd till mig - när det är tävling vill ha hela tiden öka. Jag får om och om igen halvhalta honom genom att ta tag i tyglarna när han är på väg förbi mig, eller vifta med handen innan, så att han backar av igen. Och det är jobbigt när man springer så man flåsar.:crazy:

Jag brukar springa när det är asfalt, eller när det lutar nerför, eller om jag börjar bli stel, eller om någon delsträcka är väldigt lång och hästen har haft mig på ryggen väldigt länge.

Jag håller inte med Stopek om att det är svårt att ta placering om man springer. Visst, klungan försvinner, men när man är ikapp har man (förhoppningsvis) en lite fräschare häst.
 
Sv: "Löpvilliga" ryttare!?!?

Innan mina hästar var redo att trava asfalt brukade jag passa på att hoppa av och gå bredvid när vi ändå skulle skritta. Det mjukar upp en stel ryttarkropp som gjort samma rörelse i "evigheter" och avlastar naturligtvis hästen. Var man sedan lite smart satte man ett vattenstopp när asfalten var slut. Hästen var inte flåsig och drack ordentligt innan det bar av igen.
Nu hoppar jag av ibland om jag inte alls ser underlaget och jag misstänker att det kan finnas håligheter, sank eller annat man absolut inte vill ha ner hästen i. Det gör inte många sekunder på sig med tiden att gå framför då och undvika en onödig skada på hästen. Att jag sedan har kondition som en rostig bandtraktor och knäleder fulla av "knäckebrödssmulor" inspirerar inte direkt till löpning vid sidan av hästen. :o Tränar bålen, mage och rygg för stabil sits istället.
 
Sv: "Löpvilliga" ryttare!?!?

Och en slutkörd Maja, jag får väl bli lite mer vältränad. ;)

Hälsning Maja
 
Sv: "Löpvilliga" ryttare!?!?

Ja det är ju det där med träningen!!!:angel:
Eliten inom maraton(kvinnor) håller medelhastigheten 20 km/h!!! när de löper en mara... det är riktigt snabbt!!! Men då är det världseliten, svenska eliten ligger runt ca 14 km/h.. Men som sagt snitthastigheter...
 
Sv: "Löpvilliga" ryttare!?!?

Vi har snöstorm här nu och mina flickor sprang mkt gladeligen efter mig in i stallet...:smirk:
 
Sv: "Löpvilliga" ryttare!?!?

Löpvillig eller ej, men tvingad....

På sydnärkeritten i år när det var 7 km kvar till mål på 80km och jag ledde fick min häst plötsligt för sig att vända och vänta in de hästar vi haft sällskap med i tätklungan under ritten.....

Problemet var ju att jag gjort ett ryck och pulsade snabbare i vet grind 2 än ett ekipage och de två andra i täten blev uteslutna så vi hade nu världens chans att rida in en säker seger och då ville hästen vänta på sina hästkompisar. Puh

Han vägrade gå fram helt enkelt men ville gärna vända om och travade då i världens fart. Jag blev nojjig och klev av kollade hovar och sprang med honom för att se att han inte var halt. Allt såg OK ut och det gick att få honom åt rätt håll då jag sprang bredvid.
Jag satte upp och då började samma problem igen, vägrade gå fram?? Och bara vände sig om?

Jag hade ju nu förlorat flera dyrbara minuter och började tvivla på segern... än hade ingen kommit ikapp.. men sagt och gjort det var till att springa bredvid om detta skulle gå vägen! Sprang förbi några av de andra ryttarnas groomar och de såg verkligen förvånade ut när ledaren kom springade bredvid hästen, iskallt sa ngn .

Efter ca 2-3km hoppade jag upp näst in till i farten och då verkade han ha glömt sitt påhitt att vända och vi kunde fortsätta in till en seger och BC. Inget fel på hästen med andra ord.

Men det hör inte till vanligheten att man springer bredvid när man rider för placering, det går helt enkelt för långsamt då.
 
Sv: "Löpvilliga" ryttare!?!?

Jisses Madde ;) Var det före det fanns någon i magen?

Tänk sånt fjant även den mest lydiga häst ibland kan få för sig. Då gäller det att han lösningar.

Hälsning Maja som gett sig den på att komma i bättre form. Idag spelade jag basket med ett gäng 13-15 åringar. :) (Är själv 43)
 
Sv: "Löpvilliga" ryttare!?!?

Det var före, men under sista mensen...så man var ju ändå inte i toppform direkt då....

För mig blir det ju till att börja om sedan med löpningen.... lite segt när man ändå komit en bit på väg. det är ju inget jag tycker är kul, men nyttigt har jag märkt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 434
Senast: tuaphua
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 382
Senast: Miiikaela_
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 806
Senast: Badger
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 981
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp