mäklararvode

Elisha

Trådstartare
Ni som sålt villor i 2-3 miljoners klassen kanske framförallt är intressant. Vad har ni fått betala i arvode? Lättsålt område som garanterat kommer säljas innan visning enligt mäklare.
 
Ni som sålt villor i 2-3 miljoners klassen kanske framförallt är intressant. Vad har ni fått betala i arvode? Lättsålt område som garanterat kommer säljas innan visning 3bligt mäklare.
Inget svar på frågan, men om det är lättsålt, varför inte sälja det själv? :)
 
Inget svar på frågan, men om det är lättsålt, varför inte sälja det själv? :)

Vilken konstig fråga. Att sälja hus/lägenhet oavsett hur lättsålt objektet är kräver ju särskilda kunskaper som inte vem som helst har, det är ju det man betalar för.
 
vi sålde lägenhet för 3,5 miljoner, 40 000 i arvode.
 
Ni som sålt villor i 2-3 miljoners klassen kanske framförallt är intressant. Vad har ni fått betala i arvode? Lättsålt område som garanterat kommer säljas innan visning enligt mäklare.

Inte jag själv, men en bekant sålde ett sånt hus som tydligen säljer sig självt. Hen valde en mäklare med fast arvode, där mäklaren åtog sig att göra typ minsta möjliga som krävs för att sälja ett hus. Det blev jättebilligt för min bekant, och en bra timpeng för mäklaren eftersom behövde lägga så lite jobb. Det kanske vore något?
 
Får man skriva ut mäklare ni anlitande? Annars får ni gärna pma mig. Vår mäklare är otroligt dyr inser jag.
 
Mitt hus var billigt - 385000 kr - därför valde jag Hemverket och fast mäklararvode på 10000 kr. Traditionella mäklare här omkring tar 45000 kr för att sälja ett hus i den prisklassen, så det kändes som ett självklart val.
 
Man kan förhandla med mäklare. De flesta har en fast procentsats som de brukar ta men det går oftast att diskutera sig fram till något annat. När vi sålde senast så ville vår mäklare ha x % men vi ville ha ett fast pris för att kunna kalkylera så då blev det istället 35.000 kr + 20% på allt över en viss summa. Slutpriset hamnade på 50 tusen över den summan.
 
Vilken konstig fråga. Att sälja hus/lägenhet oavsett hur lättsålt objektet är kräver ju särskilda kunskaper som inte vem som helst har, det är ju det man betalar för.
Det är många som säljer själva, det finns hjälp att få utan att blanda in mäklare.
 
Vi sålde lägenhet för 3.360 000, Stockholms innerstad, betalade 1,5% i arvode :up:
Mäklaren gav oss bra pris eftersom hon även sålt vår tidigare lägenhet.
Vi använde Notar.
 
Vi använde en mäklare som skrivbiträde, så att ingenting missades. I detta ingick också deklarationshjälp. Det kostade 10.000, vilket vi delade på oss fyra inblandade parter, dvs min kostnad = 2.500.
I sammanhanget, avrundningsfel.
 
När vi köpte gården för drygt 3 milj såg jag att mäklaren hade tagit 4,5% :eek:
Även de på banken var mkt förvånade över det höga arvodet,
 
Sålde för ett år sen lgh för 3,3 milj, fast arvode 45 000 kr... Han fick slita för det arvodet :) På en annars "lättsåld" lgh...
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
718
Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
475
Senast: gullviva
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 084
Senast: kolblakkur
·
Hemmet Jag köpte några riktigt dyra tapeter för 8 år sedan. De blev liggandes då jag istället för att tapetsera om flyttade till ny bostad...
Svar
10
· Visningar
706
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp