Lös i stallgången.

Emuliiaa

Trådstartare
Jag har min häst lös i stallgången ibland och det funkar bra.
Om ni har era hästar lösa och de bara tar ett steg tillbaka, korrigerar ni dem då? Får de inte ens ta ett litet steg? Jag vet inte hur jag ska göra...ibland går han mer steg bakåt då korrigerar jag men inte om han tar ett liiitet bakåt eller framåt. Fattar de skillnaden på att gå ett litet eller 3 steg bakåt?
Mvh
 
Sv: Lös i stallgången.

jag korrigerar på en gång.
vet hästen att den får ta ett steg så tror den att den får ta tre eller tio också.
jag puttar bara lugnt och vänligt tillbaka den dit den stod från början, oftast räcker det med att säga nej eller bara titta på hästen så korrigerar dom sig själva.
 
Sv: Lös i stallgången.

Jag håller med ovanstående. Man ska vara petig! Ju mer man kräver desto mer får man helt enkelt :) men det gäller förstås att börja med korta stunder, berömma massor och sen öka på tiden allt eftersom.
 
Sv: Lös i stallgången.

Om jag har någon häst lös korrigerar jag på en gång om de tar ett steg för att gå iväg (kan ju även bara lyfta hoven och sen sätta ner den igen utan att vilja gå nånstanns), för att visa att de inte kan "smyga iväg" (har varit med om det flera gånger). Jag tror inte de kan skillnaden på ett och tre steg, så det gäller att visa vad som gäller. Brukar räcka med att backa tillbaka hästen med smackning eller putta lite lätt.
 
Sv: Lös i stallgången.

ja okej. för ja hade min häst fäst i ena sidan och jag var å packade hösilage i rummet intill, då gick han ett steg framåt mot morötterna och jag sa nej då gick han tillbaka där han stog från början :)
 
Sv: Lös i stallgången.

I början när jag hade Ponyta lös i gången så korrigerade jag bara hon tog ett lite steg. Nu så tycker jag att de inte gör så mycket om hon flyttar sig ett steg åt sida eller nåt. Men de beror helt på sitvationen om hon tänker gå iväg eller hon bara ska ställa sig på ett bekvämmare sätt.
 
Sv: Lös i stallgången.

Det är olika.

Ibland lägger jag lite hö och så får hon stå och äta medan jag fixar med täcken eller borstar. Då får hon stå lite hur hon vill och jag bryr mig inte så länge hon inte flyttar hela sig. Om hon gör det visar jag bara henne lugnt tillbaka till sin plats igen och fortsätter rykta.

Ibland kan hon få stå lös om jag t ex bara är inne och hämtar nått i stallet som jag glömt, eller efter en ridtur innan vi går ut i hagen. Då går vi bara in i stallet och jag säger "wow" (stanna) och gör det jag ska göra. Då står hon alltid stilla och tittar uppmärksamt på mig, och innan vi går ut i hagen eller in i boxen brukar hon alltid få en liten godbit.

Om jag ställer upp henne för att rykta innan ridtur/arbete visar jag henne ut ur boxen och vänder henne runt så att hon står med mulen mot dörröppningen. Sen ger jag kommandot "wow" och höjer handen en gång innan jag börjar borsta, eller vad jag nu ska göra. Går hon lite framåt eller backar stannar jag bara henne igen genom kommandot "wow", höja handen och en blick. Går hon alldeles för långt fram backar jag tillbaka henne till mig med kommandot "back", och vänder hon sig eller liknande rättar jag bara till det genom att ställa tillbaka henne igen.
 
Sv: Lös i stallgången.

På den ena, som är hopplös på att vandra iväg, korrigerar jag oftast direkt. Men den andra står alltid stilla. Även om han tar nåt steg hit eller dit, så går han aldrig utanför sin "parkeringsruta". Så han låter jag stå som han vill. Brukar vilja vända sig lite snett och kika ut genom dörren, och håller jag inte på med något så att han stör mig, så låter jag honom stå som han vill. Han vet sina gränser och var han ska stå så det funkar utmärkt!:p
 
Sv: Lös i stallgången.

Jag korrigerar med en gång, minsta lilla steg.
Låter jag honom ta ett steg, blir det ett till och ett till och då blir det bara mer tjafs mellan oss än om jag korrigerar med en gång, då accepterar han det lättare.
 
Sv: Lös i stallgången.

Jag tycker det beror helt på i vilken situation det är...:bump: Om hästen står lös när man håller på att borsta och sadla/sela eller annat ska man korrigera den om den tar något steg... men man får tänka på att hästen vill röra på sig också, den kan inte stå blickstilla hela tiden utan måste få flytta ett steg så den ställer sig bekvämt... Efter ridtur eller annat när alla grejer är av tycker jag den ska vara fri att gå lite som den vill bara man har koll på hästen... :D

Jag har hästarn lösa på gången efter träning mm och de får lunka runt som de vill... dock aldrig utfrån stallet...;):banana:
 
Sv: Lös i stallgången.

kl

Jag korrigerar för det mesta. Om hästen blivit rädd för något och backat något steg eller två så gör jag ingen stor grej av saken, men om den flyttar sig för att den är otålig eller bara allmänt disträ, då korrigerar jag.

Min unghäst har jag dock i princip aldrig behövt korrigera.

//Julia
 
Sv: Lös i stallgången.

Jag brukar ha min häst lös i gånge,
Men ofta får hon gå lös i stallet och strosa runt lite. Gå och titta, rensa lite höstrån.
Hon tycker detta är jättemysigt och brukar ställa sig nånstans, vila benen och bara beskåda vad jag pysslar med.:love:
Sen kan jag ställa henne nånstans på en plats vald av mig och borsta el vad man nu ska göra.
Då står hon snällt där tills jag är klar.
Skulle hon flytta sig eller tro att hon får gå iväg så får man direkt vara där och korrigera.
 
Sv: Lös i stallgången.

Det spelar ingen roll om hästen tar ett steg eller fem, jag har bett honom att stå stilla och då ska han göra det. Jag korrigerar honom även om han försöker nosa på backen. Hästen har då tappat intresset för mig, vilket jag som ledare inte kan acceptera och det visar jag genom att korrigera med röst eller med mitt kroppsspårk;)
 
Sv: Lös i stallgången.

Ett steg gör ingenting. Jag är ingen diktator och min häst måste ju få ändra ställning om det inte är bekvämt. Hon får dock inte gå iväg någonstans.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
462
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 350
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
771
Senast: Lutten
·
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 309
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp