Män förklarar saker

Jaha, så att ni kritiserar min manliga män om vad han sagt, så är det helt plötsligt min åsikt? Och ja, jag umgås med rätt många kvinnor och ca 99% av dem tycker det är äckligt med rutten fisk, med inälvor, med att stycka djur, att koka kräftor, att skjuta en hare mm
Och inga män tycker ruttna fiskar, inälvor, koka kräftor eller skjuta harar är äckligt?

Jag tror de flesta ogillar lukten/känslan av rutten fisk eller inälvor. Det innebär dock inte att de kan hantera det om så krävs. Själv är jag väldigt sällan utsatt för rutten fisk. Vi fiskar upp dem levande och släpper i regel i dem igen (är man gift med en sportfiskare så har man blivit påverkad). Jag har satt mask på krok, krokat av, brutit nacken av fisk och rensat (av och till) sedan jag var i mellanstadieåldern. Min mamma likaså.
Visst vet jag tjejer som hatar att fiska överlag, men så känner jag också till män som tycker.
 
Jag har aldrig provat att byta däck men jag skulle absolut kunna hålla en kort men övertygande föreläsning om hur enkelt och bra det är att byta sina egna däck! :up:

Ett självsäkert uppträdande döljer ju oceaner av okunskap så det är ju bara att låta som att man vet vad man pratar om. Har kommit undan med det många gånger i jobbsammanhang ;) gärna slänga in lite svåra ord om det är män man pratar med, även om de inte skulle veta vad det betyder så frågar de inte (alltså behöver man inte själv heller veta vad det man säger betyder/innebär) skitbra ju :up:
 
Där tappade jag min kvinnlighet :( jag hade vid 24 års ålder fortfarande inte fattat vilka plagg som färgar av sig så jag färgar fortfarande kläder ibland :( tvätt är faktiskt min karl bättre på, heh..

Men det behöver inte vara en nackdel! Jag är så kvinnlig att jag har massor av matchande underkläder i ljusrosa och ljuslila efter tvättdébâcles.
 
Men det behöver inte vara en nackdel! Jag är så kvinnlig att jag har massor av matchande underkläder i ljusrosa och ljuslila efter tvättdébâcles.
Färg är väl inga bekymmer att hålla ordning på.
Värre är det med den där lammullskoftan som blev en skottsäker väst till en fyraåring, bara för att nån fullständigt ansvarslös människa tvättat sängkläder i nittio grader innan.
 
Jag orkade bara läsa till sidan fem, trodde tråden skulle handla om
"Män förklarar saker" men den visar sig handla om "Bukefalister förklarar saker"... :cautious:
 
Jag är ganska viss om att vi ganska snart kommer att få förklarat för oss att DET FAKTISKT FINNS WOMANSPLAINING OCKSÅ.
Yes. Det är bara att titta på hur du och nån till far fram i dejtingtrådarna.

För det här oönskade beteendet handlar ju inte om det hänger en snopp eller inte mellan benen, det handlar om utövaren tycker sig vara en högre stående individ än de som mästras.
 
Yes. Det är bara att titta på hur du och nån till far fram i dejtingtrådarna.

För det här oönskade beteendet handlar ju inte om det hänger en snopp eller inte mellan benen, det handlar om utövaren tycker sig vara en högre stående individ än de som mästras.

Letade du på allvar upp en tråd som är död sedan nästan två månader bara för att kunna skriva det där? :rofl:
 
Att kvinnor aldrig kan bli jägare eftersom de inte tål att se blod, dessutom är de för klena för att kunna skjuta... Nu skulle man kunna tro att det är av en gubbe i något jaktlag, men icke, en 30 årig storstadskille som inte heller förstod grejen med att folk överhuvudtaget köpte gummistövlar, det var ju bara att ta bilen? Jag garvade mest eftersom jag 1 är jägar, 2 är kvinna, 3 älskar att skjuta, 4 är den som brukar ta ur djuren eftersom karlarna tycker att det är lite läskigt, 5 kommer mycket bra överens med gubbarna i jaktlaget...
Gummistövlar förklarade jag med att det finns vissa människor som gärna rör sig i skog och mark, men det trodde han visst aldrig på och resten av kvällen undvek han mig... :up:

Jag har även fått förklarat för mig att våran hund aldrig skulle lyda mig eftersom husse alltid är lite bättre än matte... Tack och lov är det ingen som har lyckats förklara det för hunden, han anser att jag är gud och husse kan duga i brist på matte... :D
Du skulle ha frågat "Är du dum på riktigt eller skojar du bara?"
 
Jag nervärderar ingen, men jag avskyr att det ska skrivas en massa saker om män, och att kvinnor ska hävda sig så jävla bra utan att ens kunna ta en bråkdel av "skitgörat" i livet men ändå ska kalla sig som jämställda och lika...

Men du...


För det första... det finns många män som inte heller skulle klara av att skjuta ett djur, och som tycker att det är rätt äckligt med inälvor och sånt.
Och det finns rätt många kvinnor om alls inte har något problem med detta.
Om jag skulle våga mig på en gissning så har det säkert en hel del att göra med var man är uppväxt.
Alla de "bondungar" jag känner, både män och kvinnor har ju sen de varit små fått vara med på jakten, fiskat, tagit vara på kött från jaktbyte och slaktade djur från egna gården.
Ingen av kvinnorna i min familj skulle höja på ögonbrynen av att ställa sin för uppgiften rensa en fisk.
Jag upplever det inte alls speciellt ovanligt med kvinnor som jagar, styckar, rensar fisk, slänger ut döda möss från musfällan, skottar skit efter djuren osv.

Sen om man lite generaliserande kollar på min vänner som är uppväxta i stan så ser jag där en mycket större andel av kvinnor OCH män som aldrig ens skulle komma på tanken att skjuta ett djur eller som tycker att det skulle vara jätteäckligt att kliva omkring på en gödselstack.
Men de har å andra sidan andra saker som de kan och är bra på.
Att på nått sätt värdera folk efter om det tycker att det är najs att grva ner händerna i vommen på ett nyskjutet rådjur eller inte känns för mig djävligt skumt!

För det andra så kan jag bara för mitt liv inte fatta vilka dessa ”andra” kvinnor är!
Jag vill inte påskina att mitt sociala nätverk på nått sätt är exceptionellt stort eller så… men jag känner/är bekant med kvinnor/tjejer i åldersspannet från barn till gamlingar. Jag känner/är bekant med kvinnor/tjejer som bor i riktigt bonniga hålor, i Stockholm och i storstäder som London. Jag känner/är bekant med kvinnor/tjejer som jobbar i riktiga lågstatusyrken, såna med hög akademisk utbildning och glidarjobb och för all del en internationell fotomodell.

Och INGEN av dom ägnar hela sin tid och sin tankeverksamhet åt att sminka sig, ta selfies och ligga på soffan och äta praliner.
Ja – några av tonåringarna lägger ner precis lika mycket eller mer tid på sitt utseende som jag gjorde som tonåring, och de lägger upp många söta selfies och har bidragit med många duckface i mitt facebookflöde. Men å andra sidan så vet jag att en av dom jagar, några av dom har häst och tvekar inte att skita ner sig det minsta osv.
Så för mig låter det helt fascinerande det där med att ”alla andra” tjejer bara intresserar sig för utseende och ytliga grejer. Iom att ALLA kvinnor/flickor jag känner, oavsett om de skiter i sitt utseende eller om de faktiskt lägger ner mycket tid på det, har massor av olika intressen och hobbys – allt från jakt och fiske till att måla och skriva poesi.

MEN - även om en person mest ägnar sig åt att vara snygg och pyssla om sitt hår... gör det denne till en sämre person än en som gillar att trä på mask på en metkrok?
Jag personligen kanske tycker att det är roligare med en person som har liknande intressen som mig - men det betyder ju inte att det är sämre att gilla knyppling eller fotboll, bara annorlunda från mig.
Och när jag läser det du skriver så verkar du absolut lägga en värdering att det är lite "finare" att gilla det som du benämner som "skitgörat".

Sen bara MÅSTE jag ifrågasätta det där med vem som gör ”skitgörat” här i livet.
För mig personligen är det inte skitgöra att ägna sig åt roliga hobbys så som fiske, jakt mm. För mig är SKIGÖRA att städa, tvätta, diska, ta hand om snoriga ungar, ta ledigt från jobbet för att behöva åka och städa hos gamla mamma när inte hemtjänsten räcker och passa upp på nån lat karl som inte ids ta sin del av det dagliga arbetet i hemmet (och gärna försvara det med att han minsann byter däcka på bilen 2 ggr/år).
 
Kan ärligt säga att jag inte läst mer än drygt sida nr 1.

Men min tanke för mig direkt till "byta-däck".
Jag har bytt däck själv på flertalet bilar både mina egna och andras sen jag var ung tonåring.
När min bils däck skulle bli bytta för första gången när jag flyttade ihop med min sambo så hade jag honom hängande bakom axeln och försökte förklara hur jag skulle göra.
Gång nr 2 samma sak plus ett par till.
Tredje gången släppte jag verktygen och gick!
Summa av kardemumma, sambon straffade sig själv - numera byter jag inte mina däck själv (av risk att råka slå ett fälgkors i skallen på nån) utan det får han så fint fixa!
Rätt skönt att veta att man kan men SLIPPER för att sambon var korkad. :sneaky:
 
Kom att tänka på ytterligare en rolig situation även den bilsammanhang. :p

Råkade i samtal med en 19 åring kille samt en vän till mig. Så kläcker killen ur sig något dumt ang min bil.
Frågade då vad han menade med det.
Då tyckte han det skulle vara volvo men det förstod ju inte jag för jag var ju tjej så för mig var ju alla bilar samma sak och jag kunde ingenting.
Så då gav jag honom en lektion i alla volvos jag har haft, fördelar och nackdelar med dessa och jämfört med bilen jag hade idag. Samt meddelade honom att för att kunna ha en vettig åsikt bör man iaf ha ett körkort! ;)
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 240
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag lyckades få en konsultation hos en efterfrågad hälsoperson som är expert på kvinnohälsa. Det var väldigt givande! Trots att jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 179
Senast: cassiopeja
·
Tävling Satt och tittade på runt TDB, främst för att jag var intresserad av prisnivån på tävlingar runt om i Sverige. Tittade också lite på hur...
2
Svar
20
· Visningar
4 266
Senast: kryddelydd
·
Anläggning Jag har ett problem som jag behöver bolla lite... Jag har fri tillgång på halm till mina tre hästar i hagen. Förr la jag ut ca 1-2...
Svar
5
· Visningar
1 290
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp