Bukefalos 28 år!

Longering VS tömskörning

Sv: Longering VS tömskörning

Både och. Bra att variera lite tycker jag, men jag tror tömkörningen är skonsammast för hästen.

Longering kan göras både bra och dåligt. Ofta blir det klassat som väldigt slitsamt, men det beror ju på hur man gör. När jag longerar gör jag det i grimma eller träns (skulle helst använda kapson om jag hade... ). Inga inspänningar (är mot det, även pessoan som bara är fånig:smirk:). Jag står inte blick stilla utan går själv i små cirklar. Varierar liten/stor volt, många övergångar. I traven arbetar jag mycket i drivande positionen så hästen verkligen tar i. Och sen longerar jag högst 20 min. Galopp endast på stor volt och i lugnt tempo.

Tömkörningen är bra och man får bättre kontakt med hästen och lättare att inverka med sin egen kropp/kroppsspråk. Problemet är att det är så jobbigt att kuta runt i ridbanesanden... *lat* :p
Galopperar aldrig i töm, kör både volt och rakt spår, mest rakt dock. Brukar tömköra mellan 20-40 min sen blir det tråkigt. Arbetar mest på att få bra bjudning och form i skritten, även lite lugn trav som ska vara taktmässig och mjuk. Själv har jag lite svårt att följa med i traven och rycker lätt i hästens mun när jag försöker hitta lagom kontakt. Det är svårt men ska tränas mer på!

Jag skulle vilja arbeta mer med löslongering, hoppning/bommar vid longering och långa tyglar. Ska utforskas och övas på! Det är kul att arbeta från marken! :banana:
 
Sv: Longering VS tömskörning

för mig är longering en form av att jag _har _inte _tid grej ser så slarvigt ut när man longerar hästen *MIN ÅSIKT*

tycker att tömkörning är mycket roligare och som felar säger redan du kan påverka hästen på ett annat sätt
 
Sv: Longering VS tömskörning

ehm.. du har väl samma kommunication när du löslongerar som när du longerar "vanligt".
För mig är löslongering helt klart det bästa valet om man måste välja.
Men det kräver att man kan hästpsykologi, vilket många inte kan...
Iaf så ska allt som funkar med utrustning funka utan också.

angåeende pessoakittet så ger den inte "form", däremot så kan den få

hästen att ta längre kliv med baken... Men om du vill samla
och engagera hela kroppen så måste huvudet upp. Inte ned.


Kan säga att jag ska ta examen i longering typ så det är väl därför jag longerar efter boken :angel: . Det sitter rätt hårt i mig att man inte löslongerar nämligen.
 
Sv: Longering VS tömskörning

föredrar tömkörning.
Lättare att få hästen att jobba och få en ärlig form.
Longering sliter onödigt mycket på hästen + att det är så enformigt.

Håller med, longering går bort för mig sen jag lärde mig tömköra!
 
Sv: Longering VS tömskörning

Jag föredrar tömkörning då det handlar om att komplettera ridningen. Hjälpgivningen i tömkörningen är mycket mer lik de hjälper som man använder när man rider än vid longering. Det är också lättare att variera arbetet och man kan jobba mycket mer med rakriktning när man tömkör.

Eftersom longering mest blir på volter så är det ju mer slitsamt på så sätt för hästen men det handlar också mycket om hur man longerar, man kan variera sig rätt så mycket bara man inte "står fastfrusen" på en och samma plats. Och för att arbeta med kommunikationen tycker jag att longering är en bra metod. Men då menar jag i och för sig inte den "traditionella" longeringen riktigt med inspänningstyglar och longering varv på varv utan även löslongering och longering utan inspänning. De enda hjälptyglar som jag kan tänka mig att använda vid longering är chambonen och något som kallas kroppslinda (TTeam). Kroppslindan är en vanlig benlinda som man lägger som en åtta runt hästen (runt baken, i kors över manken och runt halsen), har faktiskt fungerat riktigt bra på de framtunga hästar jag har provat på.

Skulle faktiskt aldrig använda en pessoasele, bara tanken på att hästen kan rycka sönder sig själv i munnen om den skulle hamna i obalans eller bli rädd gör att den för min del hamnar i sopkorgen redan på det teoretiska stadiet.

På en unghäst skulle jag börja med longering och när den är van vid huvudlaget och förstår hjälperna någorlunda väl så skulle jag även introducera tömkörning.

/Sara

Ett TIPS där! Sätt ett snöre och gör som en ögla, av typ balsnöre i bettet och sätt sedan Pessoaselen i öglan av snöret, det ger vika och går sönder om hästen skulle få panik! ... :cool: Super bra på unghästar! =)
 
Sv: Longering VS tömskörning

Jag föredrar helt klart tömkörning men ibland longerar jag oxå. Jag tycker longering kan vara bra korrigering nån enstaka gång med inspänning på hästar som har den fula ovanan att kasta sig på bettet med hela sin tyngd o rycka ur handen på ryttaren. Med instänning som inte "tappar taget" lär de sig att inte göra så o blir mycket trevligare att sen rida o tömköra vidare.
 
Sv: Longering VS tömskörning

Alltså, jag måste bara påpeka, att min häst har otroligt lätt för att jobba på volt i longeringen - hon gör det näst intill självmant - jätteroligt verkligen* Man ser hur hon bär upp sig (även i hagen) och verkligen jobbar - utan hjälpmedel.

MEN har ni några tips på vad man kan börja med i tömkörningen? För hon är ganska bakskygg men det skulle vara kul att tömköra henne. Jag har grejer hemma som gjord/tömmar osv... Tömkör andra hästar men har inte riktigt vågat mig på det med den här damen.

Sen vet jag inte riktigt hur jag ska få henne att acceptera ett spö som en förlängd arm, hon måste ju nästan varit med om något för hon blåser upp sig och lyssnar inte alls. På de andra hästarna funkar det jättebra, de som jag haft sen fölungar. Men hon - som är 13 år gammal tål det inte. Så i longeringen använder jag inget heller, då gör jag kroppsrörelser som får henne förstå.

Men det blir väl svårare om man är bakom hästen??

oj förlåt för trådkapning förresten, ser bara hur alla föredrar tömkörning när min häst är så duktig på longering :D förvirring här va...*
 
Sv: Longering VS tömskörning

KL

Tycker att tömkörning och longering fyller lite olika funktion. Jag ser tömkörning som ett komplement till ridningen - dvs träning medan longeringen är bra för att lära in kommandon. Vid longering använder jag bara grimma och longerlina och jobbar aldrig långa pass (max 20 min).
Dessutom tycker jag att man får en bra överblick vid longering - tex om hästen har svårare att spåra i ett varv eller inte tar för sig lika mycket med båda bak - kan vara bra info att ha till ridningen.
 
Sv: Longering VS tömskörning

Alltså, jag måste bara påpeka, att min häst har otroligt lätt för att jobba på volt i longeringen - hon gör det näst intill självmant - jätteroligt verkligen* Man ser hur hon bär upp sig (även i hagen) och verkligen jobbar - utan hjälpmedel.

MEN har ni några tips på vad man kan börja med i tömkörningen? För hon är ganska bakskygg men det skulle vara kul att tömköra henne. Jag har grejer hemma som gjord/tömmar osv... Tömkör andra hästar men har inte riktigt vågat mig på det med den här damen.

Sen vet jag inte riktigt hur jag ska få henne att acceptera ett spö som en förlängd arm, hon måste ju nästan varit med om något för hon blåser upp sig och lyssnar inte alls. På de andra hästarna funkar det jättebra, de som jag haft sen fölungar. Men hon - som är 13 år gammal tål det inte. Så i longeringen använder jag inget heller, då gör jag kroppsrörelser som får henne förstå.

Men det blir väl svårare om man är bakom hästen??

oj förlåt för trådkapning förresten, ser bara hur alla föredrar tömkörning när min häst är så duktig på longering :D förvirring här va...*

VA kul. önskar min gjorde det lika lätt :crazy:

När du tömkör så går du inte direkt bakom utan yttre tömmen vilar ovanför virvel så du går snett bakom/brevid hästen. Då är du säkrare från sparkar och lättare att se hästens form och påverka den tycker jag
 
Sv: Longering VS tömskörning

Jag skulle aldrig Löslongerar!!!

Det är mkt lättare då at hästen bara springer och går obalanerat.
Det där handlar väldigt mycket om hur man löslongerar, det är inte direkt så att man bara springer efter hästen med en pisk. Jag har konstaterat att för att det ska bli bra så måste man ha lite kroppskontroll, för ställer och böjer jag mig själv korrekt så gör även hästen det som regel, gör jag en korrekt halt och sätter under mig väl så gör även hästen det. Under förutsättning att hästen har accepterat mig som ledare då! I övrigt så anser jag löslongering är en väldigt bra koll på om hästen i övrigt är arbetad korrekt och verkligen har balans, ju bättre den är arbetad desto bättre balans kommer hästen att vara i när den löslongeras.

Sedan så skrev jag faktiskt inte att det var för att skola hästen som longering är bra utan för att träna på kommunikation. Det är väl snarare så att det är jag som blir skolad i och med att jag inte har så bra kroppsmedvetenhet och genom att jag ser hur hästen går kan se vart mina svagheter finns. Kan ta ett exempel, jag har haft ganska mycket problem med att hästar jag rider ofta tappar ut höger bog och förböjer sig åt vänster, öppna åt vänster har också varit väldigt trassligt. När jag då har löslongerat har jag märkt att i vänster varv så byter hästarna ofta varv genom en volt tillbaka utåt. Tills slut har jag kommit på att det är för att jag vrider fram vänster höft och därmed "blockerar" för hästarna att gå vänster varv. I och med den upptäckten kopplade jag även ridningen till detta problem och helt plötsligt så var den dära högerbogen där den skulle och vänster öppna fungerade klockrent.

My Beauty skrev:
Kan säga att jag ska ta examen i longering typ så det är väl därför jag longerar efter boken . Det sitter rätt hårt i mig att man inte löslongerar nämligen.
Får man fråga vad det är för examen och enligt vilken bok man inte ska löslongera?

/Sara
 
Sv: Longering VS tömskörning

Ett TIPS där! Sätt ett snöre och gör som en ögla, av typ balsnöre i bettet och sätt sedan Pessoaselen i öglan av snöret, det ger vika och går sönder om hästen skulle få panik! ... :cool: Super bra på unghästar! =)
Tack för tipset men nej tack. Innan snöret går sönder hinner selen rycka till bra mycket i munnen på hästen och jag vill inte att hästen ska koppla samman rädsla med smärta i munnen. Och definitivt inte en unghäst som jag vill ska uppfatta bettet som något positivt!

/Sara
 
Sv: Longering VS tömskörning

jag har sett så många sk tömkörningar andra har gjort med sina hästar, och dom kan lika gärna longera hästen,,, Det är inte bara o gå ut och tömköra en häst. gått på tömkörningskurs och det är en hel vetskap att tömköra RÄTT..En fråga.... Hur många av er som skriver att ni tömkör har lärt er att tömköra på rätt sätt så att det gynnar hästen?
 
Sv: Longering VS tömskörning

använder mig av båda

longering: ibland för att låta hästen jogga av sig överskottsenergi innan ridningen en liten stund (om hästen vilat lite för länge)
uppsutten för att kunna träna min sits utan tyglar och stigbyglar (ngn annan är då linförare)

tömkörning:börjar med det på den unga hästen för senare inkörning (travhäst) blir mest rakt fram och svänga höger vänster +stopp

arbete på töm med den välutbildade dressyrhästen (komplement till ridningen)
 
Sv: Longering VS tömskörning

Får man fråga vad det är för examen och enligt vilken bok man inte ska löslongera?

/Sara

Examen och examen.. Men har detta i skolan och kommer få betyg osv i de.

Vet faktiskt inte vad boken heter. Eller om det bara var Läraren som sa detta. men har för mig att jag läst det i en bok oxå. :crazy:
Men kan kolla upp de.
 
Sv: Longering VS tömskörning

jag har sett så många sk tömkörningar andra har gjort med sina hästar, och dom kan lika gärna longera hästen,,, Det är inte bara o gå ut och tömköra en häst. gått på tömkörningskurs och det är en hel vetskap att tömköra RÄTT..En fråga.... Hur många av er som skriver att ni tömkör har lärt er att tömköra på rätt sätt så att det gynnar hästen?

Jag gick en kurs i tömskörning för 2 ½ år sen. Innan hade jag inte ens tanken på att testa då jag kännde mig osäker på hur man gjorde och känndes mkt med alla tömamr haha:D

Men Tränaren vissade hur jag skulle göra och gav mig tips om hur man skulle göra i vissa moment. Han lärde mig öppna och sidvärts oxå.
Kan säga att det tog nästan ½-1 år innan min häst accpetrade att jobba på töm. Hon kände sig osäker och så har hon MKT vilja av naturen :D
Han sa även att hon var antalligen en häst som skulle ha svårt att acceptera longering/tömkörning. Men sen började jag att verkligen jobba från marken. Och nu går hon bra på töm, självklart kan det gå bättre och man lär sig ju för varje gång. Måste öva på inått ställningen.

Men sen så tycker jag det är kul att tömköra och jag tar till mig ALLA tips och övningar som folk ger mig.
 
Sv: Longering VS tömskörning

Jag gick en kurs i tömskörning för 2 ½ år sen. Innan hade jag inte ens tanken på att testa då jag kännde mig osäker på hur man gjorde och känndes mkt med alla tömamr haha:D

Men Tränaren vissade hur jag skulle göra och gav mig tips om hur man skulle göra i vissa moment. Han lärde mig öppna och sidvärts oxå.
Kan säga att det tog nästan ½-1 år innan min häst accpetrade att jobba på töm. Hon kände sig osäker och så har hon MKT vilja av naturen :D
Han sa även att hon var antalligen en häst som skulle ha svårt att acceptera longering/tömkörning. Men sen började jag att verkligen jobba från marken. Och nu går hon bra på töm, självklart kan det gå bättre och man lär sig ju för varje gång. Måste öva på inått ställningen.

Men sen så tycker jag det är kul att tömköra och jag tar till mig ALLA tips och övningar som folk ger mig.

ja när man har gått en kurs och lärt sig så är det riktigt roligt att tömköra, man ser hästen i från ett annat perspektiv utan man själv rider den;)
 
Sv: Longering VS tömskörning

ja när man har gått en kurs och lärt sig så är det riktigt roligt att tömköra, man ser hästen i från ett annat perspektiv utan man själv rider den;)

Håller med dig. MAn ser äntligen hur sin egna häst rör sig och tycker det är lättare att påverka då.

Sen så kan jag ju säga att jag är långt i från helt säker på vad jag gör. Men så länge som jag håller mig till öppna, sidvärtsrörelser osv så känner jag mig trygg. Tömkörnings killen kommer nästa helg igen så får vi väl se vad han säger.


MEn är det någon som har något tips på hur man får en bra inåt ställning. FÅr liksom inte ihop de:eek:
 
Sv: Longering VS tömskörning

jag har sett så många sk tömkörningar andra har gjort med sina hästar, och dom kan lika gärna longera hästen,,, Det är inte bara o gå ut och tömköra en häst. gått på tömkörningskurs och det är en hel vetskap att tömköra RÄTT..En fråga.... Hur många av er som skriver att ni tömkör har lärt er att tömköra på rätt sätt så att det gynnar hästen?

INTE jag iaf - ja skulle behöva gå en kurs - önskar bara jag kunde hitta någon här inärheten.
 
Sv: Longering VS tömskörning

Håller med dig.

Jag longerar inte mina vuxna hästar, men när de är unga lär jag dem kommandon på det sättet (som jag sedan använder på ryggen när jag börjar rida). Jag longerar aldrig en ung häst mer än 20 minuter, helst inte så länge ens.

Efter inridning longerar jag inte mer. Jag arbetar hästarna från marken, både unga och gamla, och löslongerar då och då. Jag upplever inte alls att mina hästar springer mycket vid löslongering, som någon skrev. Tvärtom är det alltid i ett lugnt tempo och hästarna hittar sin egen form. De kan ju kommandona och läser mitt kroppspråk så det funkar hur bra som helst. Man är själv friare också att flytta dem från volten till fyrkanten, över bommar osv. Du får på köpet också en bra kommunication med din häst.

Tömkör är för mig ett sätt att träna de vuxna hästarna. Jag tömkör också unghästarna men med mindre krav mer rakt fram än de äldre hästarna. Tycker också jag har större frihet i tömkörning än longering på lina, kan även här se hur hästen rör sig och om något är fel.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
10 465
Senast: WildHorse
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 828
Senast: Mia_R
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 895
Ridning Lite bakgrund: Har börjat på ridskola igen efter mångårigt uppehåll från ridning, tävlade lite (och vann ibland :) ) Lätt A dressyr och...
Svar
18
· Visningar
1 275
Senast: Cavallo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp