Bukefalos 28 år!

Lost i livet

Nikepaj

Trådstartare
Hej alla fina bukare, känner att jag behöver lite pepp såhär på kvällen.

Jag ska försöka fatta mig kort: Jag har i hela mitt liv drömt om att få jobba med vilda djur/bevarandebiologi och det har alltid varit mitt mål att komma dit. Gick naturbruksgymnasium, började jobba på Ica Maxi och därefter så reste jag jorden runt samt volontärade med just det jag vill göra i Afrika 2011. Efter hemkomst från diverse resor började jag plugga till biolog, 3 årig kandidat. Jag har nu 1 år kvar av min utbildning, jobbar vid sidan om på gym och tränar stenhårt. Jag känner mig nu bara så himla lost med allting.

Jag har levt lite i en fantasivärld och trott att en kandidat bara ska ge mig drömjobbet sådär, vilket såklart inte kommer hända. Marknaden är tuff och jag som inte vill läsa en master .. vad ska jag kunna hitta för jobb om jag inte läser en master? Det känns bara jobbigt nu, tycker inte att min utbildning har fört mig närmare min dröm alls. Dessutom lägger jag mycket fokus nu på mitt jobb och min träning vilket gör att det känns som att jag "slits" mellan två världar. Känner mig hemsk mot mig själv som inte jobbar med djur just nu men det känns rätt svårt atm att lyckas klämma in det också på något sätt. Träning och sambo är mitt liv just nu.

Jag är bara 23 år kan jag tillägga och mitt motto är att allting alltid löser sig, men fan, det känns bara så tungt just nu. Trodde jag skulle känna mig säker nu i slutet på utbildningen men det gör jag verkligen inte och det gör ont.

Vet inte riktigt vad jag vill få ut av inlägget, mest bara få skriva av mig och någon som kanske sitter i samma sits och vill bolla lite tankar?
 
Jag har väl inget direkt konstruktivt att komma med, då jag inte vet mycket om jobbmarknaden för biologer.
Det jag tänker på är att du kanske kan överväga att jobba på djurpark? Jag vet inte alls vad man behöver för utbildning för det, men om det är djur du vill jobba med så kan det kanske vara något att fundera på.

Men det låter som om att jobba med djur VAR din dröm, men att det har ändrats? För om träning är ditt liv just nu kanske du kan jobba inom det istället? En kandidat inom biologi är inte alls i onödan. Jag har en vän som sitter i samma sits, hon startade en treårig utbildning som hon nästan hoppade av när en termin var kvar. Nu kämpar hon för att få betyget, men hennes motivation för utbildningen och yrket är borta. Jag sa samma sak till henne, att ingen examen är onödig. Och man kan ju ändra sig gällande karriär. Man kan kanske jobba med något helt annat efter examen, för att senare ta upp den yrkesinriktningen igen?

Jag är också lite lost, har en massa olika småkurser och konstiga utbildningar, men vet inte vad jag ska göra. Jag hoppas på att det löser sig och att jag kommer på något snart. Men jag förstår lite din stress över saken.

Dessutom är du ju ung, du har hur mycket tid på sig som helst! Men med denna arbetsmarknad kan vem som helst bli stressad.
 
Hej alla fina bukare, känner att jag behöver lite pepp såhär på kvällen.

Jag ska försöka fatta mig kort: Jag har i hela mitt liv drömt om att få jobba med vilda djur/bevarandebiologi och det har alltid varit mitt mål att komma dit. Gick naturbruksgymnasium, började jobba på Ica Maxi och därefter så reste jag jorden runt samt volontärade med just det jag vill göra i Afrika 2011. Efter hemkomst från diverse resor började jag plugga till biolog, 3 årig kandidat. Jag har nu 1 år kvar av min utbildning, jobbar vid sidan om på gym och tränar stenhårt. Jag känner mig nu bara så himla lost med allting.

Jag har levt lite i en fantasivärld och trott att en kandidat bara ska ge mig drömjobbet sådär, vilket såklart inte kommer hända. Marknaden är tuff och jag som inte vill läsa en master .. vad ska jag kunna hitta för jobb om jag inte läser en master? Det känns bara jobbigt nu, tycker inte att min utbildning har fört mig närmare min dröm alls. Dessutom lägger jag mycket fokus nu på mitt jobb och min träning vilket gör att det känns som att jag "slits" mellan två världar. Känner mig hemsk mot mig själv som inte jobbar med djur just nu men det känns rätt svårt atm att lyckas klämma in det också på något sätt. Träning och sambo är mitt liv just nu.

Jag är bara 23 år kan jag tillägga och mitt motto är att allting alltid löser sig, men fan, det känns bara så tungt just nu. Trodde jag skulle känna mig säker nu i slutet på utbildningen men det gör jag verkligen inte och det gör ont.

Vet inte riktigt vad jag vill få ut av inlägget, mest bara få skriva av mig och någon som kanske sitter i samma sits och vill bolla lite tankar?

Som relativt nyexad biolog (kandidat och typ en halv master) vill jag verkligen trycka på vikten av kontakter! Det är ALLT. Var beredd att göra skitjobb, ligg på för att få in en fot på de områden du vill arbeta med. Jag visste inte vad jag ville men ATT jag ville. Jag ville få jobb och sen var det ganska flytande då jag tyckte det mesta jag fick testa på var roligt. Jag fick in en fot genom att ligga på lärare och jobba på skolans projekt. Genom mitt engagemang, arbete och skolresultat fick jag goda rekommendationer som gav mig ett bra jobb. Jag ser många tidigare kursare som söker och söker men det är svårt. Jag har också sökt många jobb men inte ens fått komma på intervju på de platser där jag inte hade några tidigare kontakter.

Om du fortfarande känner att det här med bevarandebiologi och vilda djur är din grej - ta reda på var du kan jobba, vem är aktivt inom detta i Sverige? Vem forskar på området? Vem/vilka är det som får mycket pengar till forskning och andra projekt? T.ex. Grimsö forskningsstation dyker upp i mitt huvud. Att skaffa en praktikplats eller skriv uppsatsen hos dem vore kanske en bra idé.

Men det är inget konstigt att känna sig osäker och kanske byta bana helt mot vad man hade tänkt sig. Kanske vill du hellre arbeta på gym, med hälsa och människor? Kanske funkar det bättre för dig att åka på liknande volontärresor och engagera dig på det viset men det du vill jobba med varje dag kanske är något helt annat? Lås inte upp dig på någon tank du haft tidigare. Gör det som gör dig glad idag, men att läsa klart utbildningen är nog en smart idé. Att ha en examen är alltid bra, men ibland räcker det att skriva av sig och ibland känner man att det man håller på med verkligen är totalt fel. Det kan bara du veta.
 
Mitt tips är att du pluggar utomlands istället (om du nu inte vill jobba i sverige). Sydafrika och Australien är en klass för sig när det gäller wildlife management, bevarandebiologi och även marinbiologi.
 
Tack för era svar, det känns mycket bättre nu än för någon dag sedan när jag skrev inlägget. Får lite sådana här "vad-fan-vill-jag-attacker" ibland men jag ska nog köra på mitt motto att allt löser sig i slutändan bara man vill! Det är ändå omöjligt att förutspå framtiden. Jag kommer absolut gå klart min kandidat så kanske man kan läsa en master på annan ort eller utomlands sedan. Dessutom så kanske det jag tror är mitt drömjobb kanske passar bättre som volontärprojekt då och då? Dock kostar det ju också en massa pengar såklart.

Jag ska ta mig en rejäl funderare och komma underfund med vad jag verkligen vill, men djurbiten vill jag aldrig släppa även om den inte finns lika mycket nu som den gjort tidigare. Och som du sa Ninjakatten så är jag fortfarande ung, finns massor av möjligheter framöver. Så det gäller bara att ta sig i kragen och verkligen fundera ut vad man vill :)

Plugga utomlands vore absolut askul, dock så känner jag att jag inte vill lämna min sambo här hemma vind för våg för att plugga utomlands ett år eller så. Så det beror på om han vill hänga på eller om vi kan lösa det på något annat sätt med kortare kurser utspridda eller så. Hm, tål att funderas på!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
23 318
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
801
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 131
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 714
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2023 -den andra
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp