Luftrenare till astmakatt

Riru

Trådstartare
Funkar det? En av våra katter har astma men är symptomfri under sommaren och jag misstänker att det är luftkvaliten, då har vi fönstrena öppna i huset dygnet runt i princip. Och så har vi det ju inte på vintern och det är då hon haft sina attacker. Så funderar på om det går att minska på dessa om vi köper en luftrenare som vi placerar på den största öppna ytan i huset? Eller är det bara att inse att ventilationen är alldeles för kass och stå ut tills vi flyttar..
Det är en innekatt.
 
Funkar det? En av våra katter har astma men är symptomfri under sommaren och jag misstänker att det är luftkvaliten, då har vi fönstrena öppna i huset dygnet runt i princip. Och så har vi det ju inte på vintern och det är då hon haft sina attacker. Så funderar på om det går att minska på dessa om vi köper en luftrenare som vi placerar på den största öppna ytan i huset? Eller är det bara att inse att ventilationen är alldeles för kass och stå ut tills vi flyttar..
Det är en innekatt.

Det kan ju också ha att göra med luftfuktigheten. På sommaren är luften både inom- och utomhus mer fuktig men på vintern blir den torrare pga element och kall luft. Så kanske en luftfuktare kan vara något? Har ni växter hemma kommer dom också må bättre av fuktigare luft :)
 
Jo luftfuktare har jag också läst ska vara bra mot astma, dock är jag lite nojig med att lägga till mer fukt då vi haft problem med fukt i fönstren under vintern:meh:. Berodde visserligen på kassa element som vi nu bytt ut hälften och ska byta ut resten med innan det blir dags att dra igång värmen. Så får kanske vänta och se om det blir förbättring där först innan vi börjar fundera på luftfuktare.
 
En enkel lösning kanske kan vara att sätta vattenbehållare på elementen. Det finns fina sådana i olika material. Jag tycker att vår inomhusluft vintertid har blivit mycket bättre sedan jag började använda sådana. De fuktar inte luften som en luftfuktare gör men gör inomhusluften bättre.
 
En enkel lösning kanske kan vara att sätta vattenbehållare på elementen. Det finns fina sådana i olika material. Jag tycker att vår inomhusluft vintertid har blivit mycket bättre sedan jag började använda sådana. De fuktar inte luften som en luftfuktare gör men gör inomhusluften bättre.

Hmm det har jag nog inte sett förut. Vi har dock el-element så vet inte om det är ok att sätta något på dessa då det är så noga med att inget ligger emot annars.
 
Hmm det har jag nog inte sett förut. Vi har dock el-element så vet inte om det är ok att sätta något på dessa då det är så noga med att inget ligger emot annars.
Nej då är det nog ingen bra idé. Däremot kan du prova att ställa ut skålar med vatten på fönsterbrädorna. Det ger ungefär samma effekt :)
 

Liknande trådar

Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
964
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Vi har två katter och bor i en lägenhet i stan, den ena katten är 10 år och när vi köpte honom bodde vi i lägenhet men han var med när...
Svar
2
· Visningar
841
Senast: Lingon
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
4 794
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 869
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp