lugna ner hästen ut i sällskap

Messy

Trådstartare
visste inte var jag skulle lägga tråden... lite lydnad/kontroll ju så dressyr blir nog bra, annars får snälla moderator flytta!!!

Hästen var APEPIGG på volten förut å gick knappt å trava, nu är hon riktigt trevlig...

när man rider ut så är hon glad å tittar mkt (inte dum, men kollar läget å öronen spikraka), svårt å jobba henne just för att hon vill titta rakt fram å lite som hon vill... efter ett tag ger hon med sig. trava går i ett tempo (ligger på lite), men absolut inte i form... jag är ifs ganska nöjd att hon numera håller tempot å inte gasar iväg, men självklart vill jag ta det steget längre, i form!

nu till problemet... så fort jag rider i sällskap så blir hon halvgalen om man travar, eller är på väg hem... igår var hästen såååååå svettig, efter skritt å lite trav... hon hettsar å studdsar å taktar osv osv... jag försöker göra halt så fort hon börjar, då stannar hon å typ "JAG STÅR STILL NU SÅ NU GÅR VI" å sen "märrig"... viker ut asset eller upp å ner med huvudet, PROTESTERAR...
när jag rider själv så tar hon det å lugnar sig...
så jag måste sitta med korta tyglar å jobba i form (för då är hon mjuk å "fin")... men att skritta av på hemvägen å låta henne gå med långa tyglar går inte...

förslag någon?

(träffade en kompis från ett annat stall, hon bah: jag såg att det var oki på lååångt håll)... hon studdsar på ett speciellt sätt om man säger så :angel: å det var på 500 meter bakifrån hehe...
 
Sv: lugna ner hästen ut i sällskap

Tålmod. Det är ju bättre nu så om ett halvår är det nog ännu bättre:idea: Om du rider med andra, kan hon gå först då, blir det bättre?

Var bara lugn och beröm när hon lyssnar på dej för egentligen är det där bara att hon inte lyssnar på vad du vill.

Att titta på allt som händer och inte händer känner jag igen, kräv inte att hon ska gå helt perfekt utan låt henne glo och när hon jobbat av sej lite så kan du börja kräva lite mer form. Det viktiga är att hon lyssnar på dej.
Jag tycker det kan vara bra att prata med dem när de är sådär, jag brukade t o m sjunga lite ramsor för damen när hon var stressad och tittig första tiden jag red henne. Nu är hon det mest när hon är pigg och glad, hon roar sej med att hoppa till för saker och ting men bråkar aldrig om saker annat än om att få galoppera fortare än ajg vill i så fall.

Är din lärd att lång tygel är skritt? Det brukar sitta djupt hos galopphästar. Dom kan takta och studsa men skrittar ändå om tygeln är lite längre. Mina har alla varit såna att de automatiskt kopplat av på lång tygel. Prova att sättaf ram handen du behöver inte länga ut hela men ge henne känslan av lång tygel och se vad som händer. Om du inte redan provat.

Och så var lugn och avspänd själv hela tiden.
 
Sv: lugna ner hästen ut i sällskap

Oj, vi verkar ha samma problem du och jag :)
Mitt problem kom efter att man red ut mycket i grupp och det blev mycket oseriös ridning, dem sa trav och kom i full galopp.
Då började min häst bli stressad, och har nu fortsatt med det.
Det tråkigaste är just att hon går och hyperventilerar, hon blir trött för att hon stressar mer än av ridningen.
Det jag gjorde för att lösa mitt problem var att gå tillbaka till ruta ett.
Så jag började med att bara skritta ut i skogen i 3 veckors tid, med sällskap, i början av de veckorna var hon förjävlig att rida!! :mad:
Nu är hon jätteduktig, kan gå lugnt, så då började jag med traven, likadant där började med att stressa direkt :smirk:
Men fortsatte med det hela, körde dessutom skritt-trav-skritt-halt osv. Nu är hon lugn o fin i traven :) Så nu har galoppen kommit in, så nu är det bara att öva på det med ett tag så får vi se. Men än så länge har detta gett resultat för MIG och jag är jätteglad :) :love:

Vet inte om detta hjälpte dig med tips eller nånting, men då får du ju en funderare iaf :)

Lycka till!
 
Sv: lugna ner hästen ut i sällskap

Lägg volter istället för att göra halt, så får hon inte in stuttsen...

Låtsas som om det är små volter du vill träna på så du berömmer henne när hon gör de vägsmå volterna, ofta slutar de takta när de är vända bort från hemet och börjar hon takta direkt ut volten - gör en till - och en till om det behövs. Beröm för att hon lyder. Lägg volter åt bägge hållen.

Jag tror berömmet är viktigast för ryttaren så att den slappnar av och andas och inte blir irriterad på 20onde volten på 50 meter. :rofl:

Gör detta konsekvent åtminstone 3 hemridningar innan du dissar metoden... ;)
 
Sv: lugna ner hästen ut i sällskap

tack!
hon är inte lärd det där med lång tygel, här är det vatten på kokplatta no matter what ...

men det är väl som du säger, TÅLAMOD... men mitt börjar avta ;)

fast, idag var hon SÅÅÅÅÅÅ fin på volten, mjuk som en gummiboll å hajja galoppfattning :love: så avsprallningen igår gjorde väl nån nytta iaf :angel:
 
Sv: lugna ner hästen ut i sällskap

kul att det går bättre!!!!!

jo man skulle hyra en seg gammal ponny som bara släpar fötterna... så kanske min coolar ner sig en microsekund :angel:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 339
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 146
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 057
Senast: Stergo
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 071

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp