Bukefalos 28 år!

Longering VS tömskörning

M

My Beauty

Skulle vilja veta vad ni tycker om dom olika sätten och vilket du föredrar.

Longering: Jag tycker att det är svårt att få hsten att verkligen jobba om man inte använder pessolongering. Tycker annars det bara blir att man spänner in hästen och den knäpper av. och så är det svårare att kontrollera tempot om hästen inte är van vid lonergings komandot.


Tömkörning: tycker att de fungerar skit bra. du kan göra precis allt som du kan på töm som när du rider. Lättare att få hästen att jobba på töm än longering och man kan lättare påverka tempot. Tycker oxå att man får en bättre form och man kan lättare reglera om hästen ska gå i hög elr låg form utan att behöva ställa om någon inspänning.

Jag föredrar tömskörning.

Vad tycker ni?

Sen en fråga: Vad skulle ni börja med på en unghäst? Longering elr tömskörning. Och när jag menar tömskörning så mest att dom vänjer dom vis tömmarna osv.
 
Sv: Longering VS tömskörning

jag använder mig bara av tömkörning, aldrig longering.
longering sliter mer än vad det gör nytta...

har en unghäst jag ska börja med om nåt år eller så, blir bara tömkörning där med...
 
Sv: Longering VS tömskörning

jag använder mig bara av tömkörning, aldrig longering.
longering sliter mer än vad det gör nytta...

har en unghäst jag ska börja med om nåt år eller så, blir bara tömkörning där med...

Okay... jo håller med om satt det sliter mera vid logering iom att du är rätt begränsad i övningar där. i TÖmskörning kan du göra precis ALLT
 
Sv: Longering VS tömskörning

Jag säger som komma, jag tömkör bara, longering sliter på hästen och ska i mitt tycke bara användas som hälutredningsmedel.

Longering kan säkert funka för de som är riktigt duktiga på det, med för mig går det bort, då jag är bättre på tömkörning.
 
Sv: Longering VS tömskörning

skulle aldrig longera. och absolut inte med inspänning el såkallad pessoa-hjälp. Finns ingen mening, då formen inte sitter i framdelen på
hästen.......
 
Sv: Longering VS tömskörning

skulle aldrig longera. och absolut inte med inspänning el såkallad pessoa-hjälp. Finns ingen mening, då formen inte sitter i framdelen på
hästen.......

men med en pessoalong får du med hela hästen även bakdelen
 
Sv: Longering VS tömskörning

föredrar tömkörning.
Lättare att få hästen att jobba och få en ärlig form.
Longering sliter onödigt mycket på hästen + att det är så enformigt.
 
Sv: Longering VS tömskörning

Jag föredrar tömkörning, helt klart! Du kan som du själv säger göra samma saker som när du rider. Rakt vs böjt spår, flytta i sidled och påverka form, tempo och takt mkt "kvickare". Dessutom sliter det inte lika mkt på hästen, du kan vara i omväxlande miljö och det är helt enkelt ett bra alternativ till ridningen och ett bra sätt att se hästens rörelsemönster och sätt att arbeta på utan ryttare.

Longering är det jag lär unghästen först. Detta sker före sadeltämjningen och såsmåningom paralellt med tömkörningen fram tills hästen är sutten på i skritt och trav. Därefter longerar jag sällan. Någon gång då och då för att se att saker och ting fungerar och som träningsalternativ vid tidsbrist eller för att kontrollera att hästen är ohalt om jag misstänker hälta exempelvis.

Däremot har jag en kompis vars häst arbetar MYCKET bättre från marken än med ryttare så hon både longeras och tömkörs ibland eftersom det faktiskt gör nytta. Annars håller jag med er som tidigare nämnt att oftast gör det faktiskt mer skada än nytta.

Det var min åsikt det :)
 
Sv: Longering VS tömskörning

Jag föredrar verkligen tömkörning, även om jag och pålle inte riktigt har lyckats komma underfund med kommunikationen alla gånger. :angel:
Han tror så mycket och det han tror är för jobbigt så då blir det lite protester. :p
Fast det är väl jag också som inte alltid lyckas placera mig rätt.
Jag hoppas kunna komma iväg på tömkörningskurs för A.E nästa år.
Longera kan man inte göra med min pålle då går han på bogarna oavsett inspänningssätt.

Gammelhästen älskar att bli tömkörd, för honom behöver man bara tala om vilken gångart man vill ha, sen gör han själv öppnor och sånt. Får han som han vill så är det dock tömkörning i skogen på grusvägarna som gäller. :cool:

Och jag håller med vad andra redan skrivit; longering sliter mer än det gör nytta.
 
Sv: Longering VS tömskörning

Jag föredrar tömkörning då det handlar om att komplettera ridningen. Hjälpgivningen i tömkörningen är mycket mer lik de hjälper som man använder när man rider än vid longering. Det är också lättare att variera arbetet och man kan jobba mycket mer med rakriktning när man tömkör.

Eftersom longering mest blir på volter så är det ju mer slitsamt på så sätt för hästen men det handlar också mycket om hur man longerar, man kan variera sig rätt så mycket bara man inte "står fastfrusen" på en och samma plats. Och för att arbeta med kommunikationen tycker jag att longering är en bra metod. Men då menar jag i och för sig inte den "traditionella" longeringen riktigt med inspänningstyglar och longering varv på varv utan även löslongering och longering utan inspänning. De enda hjälptyglar som jag kan tänka mig att använda vid longering är chambonen och något som kallas kroppslinda (TTeam). Kroppslindan är en vanlig benlinda som man lägger som en åtta runt hästen (runt baken, i kors över manken och runt halsen), har faktiskt fungerat riktigt bra på de framtunga hästar jag har provat på.

Skulle faktiskt aldrig använda en pessoasele, bara tanken på att hästen kan rycka sönder sig själv i munnen om den skulle hamna i obalans eller bli rädd gör att den för min del hamnar i sopkorgen redan på det teoretiska stadiet.


På en unghäst skulle jag börja med longering och när den är van vid huvudlaget och förstår hjälperna någorlunda väl så skulle jag även introducera tömkörning.

/Sara
 
Sv: Longering VS tömskörning

skulle aldrig longera. och absolut inte med inspänning el såkallad pessoa-hjälp. Finns ingen mening, då formen inte sitter i framdelen på
hästen.......

Var detta till mig?
Jag förespråkar INTE pessoaselen! inte heller longering, vilket du ser om du läser mitt inlägg. Jag vet fö mycket väl vart formen "sitter"...
 
Sv: Longering VS tömskörning

jag börjar alltid med longering på mina unghästar,
 
Sv: Longering VS tömskörning

. Men då menar jag i och för sig inte den "traditionella" longeringen riktigt med inspänningstyglar och longering varv på varv utan även löslongering och longering utan inspänning.Skulle faktiskt aldrig använda en pessoasele, bara tanken på att hästen kan rycka sönder sig själv i munnen om den skulle hamna i obalans eller bli rädd gör att den för min del hamnar i sopkorgen redan på det teoretiska stadiet.

/Sara

Jag skulle aldrig Löslongerar!!!

Det är mkt lättare då at hästen bara springer och går obalanerat.
 
Sv: Longering VS tömskörning

nej, du får ned huvet på hästen och skapar spänning pga rycken. Det
har inget med form att göra.
 
Sv: Longering VS tömskörning

nej, du får ned huvet på hästen och skapar spänning pga rycken. Det
har inget med form att göra.

TYcker inte jag att jag fick uppfattning av när jag använde den.
Visst kan det bli en massa ryck om man spänner in den för hårt men jag spänner inte alls in den hårt
 
Sv: Longering VS tömskörning

nej förlåt, det var absolut inte menat till dig.
skulle bara säga min åsikt.
 
Sv: Longering VS tömskörning

ehm.. du har väl samma kommunication när du löslongerar som när du longerar "vanligt".
För mig är löslongering helt klart det bästa valet om man måste välja.
Men det kräver att man kan hästpsykologi, vilket många inte kan...
Iaf så ska allt som funkar med utrustning funka utan också.

angåeende pessoakittet så ger den inte "form", däremot så kan den få

hästen att ta längre kliv med baken... Men om du vill samla
och engagera hela kroppen så måste huvudet upp. Inte ned.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
10 376
Senast: WildHorse
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 807
Senast: Mia_R
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 839
Ridning Lite bakgrund: Har börjat på ridskola igen efter mångårigt uppehåll från ridning, tävlade lite (och vann ibland :) ) Lätt A dressyr och...
Svar
18
· Visningar
1 258
Senast: Cavallo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp