Bukefalos 28 år!

Lösdriftshall i slänt?

I

Idka

Funderar fram och tillbaka på hur en lämplig lösdriftshall skulle kunna byggas i min hage. Pappa föreslog nu att vi skulle bygga den i en slänt, pga två anledningar, allt vatten rinner ner så lösdriften hålls torr samt så finns det el och framdraget vatten där.
Fler fördelar är att det är mycket lä där (hästarna står där upp i slänten ofta och vilar/solar) samt så är det nära stallbyggnaden och vägen, så man enkelt kan fylla på med foder och vatten.

Men jag har inte sett så många lösdriftshallar i slänter så jag vet inte vilka nackdelar som finns med det?

Någon som har några tips och råd...? :idea:
 
Sv: Lösdriftshall i slänt?

Menar du att hela ligghallen skulle luta? Låter inte så trevligt för hästarna, om de nu vill lägga sig ner en stund inne i hallen, att ligga i lutning. Skulle definitivt bygga hallen på plan mark, eller åtminstone se till att golvet är helt plant inne i hallen, även om marken runt omkring lutar. (Lite sutteräng-feeling)
 
Sv: Lösdriftshall i slänt?

Hm, vet inte vilken grad på lutning det är men det är helt plant längst upp. Men det var ju ett jättebra inspel, hade verkligen inte tänkt på det! :o
 
Sv: Lösdriftshall i slänt?

Har golvet och marken runt om ligghallen bra dränering ska det inte bli blött inne i hallen. Bädden ska också vara så tjock att inget urin rinner igenom, (om man inte har gjutet golv) och är den det ska ju inte rimligtvis något vatten kunna komma upp genom bädden heller. Ett tjockt lager singel med ett ännu tjockare lager grus, med eller utan stenmjöl inblandat, borde bli ett bra dränerat golv...
 
Sv: Lösdriftshall i slänt?

lösdrift på kulle, perfekt
tänk på hur ni gör ingången om de ska kunna gå in på sommaren. mina älskar att stå i ligghallen på somrarna, golvet är bara sand så det är svalt. sen äter de halm som jag slänger in där, även om de har massor av bete så gillar de halm då och då.
så helt söderläge kanske inte är det bästa. nordväst kanske, då får de kvällssol :D
 

Liknande trådar

Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 307
Senast: Angel
·
Anläggning Halloj! Det är dags för oss att äntligen efter 18 vintrar utan ridhus att äntligen den 19:e vintern bygga ett! Vi är en rätt lång bit in...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
18 619
Senast: Reville
·
Träning Jag har av olika anledningar insett att det inte kommer fungera för mig att ta hand om min häst det närmsta året. Känns riktigt tungt då...
2
Svar
25
· Visningar
2 848
Anläggning Hej. Jag undrar vad ni tycker är viktigt med för och nackdelar med dessa två stall: Nuvarande stall (stall 1) * 30 min resväg dit *...
Svar
10
· Visningar
1 625
Senast: Trolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp