Bukefalos 28 år!

"Lugn träning och stresstävla"

lovehorses

Trådstartare
Om denna är fel så flytta....

Jag har nyligen börja ha lektion för en yngre tjej och sin häst.De är så nöjda över att jag orkar och vill. Och jag tycker det är roligt. Man får ta sig en funderare ibland på att förklara saker.:D
Hästen är lite stressad och spänd på mina få lektioner jag har haft, så jag har konsentrerat mig på att hästen skall hitta en lugn gångart, mest skritt å trav. hästen ska hitta en rytm (nej jag glömmer inte ryttaren) och arbeta rätt. Vi har hitta det ibland och det kommer mer och mer fram.
Hästen har märkt att det lönar sig inte att rusa på i 120 knyck man måste hålla reda på benen, och jobba rätt så blir det skönare.

Jag kommer ju alltså att kämpa med att de ska hitta en behaglig balans inom ridningen men nu samtidigt kommer de att fara på hopptävlingar, och då är det vad jag har förstått på dem "fullt ös". hästen bestämmer tempot.

Så nu till min fundering, kan jag "kräva" av dem att de kan ta en liten paus, över sommaren ex med tävlande för att hitta och få en bra grundridning?

Jag menar nu på mina lektioner som jag kommer att ha 1 g/v eller varannan vecka. sitter vi och försöker lugna ner oss och sen far de å tävlar och rusar på. i mina öron och ögan blir det fel.

Hur skulle ni ha gjort?
 
Sv: "Lugn träning och stresstävla"

Du kan ju lägga fram förslaget och förklara hur du tänker och hur du tror att det kommer fungera för henne och hennes häst , sen får hon avgöra ev. tillsammans med föräldrar (vet inte hur gammal hon är och om hon har kunniga föräldrar och så).
 
Sv: "Lugn träning och stresstävla"

Som jag ser det finns det väl tre alternativ som allihopa börjar med att du förklarar vad du ser för följder för era träningar av hennes hopptävlande.

1) Hon tävlar ändå och ni är överens om att det innebär att ni egentligen kommer att börja om vid varje lektion (även om det förhoppningsvis kommer att ta kortare och kortare tid att få hästen att slappna av) samt att syftet med lektionerna är just detta.

2) Hon tävlar ändå och ni är överens om att återuppta era lektioner i höst sedan tävlingssäsongen är över.

3) Hon avstår sitt tävlande och prioriterar det ni vill åstadkomma på era lektioner.

Att kräva något tror jag blir svårt, det är ju ändå ryttarens målsättning som måste styra?
 
Sv: "Lugn träning och stresstävla"

Skulle kanske inte kräa dem att pausa en hel utomhussäsong, det är ju jättestor miss för en ponnyryttare som ändå förmodligen inte har så många år kvar att tävla sin älskade ponny. Däremot skulle jag hela tiden nämna målet med träningen, att de ska gå stadiga och lugna, snygga rundor på tävling. Så ryttaren också kämpar mot samma mål, och inte bara släpper ridningen och låter hästen gasa på när de är på tävling. :idea:
 
Sv: "Lugn träning och stresstävla"

Om dom nu inte vill lugna ner tävlandet så vore det kanske bra om du följde med på en del tävlingar och hjälpte henne på plats.
 
Sv: "Lugn träning och stresstävla"

Jag är mycket allergisk för tränare som "kräver" att jag ska göra si eller så med min häst. Jag anser att jag gör vad jag vill, så länge hästen inte far illa. Jag betalar för min häst och avgör vilka tävlingar/träningar/ridpass jag gör.

Visst kan en tränare föreslå och berätta hur hon/han ser på en sak, men sen är det absolut upp till ägaren att avgöra.
 
Sv: "Lugn träning och stresstävla"

Jag tycket det är en konstig attityd till tränaren. Naturligtvis kan inte en tränare kräva något och naturligtvis bestämmer jag själv vad jag vill göra. Men jag anlitar ju en tränare för att få hjälp med olika saker och om inte jag och tränaren är överens om målen och medeln så ser jag ingen anledning att ha kvar den tränaren eller rida för tränare över huvudtaget. Det är en dialog mellan elev och lärare. Vi har bytt tränare. Inte för att h*n inte var duktig och jättebra, utan för att vi hade olika syn på vilket tidsperspektiv som var rimligt.
Som andras inlägg här tycker jag att du ska ta en diskussion med eleven och dennas föräldrar komma fram till vad de vill med sin träning. Varför har de bett dig om hjälp? Vad är deras mål? Kan ni nå det tillsammans? Prata och ge din syn på saken så att ni jobbar på samma sak.
 
Sv: "Lugn träning och stresstävla"

Om det är just tävladet som lockar, kanske hon kan prova på att tävla dressyr istället för hoppning.
 
Sv: "Lugn träning och stresstävla"

Kräva kan man inte och ska man inte göra tycker jag, däremot kan man föreslå saker och ting, om det nu är så att hon vill ut och tävla så är det bättre tycker jag att du följer med och hjälper till.
 
Sv: "Lugn träning och stresstävla"

Jag tycker nog inte att du kan kräva att hon ska släppa hela tävlingssäsongen - att rida ska vara roligt, spec i den åldern och inte på alltför blodigt allvar. Tids nog inser hon nog att det är roligare att ha kontroll när man tävlar och göra det snyggt.

Kan du inte föreslå att hon testar någon dressyrtävling bara för skojs skull?
Och tvärtom, lägg in lite bommar och hinder i dina träningar.
 
Sv: "Lugn träning och stresstävla"

Jag tycket det är en konstig attityd till tränaren. Naturligtvis kan inte en tränare kräva något

Det är just det - tycker inte en tränare kan kräva att en elev inte får tävla i hoppning t.ex. ...men jag tycker absolut att tränaren och eleven ska diskutera problemen och olika lösningar på dem.
 
Sv: "Lugn träning och stresstävla"

Jag skulle lägga in lite precissionshoppning på lektionerna och ge förslag till ryttaren att det kan vara nyttigt för ekipaget att lägga in någon dressyrtävling emellanåt.
 
Sv: "Lugn träning och stresstävla"

Kräva var kanske fel ordval, såklart kommer jag att diskutera med dem och komma fram till en lösning. Kommer absolut inte att slå näven i bordet och kräva något.:grin:
Jag har nog tänkt och vara med på en av hennes tävlingar men har inte haft pasligt när det kommit dit.
Jag kommer sinom tid ta fram bommar m.m. men just nu konsentrerar vi oss på dressyren.
Vad jag har förstått ska hon vara med i en mindre dressyrträvling.
Tack för svaren!
 
Sv: "Lugn träning och stresstävla"

Kräva var kanske fel ordval, såklart kommer jag att diskutera med dem och komma fram till en lösning. Kommer absolut inte att slå näven i bordet och kräva något.:grin:
Jag har nog tänkt och vara med på en av hennes tävlingar men har inte haft pasligt när det kommit dit.
Jag kommer sinom tid ta fram bommar m.m. men just nu konsentrerar vi oss på dressyren.
Vad jag har förstått ska hon vara med i en mindre dressyrträvling.
Tack för svaren!

Bommar kan mycket väl VARA dressyrträning!
 
Sv: "Lugn träning och stresstävla"

Först och främst kolla upp utrustning och så. Hästen ska vara välmående osv. Sen miljöträning skulle nog vara bra!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 158
Senast: Amaranthe
·
Hästvård Vi har en häst utlånad på foder, livstid. Lånades ut som sällskap och skogsmulle pga ålder och historik. Nu har fodervärdarna kommit på...
Svar
5
· Visningar
1 844
Senast: Sryoqwe
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 202
Senast: Dopy
·
Ridning Hej på er! 🙂 2017 sålde jag min hopphäst, sen dess har jag ridit en enda gång och det var i början av 2018 och då endast i skritt och...
Svar
4
· Visningar
1 496
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp