Mac eller PC?

Vilken sorts daor använder du?

  • Mac

    Röster: 21 38,9%
  • PC

    Röster: 31 57,4%
  • Annat

    Röster: 2 3,7%

  • Antal omröstningsdeltagare
    54
@skogaliten Jag har haft dyra PCs tidigare och inte varit nöjd. Windows gillar jag inte alls, då föredrar jag Linux.

Min förra dator kostade en tusenlapp mindre än min Mac. Den höll typ ett år.
 
Vad bra att du är nöjd!

Men du skulle antagligen vara nöjd med en bärbar Lenovo eller HP också, med Windows 7 eller 10.
Men en "billig" stormarknadsbärbar hade du eventuellt inte varit nöjd med...

Men telefonerna är verkligen kvalitetsmässigt dåliga (nu pratar jag inte operativsystem), de tål inte fukt, inte måttlig kyla (under plusgrader), och måste kläs på i en massa kläder för att hålla...
Jag är på iphone nr tre privat och nummer två på jobbet. Ingen har krånglat. Har dem i fickan hela vintern, iphone 7 som jag har privat nu är vattentät.

På jobbet har vi iphone som enda telefon, vi har inga fasta apparater längre. De funkar.

Ska snart kassera min Sony Vaio lap som jag aldrig gillat och köpa en Macbook istället.
 
Kör enbart PC (och kör android på mobilen). Avskyr iOS, men förstår varför andra gillar det simpla.
Jag är dessutom fullfjädrad gamer och då är iOS värdelöst.
 
Jag skulle nog påstå att vad gäller hållbarhet är Mac överlägsen PC, åtminstone vad gäller laptops.
Min Air är som sagt 6 år gammal snart, och betydligt snabbare än sambons ett år gamla PC. Ungefär samma prisklass.
Jag har bytt skärmen på den en gång eftersom jag tappade den i golvet, annars har jag inte gjort något mer med den.
En annan sak jag hatar med PC är alla jäkla uppdateringar som ska göras i tid och otid :wtf:
 
En annan sak jag hatar med PC är alla jäkla uppdateringar som ska göras i tid och otid :wtf:
Numera uppdateras min Windows PC ungefär lika ofta som min MacBook. Alltså väldigt sällan. Det sköts också mycket snabbt och smidigt vid avstängning på PC utan att datorn klagar om det. Tycker Mac är lite sämre där, med själva tiden det tar. Men det sker så sällan att det inte är nåt problem.
I tidigare Windowsversioner och i början av 10ans tid så var det oerhört ofta och med stora meddelanden och automatiska omstarter. Mycket irriterande.
Vad som uppdateras oftast är iOS. Fan vad de hittar säkerhetsbrister i det numera, och så måste man starta om alla sjuttioelva telefoner och surfplattor och vänta en halv evighet på att de ska installera och vakna igen :p
 
Jag skulle nog påstå att vad gäller hållbarhet är Mac överlägsen PC, åtminstone vad gäller laptops.
Min Air är som sagt 6 år gammal snart, och betydligt snabbare än sambons ett år gamla PC. Ungefär samma prisklass.
Jag har bytt skärmen på den en gång eftersom jag tappade den i golvet, annars har jag inte gjort något mer med den.
En annan sak jag hatar med PC är alla jäkla uppdateringar som ska göras i tid och otid :wtf:
Men riktigt så enkelt är det inte. Eftersom Mac är ett (1) fabrikat, så kan man liksom inte säga att en pc i motsvarande prisklass är skit (eller bra).
PC har dussintals tillverkare, med lite olika kvalitet i tekniskt sammansättning, olika processor, olika mycket minne, olika hårddisk teknik.

Så en PC (bärbar eller ej) som kostar x, av en tillverkare, är inte likadan som en annan PC, som råkar ha samma pris för tillfället, ihopsatt av en annan tillverkare...
Den ena kan vara skit, och den andra toppen, ur många olika aspekter.

En sak som jag tror tilltalar Mac användaren, är just att man har inte en hel massa val. Det finns ett begränsat antal modeller (nya) till salu vid varje givet tillfälle.

Men om man börjar titta etiskt på tillverkaren, väljer man rätt då? Jag ogillar den sortens företagskultur som Apple står för, så det får mig att söka efter det minst dåliga (alla är mer eller mindre dåliga) PC-alternativet.
 
Jag är på iphone nr tre privat och nummer två på jobbet. Ingen har krånglat. Har dem i fickan hela vintern, iphone 7 som jag har privat nu är vattentät.

På jobbet har vi iphone som enda telefon, vi har inga fasta apparater längre. De funkar.

Ska snart kassera min Sony Vaio lap som jag aldrig gillat och köpa en Macbook istället.
Men det är väl bra för dig, som kan ha telefonen i fickan, där det är någorlunda varmt.
De tester jag läst om Iphone tyder på att temperatur under 5 plusgrader är de helt enkelt inte byggda för, gäller så vitt jag förstår även de senaste modellerna. Batteriet tar helt enkelt slut efter en kort stund.
Det gäller en hel del android telefoner också, men dessa går ju att välja bort. T.ex. alla Huawei, många Samsung och en hel del andra.

Jag som lever ett uteliv, med får, hästar och skog, måste ha något som kan få komma ur fickan även vid 10-20 minusgrader, och som verkligen tål att tappas i betonggolvet och i vattenhinkar. Och så ska det gå att använda med handskar också.

Det finns inte ett oändligt urval av modeller för sådana som mig, men lite finns det ändå att välja på.
 
Men det är väl bra för dig, som kan ha telefonen i fickan, där det är någorlunda varmt.
De tester jag läst om Iphone tyder på att temperatur under 5 plusgrader är de helt enkelt inte byggda för, gäller så vitt jag förstår även de senaste modellerna. Batteriet tar helt enkelt slut efter en kort stund.
Det gäller en hel del android telefoner också, men dessa går ju att välja bort. T.ex. alla Huawei, många Samsung och en hel del andra.

Jag som lever ett uteliv, med får, hästar och skog, måste ha något som kan få komma ur fickan även vid 10-20 minusgrader, och som verkligen tål att tappas i betonggolvet och i vattenhinkar. Och så ska det gå att använda med handskar också.

Det finns inte ett oändligt urval av modeller för sådana som mig, men lite finns det ändå att välja på.
Jaha, nu handlar det om vad som passar mig resp vad som passar dig. I inlägget jag svarade på uttalade du dig mer generellt. Men det var ju bra att du preciserade dig mer då.
 
Jaha, nu handlar det om vad som passar mig resp vad som passar dig. I inlägget jag svarade på uttalade du dig mer generellt. Men det var ju bra att du preciserade dig mer då.

Jag uttalade mig om att kvalitén, för användning i svenskt klimat inte är något vidare på Iphone. Och att de är stötkänsliga och fuktkänsliga.

Anledningen till att jag överhuvudtaget bryr mig mobiltester, är ju just att jag inte har någon lust att lägga pengar på något som inte håller ett flertal år. Det har hittills inte gällt Iphone, och en radda andra (android) telefoner också.
Min nuvarande har hållit 4 år, och jag hoppas att den ska fungera ett par år till. Den föregående (osmart mobil) hade jag i sju år, men till slut ramlade den ihop.

Att byta telefon eller dator ofta, för att det kommit en ny modell/processor/kamera, är miljövidrigt, om man inte har ett bra återvinningssystem där teknikskrotet återvinns på riktigt.

Utvinning av sällsynta jordartsmetaller med åtföljande miljöförstöring, nykolonialism, och andra eländen är något som följer i spåren på frekvent byte av mobil/pc...
 
Vad använder du?

Platinum Pethead

Använder sen 10 år tillbaka enbart Appleprodukter, förutom när jag lånar någon av makens PC's någon enstaka gång. Innan var det uteslutande PC, och jag jobbar med tunga rit och 3D-program.
Har två iMac's (en äldre hemma och en relativt ny på kontoret) och en MacBook Pro som nu är inne på sitt nionde år och fortfarande fungerar prickfritt (nåja, batteriet börjar bli lite sämre, men fortfarande helt ok) trots daglig användning och sällan stängs av. Har aldrig reparerat någon av dem på något sätt. Under samma tid har maken avverkat 3 PC's. Riktigt bra PC's skall tilläggas (han jobbar med prestandakrävande saker).

Använder även iPhone, iPad, AppleTV och TimeCapsule. Min iPhone 6S Plus är dålig i kallt väder, det är den, vilket stör mig. Dock är det första gången på 10 år jag inte varit nöjd.
 
Jag använder Mac både hemma och på jobbet sen några år tillbaka, innan dess hade jag PC. Aldrig mer PC. Jag har provat olika märken (laptops) och tycker både PC och windows suger.

Jag har inte haft något problem med min Mac sen jag bytte från PC, när jag hade PC gick datorerna sönder, skulle uppdateras konstant genom 300 musklick eller 300 omstarter, fläkten lät och de var sega.

Jag älskar att allt är enkelt med Mac, såhär går tankeverksamheten: "Hmm, jag söker den här funktionen, den borde ligga där och ja! Den låg där."

Tankeverksamheten gällande PC och Windows: "Hmm, jag söker den här funktionen, den borde ligga där, nähä inte där. Men kanske där då? Näää, hmm men kanske de har tänkt såhär och då borde den ligga där. Icke..." and so on...

Just det, killen skulle köpa ny dator eftersom hans gamla PC inte funkar särskilt bra. Alla rådde honom att köpa Mac men han valde en PC. Den fick åka tillbaka efter en vecka pga flera problem...
 
Jag använder PC och numera även Android.

Min 5 år gamla iPhone lever fortfarande och har fungerat utan strul trots användning i regn, snö, tapp i sjö och åtskilliga tapp i golv, men jag lyckades ALDRIG begripa hur man använder den. Varje gång jag försökte göra något fick jag leta igenom alla tänkbara menyer för att sedan ge upp och googla eller fråga en vän. Då visar sig funktionen ligga på ett fullkomligt ologiskt ställe och dessutom inte alls fungera som jag tänkt mig.
Ungefär samma upplevelse har jag haft när jag använt macdatorer. Det är fullkomligt omöjligt att lista ut hur man hittar de mest basala funktioner (typ öppna en bild och titta på den) och jag känner mig som Agda, 95 trots att jag är en högst normalbegåvad 90-talist. :cautious:

Min 5-åriga PC funkar förresten också klanderfritt, även om batteriet kanske inte längre är vad det en gång var.
 
Numera uppdateras min Windows PC ungefär lika ofta som min MacBook. Alltså väldigt sällan. Det sköts också mycket snabbt och smidigt vid avstängning på PC utan att datorn klagar om det. Tycker Mac är lite sämre där, med själva tiden det tar. Men det sker så sällan att det inte är nåt problem.
I tidigare Windowsversioner och i början av 10ans tid så var det oerhört ofta och med stora meddelanden och automatiska omstarter. Mycket irriterande.
Vad som uppdateras oftast är iOS. Fan vad de hittar säkerhetsbrister i det numera, och så måste man starta om alla sjuttioelva telefoner och surfplattor och vänta en halv evighet på att de ska installera och vakna igen :p

Då har det ändrats sedan jag hade PC. Höll på att bli galen på alla jävla uppdateringar, rent ut sagt :p
 
Men riktigt så enkelt är det inte. Eftersom Mac är ett (1) fabrikat, så kan man liksom inte säga att en pc i motsvarande prisklass är skit (eller bra).
PC har dussintals tillverkare, med lite olika kvalitet i tekniskt sammansättning, olika processor, olika mycket minne, olika hårddisk teknik.

Så en PC (bärbar eller ej) som kostar x, av en tillverkare, är inte likadan som en annan PC, som råkar ha samma pris för tillfället, ihopsatt av en annan tillverkare...
Den ena kan vara skit, och den andra toppen, ur många olika aspekter.

En sak som jag tror tilltalar Mac användaren, är just att man har inte en hel massa val. Det finns ett begränsat antal modeller (nya) till salu vid varje givet tillfälle.

Men om man börjar titta etiskt på tillverkaren, väljer man rätt då? Jag ogillar den sortens företagskultur som Apple står för, så det får mig att söka efter det minst dåliga (alla är mer eller mindre dåliga) PC-alternativet.

Jag skulle inte säga att det är unikt för just den PC:n dock.
En kollega på ett företag jag jobbar hos köpte en värsting-laptop (vet ej märke) med extra allt, för ca 23 000, för att kunna jobba ordentligt med alla program och eftersom hennes arbetsgivare vill att alla ska använda PC. Efter två år är den helt färdig, trots att den varit inlämnad typ 2 gånger under tiden för att utöka bl a minnet.
Min jobbdator är en 5 år gammal MacBook Pro som efter byte av grafikkort en gång fortfarande går som tåget. Inköpspriset är det samma.

Jag försöker vara så etisk jag kan, men gällande mina telefoner och mina datorer som jag använder ca 8-10h/dag så tänker jag inte tumma på min arbetsmiljö och dunka huvudet i väggen pga strul som enkelt undviks genom att köpa ett visst märke.
 
Jag är på iphone nr tre privat och nummer två på jobbet. Ingen har krånglat. Har dem i fickan hela vintern, iphone 7 som jag har privat nu är vattentät.

På jobbet har vi iphone som enda telefon, vi har inga fasta apparater längre. De funkar.

Ska snart kassera min Sony Vaio lap som jag aldrig gillat och köpa en Macbook istället.
Jag kom på att jag har fel. Jag är på iphone nr 4 privat, inte 3. Alltså har jag erfarenhet av 6 iphone, ingen har krånglat. Trots extremt mycket användning. :angel:
 
Jag är PC och androidanvändare. Förstår mig faktiskt inte alls på Mac- och iphonehypen. Jag har en iphone som jobbtelefon och tycker att det är...jättekonstig. Tung och ligger dåligt i handen. Liten skärm och pillig att skriva sms på. Märklig manick.... ;)
 
PC som jag byggt ihop själv för att få precis den prestanda jag vill ha. Har aldrig kommit överens med Mac, trots att jag provat flera gånger i mitt liv.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 366
Senast: hastflicka
·
IT & mobiler Motvillig macanvändare här (the Sigificant Other i nöjesbranschen hade ett systäm när vi slog våra påsar ihop... efter 3 år föll jag...
Svar
0
· Visningar
194
Senast: Murphy
·
IT & mobiler Jag går en kurs i att skriva manus för film och TV. Det program som används heter Final Draft kostar ca 2000 SEK för PC och 150 för...
Svar
4
· Visningar
530
Senast: Myrten
·
  • Omröstning
Hemmet Använder ni sängöverkast? Jag gör det inte mest pga lathet. Gästsängarna har däremot överkast. Sådana jag har fått. Funderar om jag...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 995
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp