lösdrift fritillgång

H

hoppsan80

Är på väg att byta från stall till lösdrift pågrund av hosthäst. Har nu fått ett erbjudande ang lösdrift men dom ska inte ha fri tillgång på hö. Hur har ni på era lösdrift. Har alltid trot att man ska ha fri tillgång för att hästen ska kunna hålla sig varm?

:rofl: Karin:rofl:
 
Sv: lösdrift fritillgång

Jag ser inget samband mellan lösdrift och fri tillgång på hö. Huvudsaken är väl att hästarna får den mat de ska ha under dygnet.
Har man en ridhäst eller tävlingshäst som är mycket lättfödd tex. så fungerar det inte med lösdrift. Hästen blir för tjock helt enkelt.
Däremot är det ju viktigt som vanligt att den utfodras tillräckligt många gånger per dygn för att den ska må bra.

Man utvecklar helt nya "talanger" för grofoderportioner när man övergår till lösdrift. Man lär sig portionera utefter temperatur, vind, nederbörd osv. Så helt exakt likadana givor har inte vi här från dag till dag, utan varierar lite beroende på väderleksförhållandena.
 
Sv: lösdrift fritillgång

Jag vill nog ha fri tillgång på lösdrift, just för att de, som du säger, ska kunna reglera sitt intag själva vid kyla osv. Sekundärt är det ju smidigt för folket också, att man bara behöver ha koll så att det finns mat utan att behöva passa speciella tider.
Sen fungerar ofta flocken mycket bättre om det finns mat hela tiden, inte risk att någon blir utan mat/att det blir bråk då de alltid kan äta i omgångar. Hästarna blir märkbart harmoniska av att ha fri tillgång tycker jag, även när jag numera har min på stall. Nackdelen är väl bara att de inte är så sugna på att komma in på kvällen,ingen hungermotivation......
 
Sv: lösdrift fritillgång

jag har fri tillgång på min lösdrift, för att vara säker på att alla får vad dom ska ha. om jag portionerade ut hösilaget skulle min ena shettis bli utan, för min stora vill då ha allt.(han ''bjuder'' bara den ena shettisen) detta även om man lägger många spridda högar.
han springer och jagar bort den ena ponnyn, och "vaktar" maten.

har dom därimot fri tillgång så slappnar han av och alla kommer fram till maten.
 
Sv: lösdrift fritillgång

Nicke skrev:
Jag ser inget samband mellan lösdrift och fri tillgång på hö.

Har man en ridhäst eller tävlingshäst som är mycket lättfödd tex. så fungerar det inte med lösdrift. Hästen blir för tjock helt enkelt.
Útgår från att detta är ett skrivfel annars förstår jag inte varför en häst skulle bli tjock av lösdrift. :confused: Speciellt som du skriver att du inte ser sambandet lösdrift och fritillgång.

Att hästar kan bli tjocka på fri tillgång kan väl vara möjligt men att de skulle bli tjocka av lösdriften ser jag som orimligt.
 
Sv: lösdrift fritillgång

Personligen skulle jag vilja ha fritillgång även fast mian står uppstallade men har nu så nära fri tillgång som möjligt. Fast jag tycker hästar ska ha fri tillgång hur de än stallas upp eller lösdriftas eller så.
 
Sv: lösdrift fritillgång

Vi har inte fri tillgång på hö. Då skulle våra hästar troligen rulla fram. Men vi extrafodrar med hö om det är kallare än ca -15 grader.
 
Sv: lösdrift fritillgång

skulle helst vilja ha fri tillgång på hö, men då jag har en väldigt lättfödd häst som aldrig slutar äta (har studerat honom de somrarna han gått på "riktigt" bete) så funkar det inte.
Har istället haft fri tillgång på halm, så de ändå har att tugga på. Men de vräker inte i sig halmen på samma vis som höet. Har då gett hö vid fyra utfodringstillfällen.
 
Sv: lösdrift fritillgång

ha ha, ja, det där såg verkligen knasigt ut! Jag skrev fel!
Jag menade såklart tjocka av fri tillgång :D
 
Sv: lösdrift fritillgång

Nicke skrev:
ha ha, ja, det där såg verkligen knasigt ut! Jag skrev fel!
Jag menade såklart tjocka av fri tillgång :D
:rofl: Misstänkte det oxå men blev bara tvugen att kommentera.
 
Sv: lösdrift fritillgång

Våra hästar har "fri" tillgång, dvs de får mat flera gånger om dagen, men de har alltid kvar lite när vi lägger ut nytt. Detta för att det alltid ska vara rent och fräscht. :) Fungerar superbra! Vi har ponnier, unghästar och äldre hästar. Ingen rullar fram, men de är ju inte spinkiga heller. Men jag tränar för fullt, de är mycket piggare än när de stog uppstallade. :D
 
Sv: lösdrift fritillgång

Jag har fri tillgång på hö. Jag skulle nog avlida av dåligt samvete annars! Lösdrifthästar måste själva kunna reglera fodermängden för att hålla sig varma. Dessutom blir dom aldrig lika feta som vid uppstallning- det går åt energi till att röra sig och hålla värmen. Min yngre häst får jag t.o.m. tillskottsfodra massor! :cool:
 
Sv: lösdrift fritillgång

Druvan skrev:
Jag har fri tillgång på hö. Jag skulle nog avlida av dåligt samvete annars! Lösdrifthästar måste själva kunna reglera fodermängden för att hålla sig varma. Dessutom blir dom aldrig lika feta som vid uppstallning- det går åt energi till att röra sig och hålla värmen. Min yngre häst får jag t.o.m. tillskottsfodra massor! :cool:
Det där beror nog lite på ras. Islandshästar som jag har haft i ett antal år mår prima på fri tillgång ungefär till 2 års ålder (ston), därefter brukar de börjar växa på bredden om de har fri tillgång. Enligt min erfarenhet. Jag har sett jättemånga smällfeta lösdriftshästar (islandshästar) så det där beror nog väldigt mycket på häst och ras. Vi har en 3-åring på vår lösdrift där vi inte har fri tillgång på foder. Hon får extra hö när hon kommer in i box (ngra ggr/vecka) och extra proteintillskott i form av kraftfoder (eftersom höet inte täcker en unghästs behov av just protein). Med detta håller hon sig perfekt. De övriga är vuxna och får ca 6 kg hö vid "normalväder" (ner till ca -10) och kraftfoder i liten mängd. Vid kyla ökar vi på med mellan 2- 5 kg hö per häst o dygn ungefär. De är också helt perfekta i hull.

Så att man MÅSTE ha fri tillgång till stråfoder på lösdrift håller jag inte med om. Det är dock enklare att slippa passa tider.
 
Sv: lösdrift fritillgång

Jag har en shettisdam och en hbl dam på lösdrift och de har fri tillgång på hö i hagen.
Höet är inte av superkvalité(näringsmässigt) medvetet valde jag ett hö med något lägre värde än om jag hade stått installat hade valt ett hö värde på över 50 nu räcker 40.(smrp)
Eftersom dom äter mer hö på lösdriften får de i sig samma näringsinnehåll och slipper bli feta=):idea:

Kraftfoder får de 2 ggr om dagen direkt när jag kommer till stallet och innan jag åker några timmar senare!

Jag har fri tillgång mestadels för min egen skull för att slippa åka ut 4ggr om dagen och fodra.. Då kan jag ju likabra ha dom installade om jag ska binda upp mig på tider!
Det är just detta som är fördelen med lösdrift att man slipper pasa tider tycker jag!
Sen har jag fri tillgång också för att hästarna blir lugnare och bråkar inte lika mycket när höet kommer!

Nu har de även börja att titta fram gräs i hagen min och de är envisa och står hellre och gnager på gräs innehålla noll i näring än fint smaskigt hö..suck=)

Knaspållar
 
Sv: lösdrift fritillgång

Gazzan skrev:
Jag har en shettisdam och en hbl dam på lösdrift och de har fri tillgång på hö i hagen.
Höet är inte av superkvalité(näringsmässigt) medvetet valde jag ett hö med något lägre värde än om jag hade stått installat hade valt ett hö värde på över 50 nu räcker 40.(smrp)
Eftersom dom äter mer hö på lösdriften får de i sig samma näringsinnehåll och slipper bli feta=):idea:
Men feta blir de ju främst av MJ, inte av protein....?:confused:

Gazzan skrev:
Jag har fri tillgång mestadels för min egen skull för att slippa åka ut 4ggr om dagen och fodra.. Då kan jag ju likabra ha dom installade om jag ska binda upp mig på tider!
Håller helt med! Kan man ha fri tillgång utan att de blir tjocka så är det toppen just av det skälet!!
 
Sv: lösdrift fritillgång

Nej proteinet gör att hästen blir fet en viss del energiet men vi flesta rider väl våra hästar och då går energin åt vid ridning!
 
Sv: lösdrift fritillgång

Men hästar blir inte feta av att de äter dygnet runt.. allt beror på HUR mkt näring höet innerhåller.. köper amn ett hö av sämre värde kan hästen äta mer av höet innan den kommer upp i samam värde..

Om jag ger ett hö med 80 smrp och allt annat i höet på normala värden när ett hö har så pass hög smrp så kan jag ge min häst max 8 kilo av detta hö annars sväller hon som en blåsfisk!
Hon kan dessutom få fång!

Men jag vill att min häst får minst 10 kilo hö om dagen vilket betyder att jag INTE kan köpa detta hö utan får gå på ett hö med värden runt 40 smrp...
Allså NÄRINGSMÄSSIGT får min häst i sig samma mängd av båda höet skillanden är att av det andra kan hon äta mera av utan att bli fet.
Så de är så man får tänka om man ska ha fri tillgång sedan titta på hästen i fråga!
 
Sv: lösdrift fritillgång

Gazzan skrev:
Jag har fri tillgång mestadels för min egen skull för att slippa åka ut 4ggr om dagen och fodra.. Då kan jag ju likabra ha dom installade om jag ska binda upp mig på tider!
Det är just detta som är fördelen med lösdrift att man slipper pasa tider tycker jag!

Jag önskar att jag hade kunnat ha mina på fri tillgång, men eftersom jag råkat få tag på "raketbränsle" i år, så går det bara inte.
De blir smällfeta av bara höet.

Och jag vill inte heller binda upp mig på tider, så jag har införskaffat mig diverse grindöppnare för att både kunna ha lösdrift och ändå ge 4-5 ggr/dygn.
 
Sv: lösdrift fritillgång

Ja men då har du ju orsaken och du kunde inte göra något åt det..Du hittade ett för bra hö helt enkelt... jag hade turen att hitta perfeta höet för 1 krona kilor bara dessutom:)
 
Sv: lösdrift fritillgång

våra! shettis, russ, tinkrar å nordis på lösdrift. har alltid en bal stående i hagen (kanonhö):d ingen av dessa är feta för det, lagom me hull allihopa:love:
 

Liknande trådar

Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
1 616
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
992
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 947
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Jag har nyligen köpt en häst som nu gått på lösdrift i några år. En 8-åring som senast stod på box vid typ 4-5 års åldern. Ägaren säger...
Svar
19
· Visningar
2 004
Senast: Tilde789
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Jaktgolden eller jaktlabrador?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp