Lösdrift?? Råd!!!

P

pirran96

Jag har nu försökt hittat stallplats åt min ponny en längre tid utan resultat.. men nu har jag fått tag i ett ställe som ligger jätte bra till och som har ett bra pris. Problemet är att det är på lösdrift och jag vet inte om jag vågar ha min ponny ute så.

Så nu behöver jag hjälp eller iaf lite åsikter.

Ponnyn är en c-ponnykorsning mellan fjording och exmorreponny. så hon är en "rejäl" ponny. Och hon är INTE rakad och inte i hårdträning. jag rider henne för skoj skull och mest i skogen. vi "lullar" mest runt alltså. Bella är inte heller frysen eller så. Fryser inte ens ute när det är minus 30 grader om hon har täcke på sig.

Hon har däremot aldrig stått på lösdrift förut.

Så min fråga är om ni tror att det skulle gå att ha henne på lösdrift eller om det är elakt när hon inte är van?

Tcksam för alla svar!!!
 
En häst är en häst å dom var ute dygnet runt från början.. Så varför inte.. så länge de finns bra med skydd ihagen å hästarna trivs ihop...
 
Ja skydd och så finns det, bra också. Hur hon trivs med de andra hästarna är ju svårt att veta innan jag testat.

Och jag vet att det är utedjur men jag är så nojig.. :crazy: och orolig. Tänker att hon kanske kommer känna sig övergiven. att jag bara lämnar henne ensam där ute.. :( Usch, det är säkert jag som är lite daltig med henne, det säger alla jämt att jag är.. :crazy:
 
hm,alltså hon har ju päls plus täcke,det enda du ska se till är att hon har en ordentlig ligghall,som ger bra skydd från vind,regn och snö,plus att när du har ridit ,se till att du inte lämnar henne ute svettig ,om du så klart inet har möjlighet att ha på täcken och sedan efter ngt timme åka tillbaks och byta täcken,för jag va med om att hästarnas päls frös ihop med täckena hos en kompis stall :crazy: och det va alltså typ som en lösdrift.
Men ordentligt med mat,och skydd,plus att hon inte tränas för hårt första tiden så ska det nog gå bra.
Du kan ju allt testa och se,höra om du får testa bara nån månad,om det ej går så fråga om du får ställa tillbaks henne på stallplatsen du hade innan,om det nu går då förstås.
En häst som ej har gått på lösdrift innan,det blir rätt tufft första veckorna för den,för den är ju "ute" hela tiden,det tar rätt mycket på krafterna och den kan bli lätt trött. men testa och se,den kanske tycker jätte mycket om d et? eller så är den en sådan som behöver få stå i sin box och vila på natten. det känner du ju bäst,vad din häst skulle må bäst av.
 
Nej hon är inte sån! hon trivs jätte bra ute. Men ändå så vill hon ju in när man kommer och ska hämta henne, men det kan ju bero lika mycket på att hon vet att det är matdags då. :smirk: Hon kommer bara ridas lugnt inte alls tränas.
 
Och jag vet att det är utedjur men jag är så nojig.. :crazy: och orolig. Tänker att hon kanske kommer känna sig övergiven. att jag bara lämnar henne ensam där ute.. :( Usch, det är säkert jag som är lite daltig med henne, det säger alla jämt att jag är.. :crazy:

om du känner dig sådär osäker så skulle jag välja stallplats istället. Jag tycker lösdrift är jätte bra för unghästarna och avelston mm gamla hästar som ej gör ngt.då är lösdrift en bra grej,då de rör på sig mycket och är ute så mycket de vill.
Men en häst som tränas regelbundet osv,så tycker jag personligen att en box är mycket bättre.
 
Men ändå så vill hon ju in när man kommer och ska hämta henne, men det kan ju bero lika mycket på att hon vet att det är matdags då. :smirk:
Kan berätta för dig att vi har tre lånhåriga shettisar som vill gå in,ovasett om de får mat eller ej,de vill helt enkelt in i stallet och bo därunder natten under vintertiden.
Så det kanske är så att hon vill in oxå? eller så är hon som du säger ,vill ha god mat :D ;)
 
ja du, jag vet inte... känner mig alldeles förvirrad. usch, jag vet inte. Vet däremot att jag måste börja bestämma mig snart.. :(
 
svårt det där,är det billigare oxå att stå där? eller?
 
Jo det är det ju oxå men det är inte det det hänger på. Det är det att jag inte hittar någon stallplats. Hästen står hemma och jag bor på skolan. Så förtillfället får jag sitta och åka nästan 4 mil hem för att rida och pussa på hästen och sedan tillbaka till skolan. så jag åker 7- 8 mil per dag för att träffa hästen.
 
Hej!

Jag tycker lugnt att du kan välja lösdrift till din häst. Det är mycket bättre för kroppen att röra sig dygnet runt i stället för att stå instängd mer än halva dygnet. Din häst kommer sannolikt att trivas som fisken i vattnet.

Kolla bara att lösdriften uppfyller de regler som finns, dvs att ligghallen är tillräckligt stor och har en torr, ren ströbädd, och att det finns sjukbox tillgänglig inomhus om det skulle behövas.
 
Välj du lösdrift, jag tycker det låter som om din Bella är en häst som både passar för och skulle trivas ypperligt på lösdrift!

OM hon inte skulle trivas efter någon månad (det tar ett tag för dem att vänja om) så kan du ju flytta tillbaka henne då.

Och du - Bella går ute på sommaren va, och trivs? Du ska se att hon trivs lika bra på vintern =)
 
Oftast är det ägaren som har mer ovationer än hästen, detta just för att vi gärna vill förmänskliga hästarna. Prova du detta alternativ, och skulle du absolut känna att detta inte funkar för dig byt då till annat.

Hästar är ett djur i rörelse, man har gjort studier på detta vid olika årstider. Man har funnit att hästen rör sig 16 timmar per dygn, och detta är inte på något sätt negativt för en hästkropp. Med ett bra vindskydd/ligghall samt bra foder, och fodertider så kommer det säkert att funka bra.

Lycka till.
 
Hej

Vi har våra pålösdrift och vi flyttade dem ditt i januari föra året. Tidigare så hadde de ståt uppstalade med täcken både inne och ute. det tog ungeför två månader inan de slutade hätts äta. Våra hästar hänger vid grinden då det är mat tid. Sen de har ättit upp så går de och äter hö. Jag tänade min häst mycket hårt föra våren han var uppe i tävlings kondis. Så det går att träna då man har lösdrift.

Att ha häst på lösdrift är inge störe skilnad än att ha dem upstallade. bara du tänker på att hästen skall ha fri tillgång till grovfodder och vatten. Vi har täcken på alla våra tre hästar. Det tar tid med omstälnigen men din Bella kommer antagligen trivas mycket bättre på lösdift än hon gorde då hon va uppstallad. Jag önkar er lycka till hoppas allt går jätte bra.
 
Kan ju berätt att jag har min häst i ett kanon stall med nybyggt ridhus m.m. men jag har valt att lämna det stallet för att i stället flytta min häst til lösdrift. Jag är fullkomligt övertygad om att det är den bästa hästhållning våra tamhästar kan vistas i. Det som är viktigt (och dessutom lag på ang ligghall) är att det finns en bra ligghall och att det givetvis ska finnas fro tillgång till stråfoder och vatten. Jag längtar till den dagen (sista helgen i feb) då jag ska släppa min pålle på lösdrift. Kan ju tillägg att han inte har gått på lösdrift tidigare men det beror enbart på att jag inte har hittat någon.

Lycka till!
 
Hej du!

Jag rekommenderar varmt att du kan ha din häst i lösdrift. Som de flesta här säger, så rör hästarna på sej i 16 timmar /dygnet.
Har haft min travmärr på lösdrift i ca 3 veckor nu och det har gått jättebra. hon trivs som fisken i vattnet. Tidigare stod hon på stall, och var väldigt stressad, haft lite problem med mage pga stress, mkt fodringsrutiner som gjorde henne så stressad (samma foder tider hela tiden alltså), sedan tog jag över henne för ca 3 år sedan hade jag gett henne mängder med hö och mindre kraftfoder.
Innan jag flyttade henne till lösdrift hade jag låtit henne va ute så mkt som möjligt.
Nu trivs hon som fisken i vattnet, väldigt lugn och harmonisk. Väldigt pigg och rida på.

Hon vill ha det så här, va ute hela tiden men det går bra att ha henne inne bara om hon ska göras i ordning bli borstad osv.
hon får foder vid olika tider och det mår hon väldigt bra av!
Här har vi stor ligghall med halmströ, fri tillgång på torrt hö, och de flesta kommer ganska bra överens. Hon är vän med de flesta. Det brukar ta lite tid innan det går jättebra.

Det är inge att oroa sej för, det är värt att prova. Jag ser att du har en häst av dessa robusta raser, så den kan mkt väl fungera utmärkt i lösdrift!

Lycka till !
OBS-> oftast finns det gott om lösdrift än stallplatser, vilket det har blivit populärt att ha hästarna i lösdrift.

//Carolrita
 
Tack så mycket! ska tänka på att kolla så att allt fins.. ska dit o kolla om någon dag.. :)
 
jo hon går alltid ute på sommaren.. från maj till sept... och hon trivs... det är nog bara jag som är orolig.. :)
 
Tack för rådet!!!! :bow: det är nog, som sagt, bara jag som är orolig... :crazy: :(
 
Det känns väldigt skönt att höra... :cool: allrahelst efteersom du flyttat dina i januari... Tack så mycket!!
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 055
Senast: nullo-modo
·
5
Hästmänniskan Jag velar fram och tillbaka, jag skulle egentligen vilja byta stall. Men samtidigt inte. Men ändå lämnar inte tanken mig. Jag har ett...
Svar
14
· Visningar
2 379
Senast: Sockerbit
·
Träning Lång, invecklad tråd. Har haft lösdrift nu i 3 år och har alltid haft väldigt bra flock trots att hästar har kommit och gått. Hagen...
2
Svar
24
· Visningar
2 122
Senast: Yrja
·
T
  • Låst
Träning Jag måste vara konstig ja... För så känner jag faktiskt. Har varit "skogsmulle" i hela mitt liv, dom första åren av min ridkarriär så...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
7 403
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp