Olika nyhetskällor och deras styrkor/svagheter (utbruten från Vem betalar.....)

Lingon

Trådstartare
Jag hade förutsatt att föräldrarna först försökte få hjälp från UD men att de har fått nej? Men de är kanske bara snåla, vad vet jag.

När det gäller unga och nyheter så läser de ju knappt tidningen...
https://www.dn.se/kultur/unga-far-sina-nyheter-fran-tiktok/

Rent krasst, vilken tidning ska unga läsa? Jag känner ingen som har papperstidning längre. Inte ens mina föräldrar som alltid hade när jag var liten. Nån enstaka har ibland en digital version av tidningen när det varit nåt erbjudande. Själv vill jag inte betala för nyheter och kolla på SVT Nyheter och TV4 Nyheterna på nätet. Jag känner inget behov av en tidning. Den är ju gammal när man får den.

Rena tidningssidor kollar jag sällan på då de allra flesta artiklarna är låsta och jag få de viktigaste nyheterna gratis på andra siter som t.ex. SVT Nyheter.
 
Rent krasst, vilken tidning ska unga läsa? Jag känner ingen som har papperstidning längre. Inte ens mina föräldrar som alltid hade när jag var liten. Nån enstaka har ibland en digital version av tidningen när det varit nåt erbjudande. Själv vill jag inte betala för nyheter och kolla på SVT Nyheter och TV4 Nyheterna på nätet. Jag känner inget behov av en tidning. Den är ju gammal när man får den.

Rena tidningssidor kollar jag sällan på då de allra flesta artiklarna är låsta och jag få de viktigaste nyheterna gratis på andra siter som t.ex. SVT Nyheter.
DN och Svd till exempel? Jag vill betala för nyheter och har båda digitalt (tyvärr blir det för mycket papper med papperstidningar). För unga finns Svd junior som är riktigt bra upp till 12 årsåldern eller så, kommer en gång i veckan.

Eftersom jag har dem har jag delat med barnet, det ingår.
 
Rent krasst, vilken tidning ska unga läsa? Jag känner ingen som har papperstidning längre. Inte ens mina föräldrar som alltid hade när jag var liten. Nån enstaka har ibland en digital version av tidningen när det varit nåt erbjudande. Själv vill jag inte betala för nyheter och kolla på SVT Nyheter och TV4 Nyheterna på nätet. Jag känner inget behov av en tidning. Den är ju gammal när man får den.

Rena tidningssidor kollar jag sällan på då de allra flesta artiklarna är låsta och jag få de viktigaste nyheterna gratis på andra siter som t.ex. SVT Nyheter.
Det finns massor med gratisprenumerationer som gäller begränsad tid, jag har t ex läst DN gratis ett par månader nu och resten av året, SvD gratisprenumeration, Aftonbladet och Expressen är inte helt låst och jag antar att många andra tidningar på nätet har typ läs en månad för 1 kr. Finns inga ursäkter att inte ta del av nyhetsflödet.
 
Rent krasst, vilken tidning ska unga läsa? Jag känner ingen som har papperstidning längre. Inte ens mina föräldrar som alltid hade när jag var liten. Nån enstaka har ibland en digital version av tidningen när det varit nåt erbjudande. Själv vill jag inte betala för nyheter och kolla på SVT Nyheter och TV4 Nyheterna på nätet. Jag känner inget behov av en tidning. Den är ju gammal när man får den.

Rena tidningssidor kollar jag sällan på då de allra flesta artiklarna är låsta och jag få de viktigaste nyheterna gratis på andra siter som t.ex. SVT Nyheter.

Rent krasst finns det ju mängder av nyhetstidningar/morgontidningar att prenumerera på - alternativt läsa på bibliotek om man har ett sådant i sin närhet eller tillgång till digitalt. Det är ju inte så att det inte finns alternativ.

Att allt färre prenumererar på och läser kvalitetsnyheter och tar del av seriös ekonomijournalistik, vetenskapsjournalistik och politisk journalistik är verkligen sorgligt.
 
Det finns massor med gratisprenumerationer som gäller begränsad tid, jag har t ex läst DN gratis ett par månader nu och resten av året, SvD gratisprenumeration, Aftonbladet och Expressen är inte helt låst och jag antar att många andra tidningar på nätet har typ läs en månad för 1 kr. Finns inga ursäkter att inte ta del av nyhetsflödet.

Men jag tar del av det. På SVT Nyheter och TV4 Nyheterna. Jag vill bara inte betala extra för det. Jag betalar via den skatt som TV-avgiften omvandlades till och när jag får upp reklaminslag på TV4. Jag vill inte behöva komma ihåg när 1 kr prenumerationen tar slut. Aftonbladet och Expressen ser jag inte som seriösa nyhetssidor. För mycket sensationalism för min smak. Stora dramatiska rubriker för klick. Sen kollar jag faktiskt lokaltidningens sida men det mesta är låst. Men jag kan iaf se på rubrikerna om det hänt nåt jag behöver kolla upp.
 
Rent krasst finns det ju mängder av nyhetstidningar/morgontidningar att prenumerera på - alternativt läsa på bibliotek om man har ett sådant i sin närhet eller tillgång till digitalt. Det är ju inte så att det inte finns alternativ.

Att allt färre prenumererar på och läser kvalitetsnyheter och tar del av seriös ekonomijournalistik, vetenskapsjournalistik och politisk journalistik är verkligen sorgligt.

Jag vill inte prenumerera på en tidning. Jag finansierar det heller mha reklam eller som SVT via skatten. Jag vet att det finns många tidningar att prenumerera på. Jag vill bara inte. Definitivt inte en papperstidning.

Jag är fullständigt nöjd med det utbud som finns på SVT Nyheters sida på nätet samt nyhetssändningar på SVT Play samt TV4 Nyheterna.
 
Jag vill inte prenumerera på en tidning. Jag finansierar det heller mha reklam eller som SVT via skatten. Jag vet att det finns många tidningar att prenumerera på. Jag vill bara inte. Definitivt inte en papperstidning.

Jag är fullständigt nöjd med det utbud som finns på SVT Nyheters sida på nätet samt nyhetssändningar på SVT Play samt TV4 Nyheterna.

Du måste så klart inte. Ingen måste. Men man går ju miste om en väsentlig folkbildningskanal.
 
Jag vill inte prenumerera på en tidning. Jag finansierar det heller mha reklam eller som SVT via skatten. Jag vet att det finns många tidningar att prenumerera på. Jag vill bara inte. Definitivt inte en papperstidning.

Jag är fullständigt nöjd med det utbud som finns på SVT Nyheters sida på nätet samt nyhetssändningar på SVT Play samt TV4 Nyheterna.
Samtidigt får inte svt konkurera med dagstidningar om jag förståt saker rätt, därför de börjat göra mer filmat material än tidigare
 
Du måste så klart inte. Ingen måste. Men man går ju miste om en väsentlig folkbildningskanal.

Just genom att prenumerera? Vad är det man missar? För det första får man nyheterna flera timmar efter att de hade hänt. På SVT Nyheter kommer de betydligt snabbare! Jag är bättre uppdaterad genom att läsa SVT Nyheter än att läsa nån morgontidning. Nåt jag ändå inte har tid med på morgonen. Nyheter kollar jag på kvällen. Då är morgonentidningens nyheter gamla.
 
Samtidigt får inte svt konkurera med dagstidningar om jag förståt saker rätt, därför de börjat göra mer filmat material än tidigare

Det spelar mig ingen roll om det är i text eller film. Film går alldeles utmärkt för min del. Jag tittar ofta på de filmerna samt på inslag från TV4 Nyheterna.
 
Vilket väsentliga går inte svt eller SR ut med och varför?
Prenumerera inte på någon tidning utan följer just dessa 2 och ibland lite gratis när jag söker efter en nyhet.

Uppriktigt nyfiken för egen del.

SR glömde jag! Deras sida kollar jag också regelbundet och lyssnar på inslag.
 
Just genom att prenumerera? Vad är det man missar? För det första får man nyheterna flera timmar efter att de hade hänt. På SVT Nyheter kommer de betydligt snabbare! Jag är bättre uppdaterad genom att läsa SVT Nyheter än att läsa nån morgontidning. Nåt jag ändå inte har tid med på morgonen. Nyheter kollar jag på kvällen. Då är morgonentidningens nyheter gamla.

Nyheter och journalistik är ju så mycket mer än det som händer just nu eller för en halvtimme sedan. Det som händer sätts in i kontext, förklaras, debatteras och resoneras kring, t.ex. genom att experter intervjuas. Ekonominyheter är ofta utbildande (t.ex. om vilka försäkringar man kan behöva).

En källa till kunskap med andra ord, till skillnad från obearbetad information.
 
Debatt och långa artiklar.

Men snälla du, SVT har ett program som heter Debatt. Plus i nyhetssändningarna regelbundet två personer med olika ståndpunkt i en fråga som debatterar med varandra. Ofta politiker men även andra från intresseorganisationer.
 
Rent krasst finns det ju mängder av nyhetstidningar/morgontidningar att prenumerera på - alternativt läsa på bibliotek om man har ett sådant i sin närhet eller tillgång till digitalt. Det är ju inte så att det inte finns alternativ.

Att allt färre prenumererar på och läser kvalitetsnyheter och tar del av seriös ekonomijournalistik, vetenskapsjournalistik och politisk journalistik är verkligen sorgligt.

SR glömde jag! Deras sida kollar jag också regelbundet och lyssnar på inslag.

SR har ju även en hel del fördjupningsprogram, både om politik, ekonomi, miljö och annat. Jag har svårt att se att en dagstidning skulle vara den enda "seriösa" nyhetskanalen. Formatet poddar på 0,5-1 h har ofta minst lika djuplodande intervjuer, och finns det någon svensk tidning som har lika många och professionella utrikeskorrar som SR?

Ärligt talat så har det inte sällan varit radio som gjort bäst reportage när jag "varit nyheten" och blivit intervjuad av både tv, radio och tidningar.
 
Vilket väsentliga går inte svt eller SR ut med och varför?
Prenumerera inte på någon tidning utan följer just dessa 2 och ibland lite gratis när jag söker efter en nyhet.

Uppriktigt nyfiken för egen del.

Både SVT:s och SR:s nyheter är ofta ganska kortfattade. Det är inget fel i det, men längre analyser görs ju sällan. Sedan är det klart, kombinerar man det med annat, t.ex. som att lyssna på P1 (och då menar jag inte Ring P1) eller tittar på debattprogram och samhällsprogram på TV så får man kanske mer omfattande perspektiv.
 
Jag, min syster, vår mamma och ett par vänner prenumererar på papperstidningar, DN eller SVD. Jag tycker att de fördjupande artiklarna, olika debatter, krönikor etc ger en djupare insikt och förståelse för vad som händer runt omkring oss.
 
SR har ju även en hel del fördjupningsprogram, både om politik, ekonomi, miljö och annat. Jag har svårt att se att en dagstidning skulle vara den enda "seriösa" nyhetskanalen. Formatet poddar på 0,5-1 h har ofta minst lika djuplodande intervjuer, och finns det någon svensk tidning som har lika många och professionella utrikeskorrar som SR?

Ärligt talat så har det inte sällan varit radio som gjort bäst reportage när jag "varit nyheten" och blivit intervjuad av både tv, radio och tidningar.

Jag tolkade det som att läsa SVT:s och SR:s nyheter på webben.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp