Migo

Trådstartare
Nu har jag bott i ladan i sex år. Fort går det! Börjar dock tröttna på de vita väggarna, och leker med tanken på att lägga på lite färg i "vardagsrummet". För er som inte var med i tråden för sex år sedan, när jag byggde skiten, så är det ett stort öppet rum på ca 40 m2, möblerat så att det blir en fjärdedel "vardagsrum", en fjärdedel kontor och så resten kök/matplats och entré. Det är ca 4 meter upp till nock, men ytterväggarna är bara 155 cm.
15027660_10154188024548666_1076711839554065629_n.jpg

15036194_10154188024413666_7096118331521229676_n.jpg


För att öka rumskänslan och mysfaktorn vill jag sätta lite färg på den låga väggen på bilderna. Jag har lekt med tanken på allt från varmt olivgrönt till rödockra och att försöka mig på att måla en "vy" med gröna kullar, blå himmel och betande får. Med andra ord har jag inte så mycket fast att gå på ;) Måla taket också? Sätta belysning på insidan av den längsgående takbjälken för att få lite ljus på tavlorna?

Belysningen hade jag också tänkt göra nått med. Har en lite för svag backlight på TVn som ska bytas ut, gärna nått som sätter lite mer fokus på tavlorna och så nått vid/över soffan som inte stör bilden, men gör att jag hittar snacksen på fikabordet ;)

Det hemska gröna överkastet ska bytas ut till nått mer neutralt, så fort jag hittar nått som funkar ;)

Kom med idéer! :D
 
Du bor ju så läckert!

Har bekant som säger att himlen är ljus och jorden är mörk och att färgskalan inne mår vi bra av är liknande. Kanske ligger något i det.

Om du ska byta ut överkastet så häng upp det på väggen, så ett rödockra tyg istället på soffan.
Kan vara ett kul sätt att leka då det inte blir lika permanent som färg, att testa med i alla fall.
 
Du bor ju så läckert!

Har bekant som säger att himlen är ljus och jorden är mörk och att färgskalan inne mår vi bra av är liknande. Kanske ligger något i det.

Om du ska byta ut överkastet så häng upp det på väggen, så ett rödockra tyg istället på soffan.
Kan vara ett kul sätt att leka då det inte blir lika permanent som färg, att testa med i alla fall.

(Överkastet är en aning malätet och har några blekta partier efter att Ale placerade halväten gris i soffan... Det ligger som skydd på soffan av en anledning;))

Över lag är textilier som dekor helt otänkbart, det behöver tvättas minst en gång i veckan för att inte se sunkigt ut, och hundhåren går aldrig bort. Inga textilier på väggarna alltså, och inga dekortextilier i soffan.
 
Senast ändrad:
Aha, lägg pressening i soffan! Grön "båtpressening" kanske.

Men din ide om en grönton på den lilla väggen är väl inte fel om du gillar det. Olivgrön är det väl lite rött i med? Kanske hålla lite ljus, fast väggen är så liten så det blir nog inte för mörkt i vilket fall.

Måla en remsa massonit och ställ dit för att prova.
 
Hade man inte kunnat sätta en lång list över alla tavlor och på lämpliga ställen haft mindre spottar?

Hade du tänkt måla hela den lilla väggen eller bara biten i vardagsrummet. Tänker att om du endast målar biten i vardagsrummet så kan det förstärka känslan av olika rum.

Nu kanske det är en tanke bakom det, men växter? Jag tycker det ger en fräschare/ mysigare/ ombonad känsla. Är det dåligt med fönsterljus så finns det ju växter som överlever ändå.
 
Hade man inte kunnat sätta en lång list över alla tavlor och på lämpliga ställen haft mindre spottar?

Hade du tänkt måla hela den lilla väggen eller bara biten i vardagsrummet. Tänker att om du endast målar biten i vardagsrummet så kan det förstärka känslan av olika rum.

Nu kanske det är en tanke bakom det, men växter? Jag tycker det ger en fräschare/ mysigare/ ombonad känsla. Är det dåligt med fönsterljus så finns det ju växter som överlever ändå.
Det är bara väggen i den här fjärdedelen som ska målas, jsut för att föratärka rumskänslan. Skena med spottar blir nog svårt, väggen är så låg att den kommer hamna i vägen för tavlorna... Växter dör här. Dels är det mörkt och dels är jag växtplågare :o
 
Det är bara väggen i den här fjärdedelen som ska målas, jsut för att föratärka rumskänslan. Skena med spottar blir nog svårt, väggen är så låg att den kommer hamna i vägen för tavlorna... Växter dör här. Dels är det mörkt och dels är jag växtplågare :o
Finns växtbelysning, snordyrt om man ska ha kvalité men kan även vara riktigt snyggt :3 Ska vara kallvitt med lågt lumen (under 1500 lumen).
 
En vy som du pratade om kan bli häftigt, men kanske stör tavlorna då?

Kan du plocka en grön ton ur någon av tavlorna kanske? Kanske ta ned den några nyanser till? För att få det att matcha varandra tänker jag.
 
Det är bara väggen i den här fjärdedelen som ska målas, jsut för att föratärka rumskänslan. Skena med spottar blir nog svårt, väggen är så låg att den kommer hamna i vägen för tavlorna... Växter dör här. Dels är det mörkt och dels är jag växtplågare :o
Kaktus?
 
Alcro har en fantastiskt röd färg som heter "Kärlek", den värmer upp nästan vilket rum som helst och ger ett behagligt lugn. Sen ljus på insidan av bjälken riktat mot tavlorna borde ju bli bra.
Hade det varit mitt rum hade jag målat från bjälken och ner, och sen satt en list mot de bärande bjälkarna, för att få en avgränsning i vänstersidan. Och målat även den listen röd.
 
Senast ändrad:
Jag tror också på något varmt rött. Jordigt rött.
Och så finns det ju rätt diskreta ledlister man kan klämma fast mellan vägg och snedtak som kan lysa upp ned över tavlorna och upp i snedtaket, så sprids ljuset lite.
 
Alcro har en fantastiskt röd färg som heter "Kärlek", den värmer upp nästan vilket rum som helst och ger ett behagligt lugn. Sen ljus på insidan av bjälken riktat mot tavlorna borde ju bli bra.
Hade det varit mitt rum hade jag målat från bjälken och ner, och sen satt en list mot de bärande bjälkarna, för att få en avgränsning i vänstersidan. Och målat även den listen röd.

List var en bra idé! Eftersom allt här inne är vitt, taket så högt och alla fönster är fördelade på två väggar (söder och väster, väggen på bilden är åt norr) så tror jag också på att det kan bli bra med färg i snedtaket.
 
Där var ju en ide! Vad händer om du sätter en sådan list bakom balken i taket så den lyser mot väggen.
 
Fönstermotiv med norska fårtäkta branter med en massa hundar på vore ju läckert det med förstås. Men sådant kan du kanske bättre ha som tavlor. Tröttnar du så gör en ny och sälg den gamla!
 
Om bokhylleväggen var den färjade fondväggen, vad händer då med intrycket tro? Tänker att en låg vägg känns lägre för mig om den är mörkare, men det är jag det.
 
Om bokhylleväggen var den färjade fondväggen, vad händer då med intrycket tro? Tänker att en låg vägg känns lägre för mig om den är mörkare, men det är jag det.
Fast jag tycker att bokhylleväggen har en charm i sig själv, skulle mycket hellre ta hela biten från bjälken i snedtaket och ner över snedtaket och väggen för att få en större och varmare yta. Och tycker att bokhylleväggen skulle vara en snygg vinkel till den målade. Men det är jag det ;) :)
 
Med en glidande skala på färgen på den biten av snedtaket från balken och nedåt så kanske man skulle kunna gå att få det till att det uppfattas det som en annan vinkel än resten av taket.
 
Fast jag tycker att bokhylleväggen har en charm i sig själv, skulle mycket hellre ta hela biten från bjälken i snedtaket och ner över snedtaket och väggen för att få en större och varmare yta. Och tycker att bokhylleväggen skulle vara en snygg vinkel till den målade. Men det är jag det ;) :)
Samma här. Blir svårt att få till en bra gräns för färgen om gavelväggen ska målas. Tror dessutom att den blir för "tung" i rummet med både de mörka hyllorna och färg bakom.
 

Liknande trådar

Hemmet Tanken är att vi i framtiden ska renovera vårat badrum helt,dvs ut med det gamla så det blir soprent,sen kakel/klinkers,nytt porslin...
Svar
5
· Visningar
14 662
Senast: vindvissla
·
D
Utrustning Har precis blivit med släp! En brun med grönt tak Värmlandsvagn från 99. Jag står i valet och kvalet om jag skall måla om hela vagnen...
Svar
12
· Visningar
6 239
Senast: deer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp