lösdrift fritillgång

Sv: lösdrift fritillgång

Gazzan skrev:
Nu har de även börja att titta fram gräs i hagen min och de är envisa och står hellre och gnager på gräs innehålla noll i näring än fint smaskigt hö..suck=)

Knaspållar

Fast nytt gräs så här års innehåller väl massor med näring!?
 
Sv: lösdrift fritillgång

Alazan skrev:
Våra hästar har "fri" tillgång, dvs de får mat flera gånger om dagen, men de har alltid kvar lite när vi lägger ut nytt. Detta för att det alltid ska vara rent och fräscht. :) Fungerar superbra! Vi har ponnier, unghästar och äldre hästar. Ingen rullar fram, men de är ju inte spinkiga heller. Men jag tränar för fullt, de är mycket piggare än när de stog uppstallade. :D

Så har vi också, typ. :crazy: Vi ger max två ggr per dygn, och sedan anpassar vi efter hur mycket det går åt. Ibland blir det bara att vi fyller på en gång per dygn tex. Ibland händer det dock att de går utan käk ett par timmar om vi tyckte att det var för mycket kvar för att lägga dit en ny bal på morgonen, då får de balen på eftermiddagen istället. På så sätt får man ett naturligt matuppehåll så de inte äter HELA tiden. Dessutom vet vi ju exakt hur mycket de käkar i snitt då. Väldigt smidigt :idea:
 
Sv: lösdrift fritillgång

skuggi skrev:
Så har vi också, typ. :crazy: Vi ger max två ggr per dygn, och sedan anpassar vi efter hur mycket det går åt. Ibland blir det bara att vi fyller på en gång per dygn tex. Ibland händer det dock att de går utan käk ett par timmar om vi tyckte att det var för mycket kvar för att lägga dit en ny bal på morgonen, då får de balen på eftermiddagen istället. På så sätt får man ett naturligt matuppehåll så de inte äter HELA tiden. Dessutom vet vi ju exakt hur mycket de käkar i snitt då. Väldigt smidigt :idea:

Mina har alltid lite kvar, men de äter absolut inte hela tiden. I början kunde de hets äta, men nu när de vet att det alltid finns så går de och små äter lite då och då. De har annat att göra i hagen också, de är mycket uppe i skogen och så leker de och vilar mycket också. :rofl:
 

Liknande trådar

Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
1 612
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
990
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 938
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Jag har nyligen köpt en häst som nu gått på lösdrift i några år. En 8-åring som senast stod på box vid typ 4-5 års åldern. Ägaren säger...
Svar
19
· Visningar
2 004
Senast: Tilde789
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp