Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Men nu har jag äntligen fått en förklaring till varför det var så olika svar angående just denna produkt. Råvaran i biomag är utbytt och de svar jag har fått alltså 2,4 gr Mg och 1,3 gr fosfor ska vara rätt i de nya burkarna.
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Men nu har jag äntligen fått en förklaring till varför det var så olika svar angående just denna produkt. Råvaran i biomag är utbytt och de svar jag har fått alltså 2,4 gr Mg och 1,3 gr fosfor ska vara rätt i de nya burkarna.

Och det där var/är inte sant.

Det står fortfarande 1 dosmått (10 gr) = 3,3 gr magnesium. Står inget om fosfor där.

Råvaran är fortfarande magnesiumfosfat.

Analysgarantin är fortfarande 24% magnesium, 13% fosfor, vatten 1-2% och aska olösligt i saltsyra 3,5%
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Ja jag blir inte klok på detta och ger inte extra magnesium just nu. Köpte/kollade du ny burk nyligen? Stod det något tillverkningsdatum eller bäst före datum? Jag ska kolla nästa gång jag är i butiken vad det står på de burkarna
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Jag köper ju nya burkar titt som tätt, de två senaste har det stått bäst före okt 2015 på, så de borde ju vara 'nya nog' känns det som liksom. (Tidigare har det varit bäst före 2012 på).

Men det står precis likadant på burkarna jag köper nu med bäst för 2015 som det gjorde på burkarna när den här tråden skrevs. Kom att tänka på det i torsdags då jag äntligen hittade en hink (så jag slipper köpa 600 gr burkar lika ofta), att nu MÅSTE de ju ändrat, de här måste vara nya nog. Men nix..
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Egentligen skulle du maila och se vad du får för svar. Ingen idé jag mailar, de verkade rätt trötta på mig :grin: jag har fortfarande alla mailen kvar dock så kan vi jämföra svaren. Jag ska kolla i "mina" butiker vad det står på de burkarna, ska handla hästfoder i veckan.
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Här är en mailkonversation jag hade i november med Biofarmab:

Jag
I min hästs foderstat är det brist på fosfor, så hon får Fosforbalans (30g/dag). Men magnesiumet ligger lite i underkant så jag har tittat på Biomag. Det står att det även innehåller fosfor, men inte hur mycket. Kan man ha sådan tur att Biomag skulle kunna täcka båda behoven? Hon skulle behöva 5-10g Biomag för att täcka magnesiumbehovet.

Biofarmab
För att vara säker på att vi "pratar samma språk" så gör jag en liten uträkning
Om du ger 30 g fosforbalans så får hästen 7,5 g ren fosfor (och 5,4 g natrium)
Lägger du till 10 g Biomag så får hästen 2,4 g ren magnesium och 1,3 g ren fosfor
Om du istället vill ha 5 g ren magnesium:
Lägger du till 20 g Biomag så får hästen 4,8 g ren magnesium och 2,6 g ren fosfor
Oavsett om du har räknat magnesiumbehovet på Biomag eller ren Magnesium, så tror jag att det inte räcker att bara ge Biomag, men om du ger både och kan du minska fosforbalansen så att den totala mängden fosfor du behöver inte överskrids.

Jag
Jag menar att jag behöver 5-10g av produkten Biomag. Jag använder programet PC-Horse så jag lägger in produkten när jag räknar foderstat.

Du säger att 10 g Biomag ger 2,4 g ren magnesium och 1,3 g ren fosfor.
I Produktbladet står det att 10 g Biomag = 3,3 g ren magnesium. Vilket stämmer? Eller tänker jag fel?

Biofamab
OK, och tyvärr är informationen fel på produktbladet, du tänker helt rätt. Blandningen har ändrats av tillverkaren, men vi har missat att ändra det i produktbladet. Det ska vara 2,4 g magnesium och 1,3 g fosfor. Vi kommer att ändra det så snart det bara går.
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Det intressanta är att FÖRR så stod det just det.. Sen ändrade de till 3.3 gr Mg, men samma innehåll (dvs 24% mg och 13% P).

Nu har de lääänge alltså 'av misstag' haft fel värden och inte 'hunnit' rätta till det?
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Då kan jag komma med glada nyheter till Er stor konsumenter, magnesiumoxid finns att köpa rent på lantbruks sidan ( köper det på våran kvarn butik där jag köper foder) & kostar en promille mot det son vi köper till hästarna. Minns inte riktigt vad det används till, men det går säkert att goggla. Jag köper det i lösvikt, ser ut som fin akvariesand, kanske något grövre. Minns inte vad det kostar då mitt sto inte fått det på ett år. Hon har föl vid sidan & då har jag inte vågat ge det, men nu kunde jag läsa att det var ok till föl.
Jag har gett 1 gram/dag till stoet, är det för lite ? Borde kunna ge det till fölet nu som är 9 månader gammal, fast det blir knappt mätbart då eller kan man ge dom mer för att dom är växande ?

Stoet får det för att bli mindre stressas inombords, ser hjärnspöken överallt *ler* & för att slappna av i musklerna, men nu bättre med magnesium
 
Senast ändrad:
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Jag har med flit valt bort det eftersom det flyger runt så fruktansvärt. (Det finns ju på hästsidan med, men som alltid till annat pris)

Du ska inte höfta med tillskott till föl. Analysera höet, räkna ut en foderstat och tillsätt det som saknas i den mängd som saknas.
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Fast de har ju fortfarande inte ändrat det och detta påpekade jag redan i juli då jag hade en liknande konversation med Biofarmab (se inlägg längre bak i tråden). Kollade på Biomag i en butik nära mig igår och där står fortfarande 1 dosmått (10 gr) = 3,3 gr magnesium.
Analysgarantin är fortfarande 24% magnesium, 13% fosfor.

Det är alltså ett halvår sedan och de har fortfarande inte ändrat. Ganska dåligt faktiskt
 
Senast ändrad:
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

De har skrivit fel på HoofBuildern också!

Där står det att 1000 gram innehåller 1000 gram biotin, ska antagligen vara 1000 mg biotin!
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

efter att ovetandes ha postat en tråd med samma frågeställning 10 månader senare, och blivit uppmärksammad på denna tråd, så kan jag uppdatera att som sagt 10 månader senare finns fortfarande ingen innehållsförteckning på biofarmabs Biomag.

KL
vad är det för lantbruks sida det hänvisas till där magnesiumet kan köpas renare?
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

knapplånar och väcker liv i den här tråden...

ska börja ge magnesiumtillskott till min häst då det råder brist på det.
men vad är egentligen bäst och mest prisvärt? läst igenom tråden här och kommit fram till att biomag verkar väldigt osäkert (??) just pga bristande och olika information...

men annars? är det magnesiumoxid man ska titta efter?
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

puttar upp lite igen då... nån?
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Min och min hästs erfarenhet kan jag ge dig. Efter att min veterinär tagit blodprov på min häst rekommenderade veterinären att jag skulle ge magnesiumtillskott. Jag gav min häst Biofarmab magnesium, det gjorde ingen nytta. Nytt blodprov visade att han fortfarande låg kvar på samma låga nivå. Då bytte jag till Vimital. Tog nytt blodprov och nu hade hans nivå faktiskt ökat till en ok nivå. Jag tog ytterligare ett blodprov ett år senare och då låg han perfekt. Han får 5 ml/dag. Någon gör att han kan tillgodogöra sig Vimitals magnesium men inte Biofarmab magnesium. Jag ger honom även Biofarmabs fosfor och det kan han tillgodogöra sig. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

aha! konstigt det där... hur märkte du att hästen hade brist från början?

vad är det för slags magnesium i vimital? oxid?

:)
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Jo, hästen hade mycket dålig päls, fick skav och blev överkänslig. Man fick inte röra honom. Det var det jag sökte veterinär för. Veterinären tog ett blodprov där alla mineraler kontrollerades. Han hade då stor brist på fosfor och lite brist på magnesium. Fosforbristen gjorde honom känslig i pälsen. Vill säga att han då fick en väl uträknad foderstat, han lyckades få mineralbrist i alla fall. Efter bara någon vecka med fosfortillskott märktes det skillnad på hans päls. Jag tar nu blodprov på honom varje år för att kontrollera alla hans mineraler. Magnesiumbristen märke jag inte av men jag vill ändå att han ska ligga rätt till i även det värdet.
 
Senast ändrad:
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Oftast så har hästar brist på magnesium. Jag har dessutom hästar som har lätt för att gå upp i vikt och de behöver magnesiumet för att stabilisera blodsockret. Jag ger Makrosyl till mina hästar eftersom det är minst tillsatser i det.
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Oftast så har hästar brist på magnesium. Jag har dessutom hästar som har lätt för att gå upp i vikt och de behöver magnesiumet för att stabilisera blodsockret. Jag ger Makrosyl till mina hästar eftersom det är minst tillsatser i det.

Minst tillsatser? ;) Makrosyl är 100% laktos, dvs mjölksocker. Sen har de TILLSATT 100 mg magnesiumfosfat per kilo.

Samt tar ett extremt högt pris för det, rena fantasipriset med tanke på att en 4 kg hink innehåller 400 gram magnesiumfosfat.

Rek dos = 1 dosmått = 22 gram, det ger 2,2 mg magnesiumfosfat.. Det innebär inte 2.2 gr Mg ska tilläggas..

Biotillgängligheten på magnesiumfosfat på häst har diskuterats tidigare i tråden..

Vid koll på nätet så kostar Makrosyl 656 kr för 4 kg = 164 kr/kg produkt. Det är då 100 mg magnesiumfosfat/kg. Det ger ett pris per gram på magnesiumfosfatet på 1640 kr. Dock måste man köpa TIO KILO produkt för att få ETT gram magnesiumfosfat..
OBS att det då är magnesium och fosfor man får ut, så man får inte ens ett gram magnesium på tio kilo Makrosyl.

Vuxna hästar klarar för övrigt inte av stora mängder laktos bra. Nu ger man ju inte så mycket av Makrosyl, men Makrosyl är 100% mjölksocker (laktos) med en liten gnutta tillsatt Magnesiumfosfat.
 
Senast ändrad:
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Vimitals magnesium innehåll magnesiumfosfat och magnesiumoxid. Så här står det på min burk, magnesium 33%, fosfor 2,7%, natrium 4,5%, kalcium 1,7%. Andelen magnesiumfosfat och magnesiumoxid är inte specificerat. Jag köper 750 g för 73 kr och ger 5 ml/dag.
 

Liknande trådar

Fritid Dottern tycker om målarböcker, och har kommit fram till att hon trivs bäst med tuschpennor. Just nu ritar hon mest med pennor som är...
Svar
16
· Visningar
1 372
Senast: monster1
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 162
Senast: Sirap
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 784
Senast: Hedinn
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 278
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp