Bukefalos 28 år!

Lösdrift med fullskötsel

Annanaz

Trådstartare
Hej
Jag har nybyggd lösdrift godkänd för 9 hästar. Jag själv har bara två och jag hyr ut platser.

Min fråga:
Finns det inom travvärlden intresse att hyra in sina ettårigar hos någon som ger dem lite hantering, promenader, tränsvana samt övrig skötsel?

Jag har unghästvana och har haft ridskola men jobbar som lärare. Vi har för mycket mark! Skulle behöva minst 6 hästar totalt.

Just nu håller vi ett lågt pris för vi har ridfolk som hjälps åt men om jag har helpension skulle jag vilja ha en slant över oxå. Jag har företag och odlar eget grovfoder. Vad kan en sådan helpension vara värd? Om det överhuvudtaget finns ett behov?
 
Sv: Lösdrift med fullskötsel

Det skulle i så fall vara från avvänjning till och med bete som åringar, fast det känns en aning ologiskt att byta stall för den perioden. Efter betet körs de in och börjar träna.
 
Sv: Lösdrift med fullskötsel

travhästarna ska börja hanteras och köras in vid ca 1,5 år ålder, så det finns nog inget intresse av att ställa av dom på lösdrift då.
 
Sv: Lösdrift med fullskötsel

I många fall står redan avelsstoet på ett stuteri och då brukar det även finnas lösdrift för de avvanda fölungarna. Vi flyttade våran avvanda fölunge visserligen men det var för att den blev utstött ur flocken och hade svårt att komma åt att äta. Men då flyttade vi till ett annat stuteri med samma upplägg men med bättre flocksammansättning. Det är stressigt nog för en fölunge att skiljas från mamman, att då även byta miljö skulle kunna vara förödande.
 
Sv: Lösdrift med fullskötsel

Jag tror att det bara kan vara intressant om man kan erbjuda inkörning så att den som inte har eget stall sedan kan skicka hästen direkt till träning eller sälja.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp