Bukefalos 28 år!

magplattegjord/hoppgjord

ifuh

Trådstartare
Hej!
I stallet igår fick jag en kommentar om hur förvånad stallkompisen var över att jag alltid red min häst med hoppgjorden varje dag.
Blev lite ställd och har tidigare inte reflekterat över att det var något problem men nu är jag osäker.... Ska man inte det? Fördelar/ nackdelar?

Jag äger bara en hoppsadel och en hoppgjord och hästen i fråga verkar trivas med dom båda. Gjorden är relativt stor i jämförelse med andra modeller, mycket mjuk i lädret och med tjock stoppning, samt väl utskuren med resår i båda sidor. I hoppningen är gjorden nödvändig men för övrigt, bör jag tänka om?
Inbillar mig att en hoppgjord fördelar trycket lite bättre än en smal vanlig gjord...?

Vad säger ni?
/tack på förhand :)
 
Tror inte du behöver oroa dig. Vet flera hästar som alltid rids med magplatta och dom har inga problem av det alls
 
Ser heller inga problem :confused: motiverade man varför det ens skulle vara märkligt?

Bör man variera gjord eller vad? Aldrig hört talas om..
Folk har ju diverse utrustning alla ridtimmar även om det inte behövs varje gång..
 
Har också bara hopp gjord på hoppsadeln, bättre tryckfördelning och varför måste man ha mer än en gjord bara för att en är hoppinriktad?
Även dressyrgjorden är med en liten magplatta, hade gärna haft större för att få bättre tryck fördelning :).
 
Sist jag var på en sadelutprovningsföreläsning, tog föreläsaren upp att även gjordarna är en viktig del i inpassningen och att det är viktigt med tryckfördelningen.
Jag har också en "hoppgjord" på min hoppsadel (har ingen dressyrsadel längre, då den ej passar hästen längre), men hästen trivs och det tycker jag är det viktigaste, inte vad andra eventuellt tycker.
 
En sådan gjord är ju till för att hästen inte ska sparka sig själv i magen när man hoppar högre hinder. Men ingen har sagt att man inte får rida med den hela tiden, huvudsaken är att både du och din häst trivs med den :) det finns inget dåligt gjorden kan göra mot hästens mage eller vad man nu kan tänka sig!
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver införskaffa en lång gjord nu eftersom pålle blivit med hoppsadel. Problemet kom när jag skulle spänna fast gjorden! Hade...
Svar
1
· Visningar
802
Senast: hopp_o_galopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp