Bukefalos 28 år!

Hazel

Trådstartare
Jag har fått erbjudande om en gratis resa till Madrid (betalar hotell själv) i slutet på juni och det verkar ju dumt att säga nej :D
Hur lätt är det att ta sig från flyget in till stan? och om man inte vill festa, vad finns det för skojigheter att hitta på själv i Madrid?
 
Sv: Madrid

Det är väldigt smidigt att ta sig in till stan! Drygt en mil utanför centrum bara.

I Madrid finns mycket fina gamla hus, muséer (bl a Prado, jättekänt), vackra torg, shopping... vad har du för intressen?
 
Senast ändrad:
Sv: Madrid

gamla hus gillar jag! museum kan vara roligt, kanske mer åt naturhistoriska. Och finns det nån botanisk trädgård/fjärilshus eller liknande är det med intressant!
 
Sv: Madrid

Jag kan höra med min kille när jag kommer hem, han är från Madrid och bor där :)
 
Sv: Madrid

Inte för att vara sån, men flyga kan du ju göra nästan gratis, det är hotell som kostar. Så åk bara om du verkligen vill åka till just Madrid. :)
 
Sv: Madrid

Åh vilka är det som har snorbilliga flyg till Madrid? Vi betalar alltid mellan 2000-3000 för flyg så alla billiga tips tas tacksamt emot :)

En sökning på random datum i mitten av juli visar att billigaste biljetten kostar en tusenlapp. Då är flighten hem på totalt 16 timmar. Tycker man att det känns rimligt och OK så kan man ju absolut komma dit billigt. Vi brukar sätta flygtiden på max 10h totalt, och då hamnar man på billigast 2700 kr ToR vilket är vad vi brukar pröjsa ungefär.

Men alla tips tas tacksamt emot!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Madrid

jag hittar hotell med hyfsade betyg för runt 700 kr för tre nätter. Det känns ju inte som att man kan hitta flyg för under det direkt. Oavsett så åker jag gärna till Madrid, har inte varit där innan så varför inte liksom :)

niphredil, vad ska man passa på att äta/dricka när man är där?
 
Sv: Madrid

Passa på, det lilla jag har sett är jättefint :)

Äta och dricka kan jag inte tipsa alls om tyvärr, har mest ätit på KFC inne i city (min absoluta favorit :o) eftersom vi mest hemmamyser. Men det finns en superfin saluhall som heter El Mercado de San Miguel som är supertrevlig med jättemycket olika sorters maträtter och drycker och grejer dit folk brukar gå. Jättejättetrevligt och med massa gott! Både frukter, ostar, skinka, mat och olika drinkar och grejer :)

Jag älskar pinchos men det kanske du redan har testat? Det är typ tapas men med en tandpetare igenom (vad är det med spanjorer och miniatyrmat? :p) :D

Finns en botanisk trädgård som ska vara fin! Ligger nära Pradomuseet, tyvärr har jag inte varit där så jag kan inte ge directions (hade jag inte kunnat oavsett men man kan ju låtsas ;)) men googla så bör du hitta :). Det museet rekommenderar min kille förresten, men mest om du är lite konstintresserad.

Jag ska till Madrid nu i helgen så jag kan återkomma med liiite tips förhoppningsvis, om det inte är supervarmt för då ligger jag vid poolen heeela helgen :p

Justja, Dali har en utställning i Madrid fram tills september så, återigen, om du gillar konst ska du absolut passa på! Reina Sofia heter museet.

Och åh, gillar du kakor? Hittade en asmysig liten butik som sålde kakor i lösvikt. Är du intresserad kan jag leta reda på den igen och säga vad gatan heter :D Jättegod kakor och även kolor hade de :)
 
Sv: Madrid

äsh miniatyrmat is the shit! det ska jag helt klart prova :D och marknad är ju himla trevligt. Speciellt när man får lite känsla för landet eller området :)

Botanisk trädgård check!

Jag gillar inte kakor *godisgrisen nr 1* :angel:
leta gärna reda på adressen :)
 
Sv: Madrid

Okie-dokie, då letar jag rätt på adress till kakstället :D

Ja, marknaden är sjukt trevlig och man kan alltså äta där - finns både uteplatser och platser inomhus. Jättetrevligt ställe så gå absolut dit :)
 
Sv: Madrid

Ryanair flyger för ca 600 t/r från min närmaste flygplats iaf.

Hotell för 250 kr natten? Det är väl bara hostels i den prisnivån?
 
Senast ändrad:
Sv: Madrid

Vilken är din närmaste flygplats? De flyger inte direkt till Madrid från Sverige vad jag kan se.

Återigen är jag jätteintresserad av dessa superbilliga flighter från Sverige till Madrid, vi kämpar varje månad nämligen.
 
Sv: Madrid

KL

Uppdatering :)

Kakaffären finns i Sol, på Calle de Postas. Nära mercadon också! Och därifrån är det nära att promenera till slottet och sitta på en bänk och äta KFC/kakor/churros/vad man vill. Himla fint :)

Parque del Retiro är himla himla trevlig också - STOR fin park mitt i stan (t-banestationen heter Retiro så det är lätt att hitta). Sjukt fint att hänga där ett tag i solen eller skuggan!
 
Sv: Madrid

tack!
Hur är det att ta sig runt med tunnelbana i Madrid? kommer inte ihåg vart hotellet ligger just nu men det skulle va lätt att ta sig till flyget och nära centrum iaf. Jag är definitivt ingen jävel på att orientera mig i storstäder men å andra sidan hade jag inte tänkt ge mig ut på några avancerade äventyr heller :D
 
Sv: Madrid

Från flygplatsen kan man åka buss till city för nästan inga pengar alls. Madrid är den maffigaste staden jag sett, massor med häftiga hus att gå runt och titta på. Hotell är överlag billigt i Spanien, vi bodde 4-stjärnigt för 600 kr/natt för ett år sedan.
 
Sv: Madrid

Smidigt tycker jag men jag har ytterst begränsad erfarenhet, vi tar bilen in rätt långt och åker sen bara några stationer med tuben.

Vet heller inte alls vad det kostar eftersom jag servas med åkkort.
 
Sv: Madrid

På söndag åker jag till Madrid :) ska bli väldigt roligt!

Det jag är mest orolig över är tunnelbanan, de spanska namnen är så himla.. spanska O_o får försöka komma över en karta och tunnelbanekarta av nåt slag. Har kollat reseväg till hotellet på google men kan inte skriva ut och jag är ju inte direkt tunnelbanevan :p
 
Sv: Madrid

Det går nog bra ska du se :) Jag har inte tyckt att tunnelbanan är krångligare där än nån annanstans.

Hur länge blir du där?
 
Sv: Madrid

åker hem igen på onsdag. Blir en slapp semester men ska iaf försöka besöka marknaden (13 minuter promenad från hotellet stod det :D ) och botaniska
 
Sv: Madrid

Låter fint! Jag hade hemskt gärna bytt med dig!
 

Liknande trådar

Fritid Efter ett gaska jävligt år arbetsmässigt för både mig och sambon (tack och lov i olika perioder) känner vi både ett behov av att komma...
Svar
14
· Visningar
988
Fritid Dottern skulle flyga United Airlines IGÅR, från Cincinatti till Chicago och sen Toronto, Kanada (!) - Köpenhamn. Med massor av extra...
2
Svar
23
· Visningar
2 932
Senast: hastflicka
·
Samhälle Rent krasst, vilken tidning ska unga läsa? Jag känner ingen som har papperstidning längre. Inte ens mina föräldrar som alltid hade när...
2
Svar
39
· Visningar
1 280
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 747
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp