Bukefalos 28 år!

Ajda

Trådstartare
Vi har tänkt åka till Lofoten i juni och behöver tips på boende, sevärdigheter osv.
Vill bo i "fiskestuga" eller liknande. Uppleva fantastisk miljö och bara vara.
 
Kul med Lofoten! Fina rorbuer att bo i kryllar det av.

Om man vill se stört vackra stränder och berg ska man åka till Haukland, Utakleiv och Eggum. Det är så man nästan gråter när man är där. Och så gillar jag Å, i alla fall för ett dagsbesök.

Men kallt är det och vara förberedda på fyra årstider på en och samma dag. Midnattssolen och den otroliga naturen kompenserar dock.
 
Hur tar man säg lättast dit- bil, båt eller flyg?
De flesta jag träffat där har flugit, själv flög jag till Leknes (i ett litet rackligt plan :D). Vad som är enklast beror ju lite på var man bor, för vissa är det smidigare att köra eller åka tåg.

Flyger man dit är hyrbil ett måste.
 
De flesta jag träffat där har flugit, själv flög jag till Leknes (i ett litet rackligt plan :D). Vad som är enklast beror ju lite på var man bor, för vissa är det smidigare att köra eller åka tåg.

Flyger man dit är hyrbil ett måste.

Åh, jag är rätt flygrädd som det är så det känns inte så aktuellt :nailbiting:. Bor själv i södra Sverige så det känns som det är en väldig massa timmar bilkörning upp dit, tåg + hyrbil kanske är det smidigaste egentligen.
 
All natur på Lofoten är helt fantastisk!
Vi flög från Arlanda till Kiruna och hyrde bil och sedan bilade vi till Lofoten.

Bodde i Henningsvaer och gjorde dagsutflykter över hela Lofoten.
Älskar stränderna som @niphredil tipsar om. I juni ska jag tillbaka och jag längtar redan :)

Tipsar även om Nusfjord och att bestiga Reinebringen (jag ska trotsa min höjdrädsla och göra det den här gången!)

Jag skulle gärna även passa på att åka till Andoya men vi kommer inte ha tid den här gången heller tyvärr.

Vill även säga att det börjar bli fullbokat på Lofoten i sommar så om ni inte vill campa är det dags att boka.
 
Vi har tänkt åka till Lofoten i juni och behöver tips på boende, sevärdigheter osv.
Vill bo i "fiskestuga" eller liknande. Uppleva fantastisk miljö och bara vara.
Åh vilken härlig tråd, jag har också planerat att åka dit, så den här tråden är varmt välkommen :up::love:
 
Åh vilken passande tråd. Snor den lite TS och frågar om båtturer där. Vad går dom ut mer på exakt?

Min man ska dit i jobbet med kunder och jobbet ville att respektive (alltså jag) skulle följa med för att företräda företaget men den där båtturen förstör typ allt. Jag mår dåligt bara jag ser en båt :(

Någon som åkt båt där och vet mer om dom? Vad är det för några?

Vad innebär det att bo i en fiskestuga?
 
Åh vilken passande tråd. Snor den lite TS och frågar om båtturer där. Vad går dom ut mer på exakt?

Min man ska dit i jobbet med kunder och jobbet ville att respektive (alltså jag) skulle följa med för att företräda företaget men den där båtturen förstör typ allt. Jag mår dåligt bara jag ser en båt :(

Någon som åkt båt där och vet mer om dom? Vad är det för några?

Vad innebär det att bo i en fiskestuga?

Båtturerna går väl ut på att leta valar?

Fiskestuga=litet hus med tillhörande brygga precis intill vattnet.
 
  • Gilla
Reactions: MM
Ja, Henningsvaer är fantastiskt. Vi bodde på Kalle i Lofoten i Kabelvåg, mycket trevligt ställe. Nära där ligger Paradiset, nära Vågakallen.
Adressen är Kalleveien 30, enligt Google maps.
Sen var Utakleiv också fantastiskt; med en lång sandstrand mot norr så man ser midnattssolen i sin prakt.
 
Sitter och letar boende nu. Mycket är fullbokat redan som ni nämde. Jag som aldrig är ute i god tid tyckte att 5,5 månad i förväg är luuuuuugnt. Tji fick vi!

Svårt att hitta stugor i Haukland.
 
Jag bilade från västkusten upp genom norge. Från norr om trondheim åkte jag kustvägen med sex färjor och sen tog jag färja över från Bodö till Å. Upp genom lofoten och över riksgränsen och hem via ostkusten.
Jag tältade alla nätter i norge. Enkelt och trevligt. Campingar finns det överallt. Jag bara va mest. Tog strandpromenader, körde in på småvägar, var ute med fiskebåt en dag.
Så fantastiskt vackert! Var där i augusti så missade midnattssolen med ngn vecka.
 
Båtturerna går väl ut på att leta valar?

Fiskestuga=litet hus med tillhörande brygga precis intill vattnet.

Tack för svar :)

Stugorna lät ju mysiga. Dessvärre inte båtarna. Han får åka själv för jag sätter mig inte och letar efter valar på ett gungande hav.
 
När på året är bästa tiden att åka till Lofoten eller närliggande områden? :)
Beror lite på vad man är ute efter. Jag har tillbringat fyra månader, maj-september, där uppe och vill man åka just under sommaren (för att se midnattssol, vandra etc) så tycker jag att juli eller augusti är bäst. Maj och juni är rätt kallt. Vädret är dock varierat och lite crazy mest hela tiden så varmt schysst väder är man ju aldrig garanterad.

Det är ju dock en hel del folk där på sommaren.

Resten av året har jag ingen koll på tyvärr :).
 
Beror lite på vad man är ute efter. Jag har tillbringat fyra månader, maj-september, där uppe och vill man åka just under sommaren (för att se midnattssol, vandra etc) så tycker jag att juli eller augusti är bäst. Maj och juni är rätt kallt. Vädret är dock varierat och lite crazy mest hela tiden så varmt schysst väder är man ju aldrig garanterad.

Det är ju dock en hel del folk där på sommaren.

Resten av året har jag ingen koll på tyvärr :).

Tack för svar! :)
 
Hmm verkar som vi skjuter på vår resa. Tanken var att spendera 4 nätter i Lofoten. Och ta oss dit med flyg. Boendet skulle kosta minst 6000:- och flyget 12.000(!!!) samt bilhyra på det.
Priset för flygbiljetterna tog lite udden av det hela. Bila hade också varit roligt för vi vill upptäcka Norrland med, men barnen ska också med (6 & 8 år) och tveksamt om vi alla pallar med att bila runt så långt allesammans (när är vi framme?....).

Vi får skjuta på Lofoten och kanske prioritera en resa till värmen i stället. Lofoten finns ju kvar. Kanske en resa vi vuxna borde unna oss på tu man hand längre fram i stället.
 
@aida Norrland är fantastiskt och det går verkligen att bila även med barn upp hela vägen på ett fint sätt för hela familjen istället för att flyga , bara det finns tid i kalendern att stanna och pausa på vägen på olika sätt :) givetvis baserat på var man bor och hur länge man tänkt vara på semester :)
 

Liknande trådar

Fritid Vi tänkte besöka Gotland (på försäsongen) i sommar med vår 4-åring. Vår första gång där! Tips på vad vi inte får missa och plats som är...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Karfitsa
·
Kropp & Själ Jag har länge velat bo på Gotland och har nu äntligen fått möjlighet när jag blivit antagen till skola. Skolan ligger i Fårösund. Jag...
Svar
6
· Visningar
432
Fritid Jag, sambon, och hunden vill hyra en stuga på en camping i typ mellersta Sverige, tänk typ max 40 mil från Nyköping men inte i några...
2
Svar
25
· Visningar
1 046
Senast: ii-ssa
·
Fritid Vill dra på nån liten semester i sommar. Har i tanken att åka till Järnvägsmuseet i Gävle, så sambon kan få se det med. Men sen tar det...
Svar
2
· Visningar
80
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp