Bukefalos 28 år!

Lösdrift i hästfynd

Sv: Lösdrift i hästfynd

Jag tror att hästar som går på lösdrift i stora hagar med mkt kompisar och fri tillgång på mat mår jättebra. jag skulle själv vilja ha hästen på så vis.
 
Sv: Lösdrift i hästfynd

en fundering, är det någon som vet om "krubbitning" (i hagar = trädbitning?? :angel: ) och vävning är ett beteende som finns bland lösdrifthästar!?
 
Sv: Lösdrift i hästfynd

är det bara EN ensam häst därute. Detta är fel fel fel !! Det är inte lösdrift, det är djurplågeri !!
Det är förhoppningsvis inte vad du menar, men är det bättre, om den ensamma hästen står instängd?

Ej heller äldre hästar som är vana och har önskan om att få gå in på kvällen. De LIDER verkligen av att bli utestängda från sin invanda trygghet.
Du menar "invanda vana" och tryggheten i denna?

samt att det bör vara hästar som är yngre eller inte tränas konturlinerligt.
Varför får inte dom vara på lösdrift?

LIA
 
Sv: Lösdrift i hästfynd

Nej, det är ett dugg bättre !!! Jag tycker inte att hästar ska stå ensamma överhuvudtaget, varken ute eller inne, förutom kanske kortare stunder då..

Tja, ja invand vana kan man kalla det ja. Jag tycker att man får respektera vissa önskningar som sina äldre djur har, och vill de vara inne så tycker jag att de ska få vara det. Däremot så tycker jag att det är bra att yngre djur får spendera mkt tid ute för att bli friska och starka individer helst tillsammans i flock.

Hästar däremot som tränas kontinuerligt (eller läs tävlingshästar) anser jag inte ska gå på lösdrift. Här kommer humanitära intressen in: Dels för att kunna kontrollera deras foder, hälsotillstånd och vattenintag bättre, men också för att de behöver kunna rikta sin energi åt sitt arbete. Har du en dyr tävlingshäst så har du den inte ute i ur och skur och det handlar väldigt mycket om pengar. Du har helt enkelt inte råd eller tid med det. Tror du att Briar eller Jävsöfaks någonsin kommer att släppas på lösdrift under deras karriär ? Svar: NEJ. Varför ? Svar: Pengar och energi..
 
Sv: Re: Lösdrift i hästfynd

**DONOTDELETE** skrev:
Två år är knappast lång tid. Min häst är 23, hon har aldrig gått på lösdrift så därför är det en vana för henne.
Och hon är en väldigt "fin" dam, gillar inte regn rusk, lera och kyla. Hon trivs inne helt enkelt.
Och det är inte bara för maten som vissa säger, hon kan äta och gå ut och ändå vilja in igen. Och hon får inte alltid mat när hon kommer in heller.

Du säger ju emot dig själv människa.
Visst hästar är gjorda för att gå ute, men deär å andra sidan INTE gjorde för att vi ska rida på dem.
Du väljer alltså att bryta på den "naturliga" förutsättningen och rida och tämja en häst och hålla den i fångenskap, men hästen ska ändå vara ute för dte är naturligt? dubbelmoral.

vi har gjort hästen till "vår" men det betyder inte att det är kört för hästen vi kan väl fortfarande låta hästen leva så natuligt som det går även om vi tagit ifrån den dens vilda liv.????
du vet väl att steoropier föds i stallet såsom krubbitning, vävning m.m ingen häst gör det om den triv och får vara häst.
 
Sv: Re: Lösdrift i hästfynd

om man säger såhär av att läsa allt detta! så ser man ett tydligt mönster (då delar jag upp det på två exempel raser och ganska grovt)
om man tar ni "hlavblodsmänniskor" som har till er kultur att ha hästen på stall där den går ut i hagen några timmar oftast i en lerig hage. ni ställer sen in hästen i boxen efrter allt slit med packa höpåsar och mocka m.m när hästen väl är inne i sin box tänker den bara på en sak....maaaat och det före alla mina andra "vänner" oftast hugger hästarna mot varann genom gallren och när kraftfodret är på ingång mår de felsta hästar uselt av stressen och "konkuransen" av de andra hästarna i bur som inte kan hälsa på varann och göra upp om rangårdningen.
när hästen tvingas stå inne hela dagarna utveklar den "ovanor" som vi tvåbenta kallar det. den väver, krubbiter m.m för att åtminstone ha nåt att göra när den inte får utlopp för sin vandring och strövan efter mat. den får heller inte leka och "prata" av sig med hästarna i FLOCKEN som inte ens finns i ett sånt stall där man har hästar ca 3st i varje hage.
sen kommer vi människor där med våra täcken. okej jag förstår att för att komma nånstans med en häst krävs svettigt arbete. då kan det va bra med ett varmt stall att torka i. men e det inte lite väl konsigt när hästarna får stå med innetäcket plus ute/regntäcket på sig i stallet bara för att människorna på morgonen ska ha lättare att släppa ut dom....hmmm stckars hästar. för att inte tala om på våra helgdagar som t.ex julafton när hästarna ibland inte ens får gå ut för att vi ska hem och fira nåt som känns som en vanlig dag för hästen de får till o med maten för tidigt. hur känns det i deras mage då??? har man hästen ute dygnet runt behöver man inte ens tänka på det.

ja å så tar vi islandshästar som förslag nummer 2....
de går oftast ute som bekant och får redan från födslen dimpa ner på en sten ute i det fria. de lever med mammma i flock och lär sig minsann att lyfta på benen.(det värsta jag hört om "halvbloden" e att de t.o.m får gå med benskydd i hagen något för mig helt sjukt, har hästen ite lärt sig lyfta på benen över stock och sten?). iaf hästarna lär sig den hårda vägen, den som är svag klarar sig inte, o ni vet väl att på island avlivas hästarna om de bockar eller sprakas m.m sånt som är "ovanor" det blir som resultat att hästarna där helt enkelt inte "kan" sparka eller liknande p.g.a att bara de hästar utan de problmen lever och för vidare sina gener.
och hur förklarar ni att islandshästarna inte behöver benskydd? de avalas helt enkelt inte på det settet att de som stryker sig överlever eller behålls i aveln. jag vet många som kanske får ett föl som är sjukt.
ett exempel är en liten fölis som var svårt sjuk när han föddes. vi fick leda honom i gången och han stapplade fram som kanske 3månader gammalt föl....kul liv. till slut blev han bättre men de sa hela tiden att han aldri skulle bli bra så han dög....varför i hela världen ha kvar honom då? snacka om djurplågeri. tills slut hittade dom honom liggandes fastfrusen i isen men levande...han blev återigen behandlad med allt möjligt konsigt. sen när jag senare kom tillbaka till stallet sa de bara att han va död.
varför ska hästen behöva skada sig på sig själv? e det inte något konsigt vi människor gjort?. hmm detta kan jag prata om hur länge som helt....
som ni kanske märker är jag en islandsmänniska men kom gärna med åsikter.
 
Sv: Re: Lösdrift i hästfynd

misterhultspyret skrev:
hej
jag tycker det är jätte bra att häst på lösdrift om man har rätt häst för det.en arab,welsh,american saddelbreed mfl är inte så lämpade för det men många andra hästar klarar det utmärkt.

En vän till mig har ett welshcobsto som går ute från 0730 till 2030 varje dag, utan täcke, och det vore väldigt fel att säga att hon vantrivs med. Din häst blir vad du gör den till.
 
Sv: Lösdrift i hästfynd

Briar o Järvsöfaks är väl hingstar o därav lite jobbigare att hålla i lösdrift om man ska ha flock till dom som du vill.......

Men om ägaren väljer att uppföra ett litet hus i hingsthagen - isolerat o dragfritt, med foder o vatten, mockat o strött varje dag och öppen dörr ut till hagen - som kanske kan gränsa till hagar med andra hästar(jo naturligtvis med ett hingststaket emellan).

Så vips har hingsten ett lösdriftsstall.

Lössdriftsstall omöjliggör inte på något sätt träning, ridning o skötsel - du rider som vanligt, duschar kanske tom, täckar och när hästen är torr sätter du på vanliga täcket, öppnar dörren och hästen kan välja. Detta gäller alla hästar naturligtvis.

Hästar blir INTE tröttare av att gå på lösdrift.

Jag har mina 2 hästar på lösdrift i stallet - 2 boxar med öppna dörrar rakt ut - ingenstans o fastna - dom står ibland i samma box och är sams - vid kf giva stänger jag om den ena så dom inte kan stjäla från varandra. Jag mockar som vanligt.


Så här har dom det året om....dom sover ute eller inne - kallblodet ligger ner både ute o inne medans hbl bara ligger ner inne (men däremot så rullar sig hon VARJE dag i lera), vid nyår gick dom ut ur stallet när det small som värst o stog o kollade läget, vid stormen valde dom att vara inne. Dom är oftast tillsammans men ibland 2 hektar isär, kbl vill alltid prata, hbl får man själv gå fram till.
 
Sv: Lösdrift i hästfynd

Hästar däremot som tränas kontinuerligt (eller läs tävlingshästar) anser jag inte ska gå på lösdrift. Här kommer humanitära intressen in: Dels för att kunna kontrollera deras foder, hälsotillstånd och vattenintag bättre, men också för att de behöver kunna rikta sin energi åt sitt arbete. Har du en dyr tävlingshäst så har du den inte ute i ur och skur och det handlar väldigt mycket om pengar. Du har helt enkelt inte råd eller tid med det. Tror du att Briar eller Jävsöfaks någonsin kommer att släppas på lösdrift under deras karriär ? Svar: NEJ. Varför ? Svar: Pengar och energi..
Reagerar mot "ska inte"! Om en elitryttare/kusk anser att hästen väl kan gå på lösdrift, åtminstone i stor utsträckning, "ska" den då inte få göra det? :confused:
Så den eviga frågan: Hur långt ska pengar få styra hur djuren behandlas? Var ligger pengagränsen för att få neka ett djur ett så drägligt liv som möjligt?

Vet att det hamnar utanför trådens ämne, men för att exemplifiera:
Jag anser att det är djurplågeri att ha en häst i box dygnet runt, året runt! Sen spelar det ingen roll, om hästen är värd 10.000:- eller 10.000.000:-.


LIA
 
Sv: Lösdrift i hästfynd

Lössdriftsstall omöjliggör inte på något sätt träning, ridning o skötsel - du rider som vanligt, duschar kanske tom, täckar och när hästen är torr sätter du på vanliga täcket, öppnar dörren och hästen kan välja. Detta gäller alla hästar naturligtvis.

Hästar blir INTE tröttare av att gå på lösdrift.

Jag har mina 2 hästar på lösdrift i stallet - 2 boxar med öppna dörrar rakt ut - ingenstans o fastna - dom står ibland i samma box och är sams - vid kf giva stänger jag om den ena så dom inte kan stjäla från varandra. Jag mockar som vanligt.


Så här har dom det året om....dom sover ute eller inne - kallblodet ligger ner både ute o inne medans hbl bara ligger ner inne (men däremot så rullar sig hon VARJE dag i lera), vid nyår gick dom ut ur stallet när det small som värst o stog o kollade läget, vid stormen valde dom att vara inne. Dom är oftast tillsammans men ibland 2 hektar isär, kbl vill alltid prata, hbl får man själv gå fram till.
:bump:

LIA
 
Sv: Lösdrift i hästfynd

LIA skrev:
Så den eviga frågan: Hur långt ska pengar få styra hur djuren behandlas? Var ligger pengagränsen för att få neka ett djur ett så drägligt liv som möjligt?

:bow:

(tio tecken)
 
Sv: Lösdrift i hästfynd

Jag glömde inkludera "Flippan" i mitt inlägg också så att det fanns ett sto och hopphäst bland mina nämnda exempel så det gällde inte bara hingstar...
Jag håller varken med dig eller Lia ang. tränande hästar och lösdrift. Argumentera hur mkt som helst.

Ang. din hästhållning; det låter väldigt trevligt och bra för hästarna, men jag kallar det inte riktigt för lösdrift, snarare att du gjort ditt stall till en slags utebox och att de kan gå ut och in som de vill. Du skriver dock inte hur mkt mark du har till så jag vet inte hur stort dina har att röra sig på. Lösdrift för mig är lika med måååånga hektar och ett helt gäng med hästar.

Är det så svårt att förstå att det inte finns någon tävlingsmänniska som tjänar sitt leverbröd på dessa tävlingshästar inte kan, eller har tid att springa runt 5 ha mark varje dag för att leta upp sina arbetspartners? Dessutom så kan du ju inte heller täcka hästen efter arbetspass för att senare springa runt de där 5 ha för att leta hästen/arna som täcket skall/bytas av på ! Det bara fungerar ju inte i praktiken. Och alla tävlingshästar klipps ju så de måste ju bara gå täckade. Och så hade vi ju det där med att kunna kontrollera vatten och foderintag mycket noga, så även avföringen.. De är ju elitidrottare..

Och LIA, sluta att hård-Dra allting. Det är inte bara lösdrift eller stackars plågade hästar i bur som gäller. Bara för att jag inte tycker att lösdrift är något för tävlingshästar så innebär det inte att jag tycker att de inte ska få ha någon utevistelse. Det finns mycket däremellan också.
 
Sv: Lösdrift i hästfynd

Är det så svårt att förstå att det inte finns någon tävlingsmänniska som tjänar sitt leverbröd på dessa tävlingshästar inte kan, eller har tid att springa runt 5 ha mark varje dag för att leta upp sina arbetspartners?

:confused: :confused: Vadå springa runt, tycker hästarna att det är så tråkigt att de inte kommer när man ropar får man ju fundera lite på om man gör rätt.
Men vidarutvekla gärna varför det inte går att förena lösdrift och tävla, har själv inte lycktas komma på något man inte kan åtgärda för att det ska fungera.
Har våra på lösdrift och visslar vi så kommer de :cool: Har just nu 9 pållar och 2x5 ha och lästall.

Rolle på Österlen
 
Sv: Lösdrift i hästfynd

Och LIA, sluta att hård-Dra allting. Det är inte bara lösdrift eller stackars plågade hästar i bur som gäller. Bara för att jag inte tycker att lösdrift är något för tävlingshästar så innebär det inte att jag tycker att de inte ska få ha någon utevistelse. Det finns mycket däremellan också.
För det första. Skriver du "inte ska", så antar jag, att du menar just "inte ska"!
För det andra. Skrev uttryckligen: "Vet att det hamnar utanför trådens ämne, men för att exemplifiera" för att jag ville hamna i andra änden. Min fråga (något retorisk) var alltså: "Hur långt ska pengar få styra hur djuren behandlas? Var ligger pengagränsen för att få neka ett djur ett så drägligt liv som möjligt?" Du har redan lyckats räkna upp minst en häst, som kommer nära "andra änden".
Se f ö din egen "Jag säger dock INTE att det inte ska ha tillgång till daglig utevistelse i ordentliga hagar, (jag är HELT emot att man håller hästar enbart i stall utan utevistelse eller bara ett par timmar i en paddock". Vilket väl innebär att du tycker som jag, även när det gäller dom av dig nämnda?

Den springande punkten i din och min diskussion, är förmodligen definitionen av ordet "lösdrift".
Skall jag dra den definitionen till sin gräns, talar jag om ändlösa markvidder, utan stängsel och utan större kontroll av hästhjordarna, annat än vid den årliga hopsamlingen. Som på boskapsrancher. Jmfr mustanger.
Svensk lösdrift, den jag tänker på, är stora stängslade hagar, där hästarna i flock går ute dygnet runt, och där man utfodrar och umgås socialt med dom dagligen.


Jag håller varken med dig eller Lia ang. tränande hästar och lösdrift. Argumentera hur mkt som helst.
Så jag antar att du har provat?

Du talar om tidsbrist ett par gånger. Tidsbrist på vad sätt, och för vem? :confused: Att gå 200 meter och hämta en häst, tar inte så många sekunder mer än att gå 20 meter. Kommer dom på inkallning, tar det ingen tid alls. ;)

Avslutningsvis: För mig är inte resonemanget, "jag måste göra si eller så för att tjäna pengar eller hinna med" relevant. Går det ut över djuren, skall man inga djur ha!
Man skall utgå från djuren och deras behov, och därifrån göra det bästa man kan, ekonomiskt och tävlingsmässigt.

LIA
 
Sv: Lösdrift i hästfynd

Hummelihummhum
Var definieras lösdrift som något annat än att hästen har fri tillgång till tak o torra, dragfria liggmöjligheter och utevistelse i hage?

Lösdrift är att djuret själv får välja om det ska var inne eller ute.

Ingenstans står det om flock eller innevistelsens utformning eller hagstorlek. Där hagstorlekar nämns är det rekommendationer på vilken yta som behövs för att täcka en betesgående hästs näringsbehov.
 
Sv: Lösdrift i hästfynd

Hej!

Jag har en shettis och en nordsvensk på lösdrift. Inte för att det är bäst för mig utan för att jag vet att de inte trivs i box. De är vana att gå ute och har päls därefter. Däremot tar jag in dem ifall vädret blir alltför kasst. Då känns det inte bra att låta dem gå ute. Men jag håller med dig att detta passar nog inte alla hästar, utan man får känna sig för. Alla hästar är ju individer och fungerar ju olika. Att man inte behöver värma upp tycker jag låter jättefel. Men kanske kan hästen vara lite mindre stel och blodcirkulationen lite mer igång ifall man tar hästen från hagen och rider (oavsett om den går på lösdrift eller ej) jämfört om man tar den på morgonen, då den stått i box hela natten, och skall ta en ridtur.

susanne
 
Sv: Lösdrift i hästfynd

(Lånar knapp) Men hallå, är den här gamla tråden uppe igen. Tänk att folk är så rabiata att de inte kan inse att det kan finnas MÅNGA OLIKA bra sätt att göra saker på:


Dålig stallmiljö, dåliga rasthagar: Dåligt alternativ
Dålig lösdrift: dåligt alternativ

Bra stallmiljö, bra rasthagar: Bra alternativ
Bra lösdrift: Bra alternativ.

Sedan finns det ytterligare faktorer som påverkar vilket man väljer. Vissa av dem har med genomförbarhet och praktiska omständigheter att göra, andra med den enskilda hästen. Många hästar mår fint såväl i en bra lösdrift som i en bra traditionell uppstallning med daglig utevistelse. Andra mår bäst i det ena alternativet. En dammallergiker mår säkerligen bäst i en lösdrift, medan en svårfödd eller ranglåg häst nog ofta mår bättre i en vanlig box.

Himla enkelt va...
 
Sv: Lösdrift i hästfynd

För det första. Skriver du "inte ska", så antar jag, att du menar just "inte ska"!
Om jag skriver inte ska, så är det något jag tycker, men jag kan inte tvinga någon annan eller helt döma en person som har en annan åsikt. Jag är en liten människa i en stor värld. Men jag har rätt till mina åsikter som alla andra. Inte ska kan möjligen vara ett starkt uttryck men det står bara för vad jag anser är fel.

Hur långt ska pengar få styra hur djuren behandlas? Var ligger pengagränsen för att få neka ett djur ett så drägligt liv som möjligt?" Du har redan lyckats räkna upp minst en häst, som kommer nära "andra änden".
Ja, vad ska jag svara. Det beror väl på hur mkt pengar betyder för de som har dessa dyra tävlingshästar.. Hade någon skänkt mig någon av dem hade jag def. Inte släppt den på lösdrift iaf. Men som sagt verkligen INTE låtit den stå som en porslinshäst. De har rätt till att vistas utomhus i roliga varierade hagar, absolut helt hästkompis, men jag skulle ta in den och ha hökögon på hur den mådde, åt, pinkade, bajsade, etc.. Något jag inte kan kontrollera särskilt bra om jag har den ute dygnet runt med andra hästar. F.Ö så är de ju sällan hemma utan är mest ute och tävlar så vad skulle hända varenda gång man skulle slingra in den i flocken igen ?
Se f ö din egen "Jag säger dock INTE att det inte ska ha tillgång till daglig utevistelse i ordentliga hagar, (jag är HELT emot att man håller hästar enbart i stall utan utevistelse eller bara ett par timmar i en paddock". Vilket väl innebär att du tycker som jag, även när det gäller dom av dig nämnda?
Hur ska vi lösa detta då ? Jag tror att om vi skulle diskutera saken i en verbal konversation så skulle vi vara överens på många punkter. Det som kanske skiljer våra åsikter är definitionen på lösdrift, samt att jag inte anser som dig att tävlingshästar bör gå på lösdrift.

Den springande punkten i din och min diskussion, är förmodligen definitionen av ordet "lösdrift".
Skall jag dra den definitionen till sin gräns, talar jag om ändlösa markvidder, utan stängsel och utan större kontroll av hästhjordarna, annat än vid den årliga hopsamlingen. Som på boskapsrancher. Jmfr mustanger.
Jajamensan, här är vid helt överens för det är min definition på lösdrift!
Svensk lösdrift, den jag tänker på, är stora stängslade hagar, där hästarna i flock går ute dygnet runt, och där man utfodrar och umgås socialt med dom dagligen.
ja min med, om du lägger till en ordentlig ligghall… och understryker ordet stooooora hagar med varierad natur.
Du talar om tidsbrist ett par gånger. Tidsbrist på vad sätt, och för vem? Att gå 200 meter och hämta en häst, tar inte så många sekunder mer än att gå 20 meter. Kommer dom på inkallning, tar det ingen tid alls.
Jag pratar om de professionella anläggningarna där i stort sett all skötsel och träning sker ganska rutinmässigt utan större hänsyn till den enskilda individen. Naturligtvis finns det också mycket pengar i bilden.

Avslutningsvis: För mig är inte resonemanget, "jag måste göra si eller så för att tjäna pengar eller hinna med" relevant. Går det ut över djuren, skall man inga djur ha!
Man skall utgå från djuren och deras behov, och därifrån göra det bästa man kan, ekonomiskt och tävlingsmässigt.

Visst, jag önskar också att hästindustrin såg ut så och att det fungerade praktiskt, men det GÖR det ju inte. Jag pratar om stora tävlingstallar med kanske 20 – 30 hästar, varav iaf hälften går i intensiv träning och har tävling som arbete. Jag har jobbat i diverse sådana storstall och hur fint det än låter med hästar som är lärda på inkallning så funkar det inte praktiskt, med alla människor som jobbar på anläggningen, det kommer ständigt nya hästar, nya människor osv.. Och ingen har tid till att lära alla nya och gamla hästar inkallningskommandon för en specifik individ. Tänk exempel på de ”stora” travtränarna.

HUR skulle de göra för att just lösdrift skulle kunna fungera praktiskt och smidigt på hästar som i stort sett tränas, går provlopp eller tävlar nästan heeela tiden? De behöver få ron att kunna sova och bygga upp ny energi. Och du kan väl inte allvarligt tro att en sådan insdustri kommer att läggas ner? TRAV , GALOPP, HOPPNING; DRESSYR ??!! Det handlar ju inte om djur knappt. Mest pengar. Halva sverige skulle gå bärsäkagång om man slutade med travindustrin, bara för att tränarna bestämt sig för att sluta jobba för att det inte är optimalt naturligt anpassat för hästen. Jag tycker INTE att detta är bra, tvärtom. men det är ju så det ser ut.

Det är synd att det finns mkt få människor på BUKE som arbetar med hästar som yrke. De är inte här för de har inte TID att sitta och svara på alla lekmäns mer eller mindre dumma frågor, de är ute och GÖR det. Jag vill veta vad tex. S H J skulle svara på frågan. Han kanske inte alls håller med mig, vad vet jag ? Men jag skulle fortfarande behålla min åsikt tills jag sett att motsatsen kan bevisas.

Jag är inget proffs och hos mig får mina hästar som de vill ha det så långt det bara går.
Jag har dem inte i utebox eller något, men de väljer mkt själv vilka tider det passar dem att gå in. Men jag är heller inte ekonomsikt beroende av mina pållar.

Jag försöker bara få dig att förstå att jag försöker se till både hästens och människans behov. Nu blev det ett lååångt inlägg igen.

Snälla, glöm inte bort bara att mitt grundinlägg handlade om att jag tyckte att lösdrift funkar bra för unghästar framför allt för att bygga upp sig starka, lära sig leva i flock. Och att jag tycker att hästar i hela vårt land ska få så bra tillgång till utevistelse (och stallmiljö) som det bara går. Och att jag avskyr när folk bara låter sin stackars ensamma häst stå ute dygnet runt, med endast en höbal i lera (möjligen ett mindre vindskydd) bara för att det råkar vara bekvämt för ägaren att slippa mocka så mycket, samt att passa ut/in och fodringstider. /Ja, kvällens längsta? inlägg.
/AsMoDeus
 
Sv: Lösdrift i hästfynd

Det finns en vettig artikel i del två av senaste Ridsport, sidan 67. Rubrik: Stort behov av rådgivning.

MVH AsMoDeUs
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 527
Senast: Ridinglady
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 191
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 302
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag har nyligen köpt en häst som nu gått på lösdrift i några år. En 8-åring som senast stod på box vid typ 4-5 års åldern. Ägaren säger...
Svar
19
· Visningar
2 076
Senast: Tilde789
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp