Bukefalos 28 år!

Luftsadlar

Hellas

Trådstartare
För några år sedan diskuterades detta med luftsadlar flitigt. Bl.a. finns det en gammal tråd här där starka känslor uttrycktes både för- och emot sådana sadlar. Nu står jag i begrepp att köpa en ny dressyrsadel åt min häst och har en lätt begagnad Bates Caprilli Inova med Cair på prov. Min tränare tycker, liksom andra jag har rådfrågat, att den ligger ok. Vi har ridit i den tre gånger och hästen verkar nöjd och visar ingen ömhet i ryggen. Jag upplever att han rör sig bättre med den här sadeln än med den gamla (en hemsk gammal Kieffer allround). Jag tycker själv att sadeln är gudomligt skön och min sits blir otroligt mycket bättre. Jag kan sitta ner i traven utan att känna av min onda svanskota. Alltså är jag redigt sugen på att ta dit en sadelutprovare och, om hen tycker den ligger bra, gå vidare med köp.

MEN, min tränare sade att hennes equiterapeut och även veterinärer hade avrått henne från att köpa luftsadel till sina hästar. De hade tydligen sagt till henne att de var hårda för hästens rygg och kunde ge problem. Självklart blir man då orolig.

Jag har läst igenom de gamla trådarna här på Buke, men tänker att det nu har gått ett antal år. Om dessa sadlar verkligen ger problem borde det finnas någon här som har upplevt dem. Så vad säger ni? Känner ni igen min tränares beskrivning?
 
Sv: Luftsadlar

Jag gillar inte permanentstoppade luftsadlar som inte går att förändra (d v s Cair-systemet). Däremot tycker jag Flair är ett väldigt trevligt koncept, som går att anpassa efter hästen (två kammare i varje bossa och det går att justera trycket).
 
Sv: Luftsadlar

Tack för ditt svar! Är det just det faktum att man inte kan förändra "stoppningen" när hästen ändrar sig som du inte gillar? Eller är det någon annan skillnad mellan Flair och Cair som du fäster avseende vid?
 
Sv: Luftsadlar

Har en isabell werth cair till min häst. Hon går bra med den och är inte öm i ryggen trots att hon är lite känslig.

Den känns ju mjuk på så vis att den formar sig, men det är ju ingen stötdämpning på hästens sida så att säga när den tryckts ner så mkt som lufttrycket tillåter där inne. Men jag har faktiskt 2 tunna gelpaddar under, så får jag både formning och lite stötdämpning.

Men det passar ju inte alla hästar för alla trivs kanske inte med tryck överallt fast det är "rätt" att fördela vikten så bra som möjligt liksom.
 
Sv: Luftsadlar

Hur skulle den kunna vara hård?? Mina Bates är betydligt mer mjuka än de andra jag haft dvs equipe, butet, kieffer, wellington etc

Har bara upplevt positivt med dessa sadlar och kommer inte att gå ifrån dem
 
Sv: Luftsadlar

Tack för ditt svar! Är det just det faktum att man inte kan förändra "stoppningen" när hästen ändrar sig som du inte gillar? Eller är det någon annan skillnad mellan Flair och Cair som du fäster avseende vid?

Fast just Bates går ju att forma precis efter hästen med tanke på både koppjärnen och inläggen man kan göra. Du kan ju bygga upp den på alla håll
 
Sv: Luftsadlar

Jag gillar inte permanentstoppade luftsadlar som inte går att förändra (d v s Cair-systemet). Däremot tycker jag Flair är ett väldigt trevligt koncept, som går att anpassa efter hästen (två kammare i varje bossa och det går att justera trycket).

Dessa har en tendens att tappa luften, tyvärr.

Bates går ju dock att fylla ut då den är stoppad med både syntetull och cair plus att du kan lägga in inlägg både fram och bak så den passar
 
Sv: Luftsadlar

Jag har provat både Cair och Flair och tycker båda är lika bra! Mina hästar har fungerat absolut bäst med luftstoppning. Min förrförra häst hade fel på ryggen och den enda sadel han trivdes i var en Bates Caprilli. Min nuvarande tillåter inte att jag sitter ner på honom i traven om jag inte har en sadel med luftstoppning utan han blir jätte stel och spänd. Med luftstoppad sadel så svingar han med ryggen och slappnar av på ett helt annat sätt! Han verkar dock föredra Flair framför Cair.

Att det skulle bli hårt mot hästen tycker jag är ren bs! Inte upplever man en inte allt för hårt pumpad luftmadrass som hård?? Det är ju knappast så att bossorna är lika hårt pumpade som en basketboll..

Naturligtvis så måste sadeln passa även om sadeln har luftstoppning, är bomformen fel för hästen så hjälper inte luftstoppningen alls utan det blir lika illa som med vanlig stoppning!
 
Sv: Luftsadlar

Tycker du ska lyssna på dig och din häst gällande denna sadel mer än dina näras råd som känns som ngt de inte har en aning om. En del är mot allt annat än ullstoppat och då av ngn anledning så blundar de för en positiv förändring hos ekipaget, vilket är mycket synd.

Har haft Bates i många år, men trivs själv bara halvbra i dem så jag har bytt så många gånger genom åren, men nu sitter jag återigen med Bates sadlar och helt enkelt fått anpassa mig för hästen vill ha dem pga sin känslighet.

Vissa exemplar kan vara lite hårda i kuddarna, men det fixar ju en bra ullpad eller ett byte av kuddarna. Vill man så kan man ju även lämna in och byta kuddarna mot ullstoppning. Min Innova har jag stoppat med högtalarisolering lager på lager, den är mjuk så det är löjligt, men oj va tacksam hästen blev. Så de är ju gjorda för att kunna förändras en hel del så det blir så bra det bara kan.
 
Sv: Luftsadlar

Klart den känns mjuk att trycka på med fingret, då har ju luften nånstans att ta vägen. Drar man däremot åt sadelgjorden kommer man ju till punkten när det blir hårt när luften inte längre har nånstans att ta vägen. Som en pumpad basketboll fast med schysst form. Skulle luftblåsan istället vara av något icke stumt material, tex lagom elastiskt gummi skulle ju sadeln svikta. Men skulle nog inte ligga still ;) helt klart fördelar de ju vikten bra, vilket många hästar trivs med :)

Sen har de ju stoppning med, iaf lite. Jag gillar dem.
 
Sv: Luftsadlar

Jag gillar inte permanentstoppade luftsadlar som inte går att förändra (d v s Cair-systemet). Däremot tycker jag Flair är ett väldigt trevligt koncept, som går att anpassa efter hästen (två kammare i varje bossa och det går att justera trycket).

Håller helt med dig!
Flair är fantastiskt,både för häst och ryttare!
Jag gillar inte Batessadlar och upplever dem som stumma.
Det där med att det går att bygga om ger jag inte mkt för.
Har sett alltför många med Batessadlar som trycker hästarna rätt in i ländryggen...
 
Sv: Luftsadlar

Håller helt med dig!
Flair är fantastiskt,både för häst och ryttare!
Jag gillar inte Batessadlar och upplever dem som stumma.
Det där med att det går att bygga om ger jag inte mkt för.
Har sett alltför många med Batessadlar som trycker hästarna rätt in i ländryggen...

Och jag som har haft Bates sedan många år har faktiskt inte sett en enda Bates som trycker rätt in i ländryggen :crazy:

På vilket sätt menar du att de skulle trycka mer än andra?

Bygga om den är utmärkt och enkelt och är ingen skillnad alls mot andra sadlar som anpassas efter hästen.

Bates har dessutom en flexbom vilket gör att de är långt ifrån stumma och det känner men om man trycker på en.

Undrar verkligen vilka Bates sadlar du haft?
 
Sv: Luftsadlar

kl

Min har haft en wintec (luft), 1 år med en prestige (ej luft) och har nu bates (luft). Under tiden en dressyrbates (luft). Han trivdes minst bra med Prestigen och hittills har varken vet, massör eller sadelutprovare sagt annat än att han tillhör den lilla (:() skaran hästar som är riktigt bra i sin rygg och inte visar några obehag alls.

Sadlarna har dock bara provats ut avseende passform, jag bryr mig inte om luft/inte luft eg.
 
Sv: Luftsadlar

Dessa har en tendens att tappa luften, tyvärr.

Ja om man varit lite våldsam när man fyllt på luft så att slangarnas mynningar töjts ut och bli lite för breda där man sätter in pumpen. Så blev det på min sadel (Jeremy Rudge med Flair). Om man misstänker att det pyser luft så kan man ta och stoppa ned "låsningen" på slangarna i ett vattenglas och klämma på bossorna. Bubblar det så har man lokaliserat problemet. Jag klippte bara av en liten bit av slangen (kanske 5mm) så var det problemet löst, och är nu lite försiktigare när jag fyller luft. Det ska nog ganska mycket till innan det blir punka på kuddarna.
 
Sv: Luftsadlar

Och jag som har haft Bates sedan många år har faktiskt inte sett en enda Bates som trycker rätt in i ländryggen :crazy:

På vilket sätt menar du att de skulle trycka mer än andra?

Bygga om den är utmärkt och enkelt och är ingen skillnad alls mot andra sadlar som anpassas efter hästen.

Bates har dessutom en flexbom vilket gör att de är långt ifrån stumma och det känner men om man trycker på en.

Undrar verkligen vilka Bates sadlar du haft?

Bates kräver verkligen spikraka ryggar för att inte trycka pga sina kilbossor.
JAg har sett ganska många hästar med så kalade utprovade Bates,men nej,ingen har legat bra,hur mkt de än byggts om.
Därav besparar jag mina hästar det omaket.

Har en flair,men den läcker inte,så problemet med att behöva pumpa mellan klasserna förstår inte jag.
I så fall har du ju hål någonstans!
Men,skönt att du är nöjd med dina sadlar!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 450
Senast: Mabuse
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 336
Senast: Oknytt
·
Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
3 412
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 349
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp