Bukefalos 28 år!

Loksele, smala dragläder påverkar hur?

Alexandra_W

Trådstartare
Svarade på en annons om beg loksele, och fick bilder. Det som slår mig ang bilden är att draglädren är mycket smalare än jag är 'van' att se. Selen är en ponnysele, men inte helt säker på att den inte 'byggts om', dvs lokorna och övrigt kanske inte hör ihop. Sak samma, draglädren är iaf ungefär hälften så smala som normalt. MEN, de är justerbara (= plus).

Men påverkar det med smala dragläder egentligen, och hur? Är en stor shettis som ska ha den om det påverkar.

Sen är det bara en bukgjord (= minus), men visst borde man kunna sätta dit det i efterhand? Alt byta ut hela däckeln som inte är sådär jätteimponerande i ärlighetens namn..
 
Sv: Loksele, smala dragläder påverkar hur?

Är dragläderna bara hela, dvs utan sprickor och lädret är friskt så har ju inte bredden någon betydelse för hästen. Sen blir ju smalare dragläder automatiskt svagare, men till en shettis tycker jag det kan kvitta då man ju inte kör så tunga lass ändå.

Förmodar att du menar att selen saknar däckelgjord men har bukgjord. Då kan du ju antingen byta ut hela däckeln mot en som har gjord, eller låta sadelmakaren sätta dit en gjord på originaldäckeln. Så gjorde jag på en sele och det blev kanon!
:)
 
Sv: Loksele, smala dragläder påverkar hur?

Ja precis, det finns bukgjord men inte däckelgjord. Efter lite mer frågor till säljaren är jag dock övertygad om att däckeln är till en annan sele, och då är frågan om draglädrena etc inte är det också.

Och då är ju frågan om det inte blir dyrare att köpa den och byta ut 'hälften' mot att köpa en ny billig och ev byta ut draglädrena mot ställbara..
 

Liknande trådar

Körning Jag har äntligen tagit tag i ombyggnad av min sele och här kommer resultatet. Jag kör mestadels rockard men har även en fyrhjulsvagn...
Svar
13
· Visningar
5 126

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp