Bukefalos 28 år!

Longering VS tömskörning

Sv: Longering VS tömskörning

Med tömmen spänd så- blir du ofantligt mkt starkare- vincha-ihop- metoden:crazy:

KL
Ni som påstår att det är samma som vid ridning o gör likadant! Rider ni med graman oxå?
 
Sv: Longering VS tömskörning

Jag är sparsam med tömkörning eftersom jag är rädd att bli för stark i handen, det är inte alls samma sak som att sitta på ryggen med en mycket kortare tygel o mer känsla. Jag överlåter med lättnad tömkörningen till min man som är betydligt kunnigare än mig på det området. Jag tömkörde dock gammeldamen ibland, vilket faktiskt fungerade bra, hon var lätt att tömköra eftersom hon hade rejält med framåtbjudning o energi.

Däremot jobbar jag gärna hästarna på lina, med inspänningstygel. Tycker det går utmärkt att få till ett bra jobb. Med nuvarande unghästen är det dessutom ett bra sätt att göra av med värsta energin innan jag sitter upp. Gamla damen var från början stressad o springig i ridningen, detta kom vi till rätta med genom konsekvent arbete på lina. Ung häst = lätt inspänning, mer rutin = mer inspänning.
 
Sv: Longering VS tömskörning

jo precis men det är jag också medveten om när jag tömkör på det sättet, och tänker på att ha extremt men eftergift,:angel:
men det är inget jag gör så jätte ofta kör valigtsvis med vanlig knäppning,
 
Sv: Longering VS tömskörning

OK, men när man sätter sådär blir det inte en omedelbar eftergift, utan hästen måste dra lite för att få den.
 
Sv: Longering VS tömskörning

jo det är sant, men om du kollar på bild numer 2 ser du hur "spända" tömmarna är, det är precis som med en hjälptygel (vilken hjälptygel som helst) kan man anväda den rätt så är det okej, men kan man inte det så är det ju inte bra,, och då kan man ju skippa det,,
 
Sv: Longering VS tömskörning

Jo men varför slackar tömmen?

Jo för att hästen har gett efter/ knäppt av helt o går mkt bakom lod o du har då ingen kontakt. Är det det du vill?
 
Sv: Longering VS tömskörning

Jo men varför slackar tömmen?

Jo för att hästen har gett efter/ knäppt av helt o går mkt bakom lod o du har då ingen kontakt. Är det det du vill?

är inte eftergift hos häst och ryttare något önskvärt?
 
Sv: Longering VS tömskörning

Inte att den ger efter så mkt o undandrar sig kontakten med dig.
Eftergiven står mer för lösgjord o kan vara i nacken eller i sidorna.

Den ska rätt utfört kunna söka sig framåt neråt, inte framåt inåt. Den ska söka kontakt med bettet-sug.
 
Sv: Longering VS tömskörning

Klart att jag kan göra.

efter att ha hållt på med hästar i mer än 30 år så har jag en ganska klar bild av gemene man.

visst finns det de som kan.

asså det säger mig inte ett smack att du har hållit på si och så länge. Vet folk som har hållit på längre och kan undra ibland vad dom håller på med :crazy:. bara för man har hållit på länge betyder det inte att man kan slänga ur sig vad som helst.
 
Sv: Longering VS tömskörning

Med tömmen spänd så- blir du ofantligt mkt starkare- vincha-ihop- metoden:crazy:

KL
Ni som påstår att det är samma som vid ridning o gör likadant! Rider ni med graman oxå?

jag gör exakt samma saker på hästen som på töm, kanske inte bytena då jag inte vet hur man ska gå tillväga på töm men annars allt. Sen så spänner jag inte alltid tömmarna som gramnspänning utan mest i dom två höga ringarna.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
10 287
Senast: WildHorse
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 787
Senast: Mia_R
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 820
Ridning Lite bakgrund: Har börjat på ridskola igen efter mångårigt uppehåll från ridning, tävlade lite (och vann ibland :) ) Lätt A dressyr och...
Svar
18
· Visningar
1 255
Senast: Cavallo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp