Bukefalos 28 år!

Måla om brun värmlandsvagn?

D

deer

Har precis blivit med släp! En brun med grönt tak Värmlandsvagn från 99. Jag står i valet och kvalet om jag skall måla om hela vagnen till vitt och sätta på nya klistermärken eller om jag skall bevara originaliteten och fräscha till den till originalutseende. Dvs behålla bruna färgen - men lasera om den samt putsa i ordning taket och byta alla dekaler.

Jag är lite allergisk mot hemma-projekt där man kladdat friskt med färg och är därför skeptisk till att måla om den. Även om vi skulle vara väldigt noggranna i början så misstänker jag att man tillslut tröttnar och slarvar lite. Dessutom är det ett "hästjobb" att göra det ordentligt - ta loss väggar och måla separat...

Min fråga är egentligen om andrahandsvärdet är toklågt bara för att vagnen är brun och grön...?
 
Sv: Måla om brun värmlandsvagn?

man kan nog få mer för den om den är "renoverad", jag hade målat om sidorna och inne i vagnen, men man behöver ju inte göra allt samtidigt^_^ måla insidan först så att det blir ljusare för hästarna och sen måla om utsidan till sommaren, taket kan nog passa som grönt, man kan ju måla dit gröna dekaler, på utsidan.
 
Sv: Måla om brun värmlandsvagn?

Tack för ditt svar! Misstänker också att en inte brun/grön kärra är "mer värd"/mer lättsåld. Insidan m.m kommer fixas och målas m.m, det är utsida av tak och väggar jag är mer tveksam till. :S
 
Sv: Måla om brun värmlandsvagn?

mitt släp har varit i olika färger nu...ska måla om det till vitt igen i sommar
 
Sv: Måla om brun värmlandsvagn?

Så här ser den ut nu...

P1010207.jpg
 
Sv: Måla om brun värmlandsvagn?

Jag hade oljat den så den bruna färgen blir lite mer mörk, sedan polera taket så blir den fin

Jag tycker inte att vita vagnar är finare alls utan en välskött brun vagn är minst lika snygg
 
Sv: Måla om brun värmlandsvagn?

Tack! Jag håller med! Den skall bli mörkbrun med nya dekaler och taket skall bli lite fräschare. Det finns en liten skada längst bak på taket som vi ändå behöver fixa så ev. blir det ett lager grön färg på den.
 
Sv: Måla om brun värmlandsvagn?

den blir nog mycket finare om du oljar eller målar med sån träfärg som man ser träet under(kommer inte ihåg vad det heter, typ lasyl el ngt)
se bara till att du slipar taket innan du målar, färgen kan lossna annars.
 
Sv: Måla om brun värmlandsvagn?

Hänger på. Min gröna vagn har också blivit grå och trist. Dessutom har den blivit flammig i färgen. Hur ska man göra för att få den fin? Jag tycker grön är jättesnyggt!
 
Sv: Måla om brun värmlandsvagn?

Hur tänker du göra den brun och fin igen?

För det är ju en beläggning med släppmedel på de skivorna som är väldigt fet för att tex vatten, färg, olja/lasyr mm inte ska fästa på ytan och att få bort den hinnan är ju ett rent helvete...

Så jag bara undrar hur du ska få det att suga in i träet och kunna fastna ordentligt?

I mina tankar så känns någon typ av polermedel bättre så skivorna får en fin lyster igen.

Bara några funderingar :) Du får gärna berätta hur du kommer att gå tillväga :)
 
Sv: Måla om brun värmlandsvagn?

Den där beläggningen har nog försvunnit. När man sprutar vatten lite lätt på skivorna så blir trät mörkbrunt med en gång så det verkar inte finnas något skydd kvar öht. Det är ju inte plast utan det är rent trä, ingen plastfilm på eller liknande. Så jag tänkte bara slita ner klistermärkena, slipa allt trä med slipmusen och sen lasera med lasyr i mörkbrun nyans. :)

Polermedel får jag ta på taket som är av glasfiber.

Jag kommer skriva om "renoveringen" på min blogg. :D
 
Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp