Bukefalos 28 år!

Löshoppning Nybörjare

B

Bettan 07

På söndag åker jag för första gången till ridhuset för löshoppning med min 3åring. Vi har tidigare Skuttat lite lösa hinder i paddoken men aldrig tidigare "på riktigt". Vad bör vi tänka på? :)

Är det några vanliga nybörjar misstag som vi ska tänka på? Löshoppningen är arrangerad av en instruktör, men jag känner mig nu lite väl oerfaren själv...

Brukar oftast jobba henne i repgrimma men det kanske är bäst att ha träns på henne? Min lilla docka är oinriden. Men mycket tömkörd både med bett och utan. Hon är dok inte så res van. Så i och ur lastning blir ju i repgrimma.

Tips och trix efterlyses
/ Bettan:)
 
Sv: Löshoppning Nybörjare

Träns eller inte beror ju på. Är det träning till treårstestet så hade jag absolut använt träns då man måste ha det på treårs. Är det bara "vanlig" löshoppning så hade jag ringt och frågat vad de helst vill vad man skall ha för huvudlag. Beroende på deras svar så hade jag valt huvudlag efter det.

Den allmänna rekommendationen är väl huvudlag med bett på vid löshoppning, i alla fall så pass gamla hästar som tre år. På en ettåring kanske det är onödigt att ha bett.

Mvh

Tora
 
Sv: Löshoppning Nybörjare

Jag har själv nyligen börjat löshoppa min fyraåring varannan vecka i ridhus som vi åker till som arrangerar löshoppning. Jag har träns med bett och benskydd på honom under löshoppningen.
 
Sv: Löshoppning Nybörjare

Tack för svar båda två :) Nu har vi varit i ridhuset och hoppat. Imponerande 40cm hoppade hon :)

Hon visade bara trevliga tendenser så himla duktig min lilla Docka:) Ridläraren var oxå trevlig så jag ska försöka åka dit snart igen. Hon fick ha träns på sig men jag får skaffa min längre tyglar för hon sträcker sig och blir så stor:angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp