Bukefalos 28 år!

Lyfta benet???

W

Warmia

NÄR???
Jag blir tokig har väntat i flera månader på att våran hanhund ska börja lyfta benet. Jag börjar bli orolig för att han inte vet att han är en man nu :D ....
Lyfter alla hanhundar benet tillslut eller finns det dom som aldrig lyfter???
 
Sv: Lyfta benet???

Det är olika. Det kommer när nervbanor, muskelsystem och hormoner mognat till en samverkande enhet :).
 
Sv: Lyfta benet???

Det finns de som aldrig lyfter på benet (precis som det finns tikar som lyfter lite på benet :p ).

Vad jag hört så har det lite med rangen att göra. Ju högre upp du når (ja, hunden då) desto högre rang.
Alla har väl sett dessa små hundar som förtvivlat försöker göra sig högre än en GD....
 
Sv: Lyfta benet???

Har inget vetenskapligt att komma med.... När vår vovve kissar ser det ut som om han ska bryta ryggen, han lyfter benet överdrivet högt! Min sambos bror har en golden som är 3 år, den kissar ofta halvsittande. Framförallt när det inte finns något att kissa mot, som ett träd tex.

/Timsetim
 
Sv: Lyfta benet???

Timsetim skrev:
Har inget vetenskapligt att komma med.... När vår vovve kissar ser det ut som om han ska bryta ryggen, han lyfter benet överdrivet högt! Min sambos bror har en golden som är 3 år, den kissar ofta halvsittande. Framförallt när det inte finns något att kissa mot, som ett träd tex.

/Timsetim


det gör min lilla kille också. Han lyfter benet så högt så högt att hans andra bakben ibland lyfter från marken. ^^ :smirk:
 
Sv: Lyfta benet???

De är väldigt individuellt när de lyfter på benet, om nu din hane kommer att lyfta. Det är inte alla hanhundar som gör det.

Men som hemlig skriver, så kan det även ha med rangen att göra. En hanhund som är väldigt mån om att visa att han är liten, kan sittkissa trots att han är "gammal" nog.

Vissa hanhundar sittkissar när de är i sällskap av hundar som är högre i rang och står och kissar när de är ensamma eller i sällskap av hundar av lägre rang.
 
Sv: Lyfta benet???

ja då får jag nog ge upp hoppet om att få en hund som lyfter på benet. Han är 2,5år gammal och dessutom väldigt ranglåg när han träffar andra hundar men det är ganska sällan han träffar så många andra hundar. Det är ett bekymmer också då andra hanar får honom att ligga platt på rygg = det blir ingen lek och när han träffar tikar så blir det ingen lek heller för då ska han bara upp på dom hela tiden. Vad gör ni åt sånnt????
 
Sv: Lyfta benet???

våran gjorde det för inte så längesen. 8-9 månader gammal.

stora hundar är i regel senare än små
 
Sv: Lyfta benet???

Äsch det är väl bara att tacka och ta emot! :) Hanhundar tycker jag bara pissar på sina egna framben hela tiden. :smirk: Så en sittkissare är väl bra! :D
 
Sv: Lyfta benet???

jo visst!! Det kanske inte är någon nackdel att ha en sittkissande hund.... :D :idea:
Är det ofta så att hanhundarna bara tänker på en "sak" när dom träffar andra tikar??? Kan man få dom att sluta med det?
 
Sv: Lyfta benet???

Min tik lyfter på båda bakbenen när hon kissar. :o :D
Men det är ganska kul att se hennes balanskonster. Dock mindre kul att hon kissar på sina framben, så inte är det bara hanhundsägare som har det problemet. :D
 
Sv: Lyfta benet???

Min hane är 3 år gammal och lyfter inte än... Bara när vi är på ställen med mycket lukter, typ brukshundsklubben, då lyfter han så högt att han nästan tippar över :D . Ska väl impa på tjejerna eller nå´t :cool:
 
Sv: Lyfta benet???

Kalaspinglan skrev:
Varför var det ingen som sa det innan vi bestämde oss för en hanhund??!?!?!?! *S*

Ja, det är inget som står i böckerna när det tas upp för- och nackdelar mellan könen. :mad: Det är sånt man bittert får erfara själv.

Hannen min, han pissade så det rann nerför båda frambenen som ung. De var ständigt kladdiga och stank urin. Inget mysdjur man vill ha i soffan direkt. :mad:

Men han är bättre på att pricka nu. :D
 
Sv: Lyfta benet???

Den där rangteorin tror jag inte mycket på. Snarare skulle förhållandet kunna vara tvärtom! :idea:
Ju lägre i rang, desto större behov av självhävdelse.

Ju ranghögre mina schäfrar varit, ju mindre lyft på benet. Den som aldrig lyfte utan alltid satt "tik", var totalt ranghög (om uttrycket finns).
Kan tillägga att dom aldrig haft "skvättsyndromet" heller. Man pinkar när man är nödig, och inte på var och varannan stolpe.

LIA
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 589
Senast: Askur2017
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 261
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej på er! Jag har en hane på ett år, kastrerad blandras beagle som jag tyvärr har allvarliga problem med. Har haft flertalet hundar...
2
Svar
29
· Visningar
2 669
Senast: jemeni
·
Småbarn Den här veckan har sonen fått ytterligare två affektanfall, utöver det som han fick under påskhelgen. Det senaste väntade jag mig...
Svar
9
· Visningar
1 852
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp