Löshoppning

Dahlia

Trådstartare
Hej

När är det dags att löshoppa sin unghäst? Jag är lite osäker på om jag ska låta henne vara bebis ett tag till...När löshoppade ni era unghästar första gången?
 
Sv: Löshoppning

jag löshoppad min när han var 2 år men bara små hinder och en liute stund så att han förstod vad det var frågan om, Hur gammal är din unghäst?
min är född 05 så han blir tre till sommaren.. Har bara löshoppat han 3 gånger än men vi ska anmäla oss till en löshoppningskurs :)
 
Sv: Löshoppning

Jag löshoppade min -06 redan förra våren ihop med hans "kompisar" i samma ålder (då åringar). Löshoppade två o två. De tyckte det var hur kul som helst! :bump: Gjorde detta ca.3-4 gånger under våren.
Även yngre hästar tycker det är kul att få göra något annat emellanåt, än att bara gå o dra i hagen! ;)

Nu när jag tänker på det så tog han faktiskt ett par språng själv över ett lågt hinder, när vi red hans mamma på hösten-06 (när han var sk föl)!
 
Sv: Löshoppning

Min lilla är 06:a och en mycket glad sådan! Vi har gått över bommar en gång och hon har även tagit ett skutt över ett litet kryss. För att inte tala om badkaret i hagen eller över staketet!
 
Sv: Löshoppning

Ska försöka komma iväg med min så snart som möjligt, hon är ca 18 månader idag.

Men första halvåret minst kommer bara vara lek, små lätta hinder, ingen press osv. En gång i veckan eller varannan beroende på tillgång på tid och ridhus.

Att hon kan hoppa har hon visat i hagen, så det är jag inte orolig för, viktigare att behålla glädjen!
 
Sv: Löshoppning

jag har precis börjat löshoppa lite lätt med min som är en 06:a
hon tyckte det var så kul att hon hoppade över alla bomar hon såg, även de som bara låg på marken.
men självklart har vi bara små hinder.
 
Sv: Löshoppning

Låter dem hoppa redan som föl. De får springa efter mamman på ridbanan över bommar.

Sedan är stockar upplagda i hagen och det finns även små diken som en liten häst kan roa sig med om den vill.

Ettåringen planerar vi att ta med i vår till ridhuset för att titta på hinder.
 
Sv: Löshoppning

Hej

Idag har vi löshoppat! eller ja...vi har iallafall tagit oss över bommarna :angel:

Hon var jätteduktig om än lite stressad. Det var mycket att titta på och massa nya saker. Jag är så stolt över henne!:love:
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
938
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 210
Senast: Nepenthe
·
Träning När ni är sådana som inte hoppar frivilligt som jag men ändå vill lära min unghäst det. Hade ni då lagt ut annons när tiden är kommen om...
Svar
14
· Visningar
1 489
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 734
Senast: Joro253
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp