Bukefalos 28 år!

Maine Coon

Fodong

Trådstartare
Jag är inne på att köpa mig en Maine Coon. Hittills har jag bara haft hittekatter och katter jag har räddat. Men jag har alltid velat ha en vacker raskatt.

Ungefär hur mycket kostar de? Är det skillnad på priset beroende på var i landet man hittar kattungen?


Min hittekatt är en kastrerad hane, troligtvis runt 6 år gammal. Han verkar inte ge sig in i bråk, men hamnar ibland i trubbel med en vildkatt i området. Fast den följer efter honom ända upp på trappen.
Är det stor risk att min hittekatt inte accepterar en ny kattunge i familjen?
Han går bra ihop med hunden, men det kanske inte är samma sak?

Många uppfödare verkar inte vilja sälja en kattunge annat än som innekatt. Men jag bor ju på landet, utan några stora landsvägar i närheten. Kan de ändra sig eller är det bättre att leta upp en uppfödare som inte har de kraven?

Jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag ska ha en hane eller hona. Jag har ju fött upp några hästar genom åren och det vore ju kul att ta nån kull. Hur många kullar får man ta på en katthona? Vad kostar en parning?
Jag vill ju inte gärna ha en tjuvparad hona, hur farligt är det med p-sprutor och piller nu för tiden?
Jag vill ju helst inte ha en okastrerad hankatt eftersom den kommer att vara utekatt.

Ni som är kattexperter. Vad har jag missat att fråga?
Och vad ska jag tänka på förutom att de är HD- och HCM-kollade?

Tack på förhand!
 
Sv: Maine Coon

Maine coon kostar ca 7-8000 kronor.
De flesta uppfödare vill, som du säger, sälja innekatter. Du får väl kontakta dem och höra.
En avelshona ska ALDRIG vara utekatt. De kan dra på sig sjukdomar och bli tjuvparade (p-piller är ingen garanti).
Funderar du på avel rekommenderar jag ett besök på bibblan, de brukar ha en bok om avel och genetik av Ylva Stockelberg, som är lättfattlig.
Exakt hur det ser ut med avgifter på MCO vet jag inte, men jag räknade att om min DRX hona får en kull om 5 kattungar, kommer de kosta mig sammanlagt ca 12 000 kronor, förutsatt att de inte behöver veterinärvård.
 
Sv: Maine Coon

Som MsLuna skriver så är det inte bra att ha en avelshona som utekatt. Du kommer troligen inte få komma till nån hane med henne då eftersom din hona kan smitta hanen med diverse olika saker och göra honom steril. Så ska du avla så absolut ha den inne. Bygg en rastgård och låt den vara där, det är det bästa oavsett tycker jag.
P-piller är ett ganska uselt alternativ, dom är inte helt säkra och om du har en utekatt, tänk om den inte kommer hem den dag den ska ha pillret? Eller kanske spyr upp det? Dessutom är p-piller inte nyttigt, risken för juvertumörer är stor och enligt vet jag pratat med har i princip alla katter som ätit p-piller mer än några månader förändringar på livmodern. P-sprutor samma sak. Det har kommit ett kastreringschip, men det är sprillans nytt här i Sverige och mest testat på hund. Vet bara nån enstaka katt som fått det och har därför inga åsikter om det. Det gör oavsett honan steril i upp till 2 år och det är ju lite lång tid.

Hur ser vägarna ut runt dig? Finns det några grusvägar som folk åker på eller är det helt tomt? Jag har själv kört ihjäl en katt på 50-väg, så hastigheten spelar ingen roll. Många katter blir påbackade hemma på gården. Risken finns alltid.
 
Sv: Maine Coon

Hur ser vägarna ut runt dig? Finns det några grusvägar som folk åker på eller är det helt tomt? Jag har själv kört ihjäl en katt på 50-väg, så hastigheten spelar ingen roll. Många katter blir påbackade hemma på gården. Risken finns alltid.

Nja, för det första har jag ju redan en utekatt och en hund, det blir svårt att hålla en innekatt inne och rätt tråkigt för den emellanåt när jag ibland far runt mer än jag är hemma.

Det är en 30-väg som leder in i vårt villaområde och jag bor i en återvändsgränd med skogen som granne. Det är 1 km till närmsta större väg.
Här ligger katterna på vägen ibland och hittills har ingen blivit påkörd. Det vimlar ju av både barn, hundar, katter, älgar, harar, rävar och rådjur i området så folk kör försiktigt och det är bara de som har ärende in hit som kör här eftersom man inte kommer längre än in i området.
 
Sv: Maine Coon

Det är många som kan hålla innekatter och utekatter ihop, jag har gjort det bland annat. Är man påhittig löser man det galant. Men då krävs ju vilja också.
 
Sv: Maine Coon

Det är många som kan hålla innekatter och utekatter ihop, jag har gjort det bland annat. Är man påhittig löser man det galant. Men då krävs ju vilja också.

Vi har också en innekatt och tre utekatter det funkar utmärkt föt oss:grin: Våran innekatt har en utebur som hon får vara i när hon vill.
 
Sv: Maine Coon

Du kan garanterat få köpa raskatt även om du vill ha utekatt. Det beror ju på hur uppfödaren bedömer att utemiljön är. Däremot ska du nog inte förvänta dig att uppfödaren tycker att det är OK att ha en okastrerad katt lös ute. Det har inte hänt någonting med p-pillren och p-sprutan de senaste 15 åren så de kan fortfarande orsaka rätt elaka biverkningar. P-piller är dessutom rätt osäkra när det gäller utekatter. Däremot finns numera Suprelorin, ett "chip" som injiceras och kemiskt steriliserar katten i ~6 månader. Färre kända biverkningar men det är lite svårt att exakt säga hur länge katten faktiskt blir kemiskt steril så det är inte en helt säker p-metod.

Är du avelsintresserad bör du alltså satsa på innekatt och så kan du självklart ha katten ute i rastgård eller koppel.

Om du bestämmer dig för att para är det förutom HD- och HCM-test (som görs flera gånger under kattens liv) lämpligt att blodgruppera och testa för FIV och FeLV.

Det finns inga restriktioner på hur många kullar man får ta, däremot får du inte (inom SVERAK) ta fler än 3 kullar inom en period om 24 månader. Vad det kostar varierar. Parningsavgiften kan ligga runt 1000 kr (fast avgift) + 1000 kr/kattunge med variationer både upp och ner. En del väljer att ta en klumpsumma istället, men det vanligaste är väl en fast avgift och en summa per levande kattunge. Sedan får du ju lägga till kostnader för HD-röntgen (~1000 kr kanske), DNA-test för MYBP3C-genen (200-300 kr?), HCM-scan (följer du Maine Coon-kattens rekommendationer blir det under honans liv totalt ca 4000 kr, förutsatt att hjärtat är normalt vid första testet), blodgruppering + FIV-/FeLV-test blir 550 kr (bara för analysen, du behöver antagligen en veterinär som drar blodet åt dig också och den kostnaden varierar)... så bara de initiala testerna handlar om en summa om iaf 3000 kr.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 833
Senast: Lager
·
F
Övr. Katt Dottern kan inte ha sin 4 åriga kastrerade hankatt, kvar pga av jobb på annan ort. Det är en innekatt som hon har tagit som omplacering...
Svar
5
· Visningar
1 218
Senast: frazze
·
Övr. Katt Det är synd om mig, jag är kattlös! :( Var när jag bytte bostadsort tvungen att låta min älskade kisse flytta hem till min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
20 176
Senast: Hannapirat
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 137
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Stänger du toalettlocket?
  • Att reda upp livet
  • Vad nynnar ni på?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp