Måla så det ser ut som putsat

smedsussie

Trådstartare
Mitt i köksrenoveringen kommer grannen med en gammaldags spiskåpa som han tillverkat åt oss. Men målningen överlämnar han till oss.

Men nu till frågan, hur målar man träföremål så att det ser ut som putsad betong? Går det eller det kanske är bättre med något som är helt slätt med tanke på rengöring?
 
Mitt i köksrenoveringen kommer grannen med en gammaldags spiskåpa som han tillverkat åt oss. Men målningen överlämnar han till oss.

Men nu till frågan, hur målar man träföremål så att det ser ut som putsad betong? Går det eller det kanske är bättre med något som är helt slätt med tanke på rengöring?

Googlade och hittade detta: http://www.store-garden.com/chalk-p...ur-du-malar-sa-det-ser-som-betong-eller-sten/

Är det så du menar?
 
Mitt i köksrenoveringen kommer grannen med en gammaldags spiskåpa som han tillverkat åt oss. Men målningen överlämnar han till oss.

Men nu till frågan, hur målar man träföremål så att det ser ut som putsad betong? Går det eller det kanske är bättre med något som är helt slätt med tanke på rengöring?
Du får blanda i något i färgen som gör att den blir kornig. I en färgaffär vet de säkert.
 
Du kan blanda struktur i färgen, du kan köra på gips och sedan måla. Men jag rekommenderar inget av det om det gäller någon form av fläktkåpa, för det blir olidligt mycket fett runt spisen.
 
Vi använde en produkt från Knauf (Easyputz) men jag vet itne om den finns i Sverige. Vi grundade med vanlig färg och rollade sedan två lager av putsen på vanlig gipsskiva (vi målade väggarna).
 
@bettysmatte Detta får jag kolla upp!:up:
@mamman Har även tänkt på att höra i färgbutiken, men ville ha lite input från allvetande Buke också.
@majola Googlade efter ditt tips, men får tyvärr bara upp träffar på tyska.
@Lovisaleonora Jo, det blir spisfläkt inbyggt i kåpan. Har du något annat bra tips?
 
Mitt i köksrenoveringen kommer grannen med en gammaldags spiskåpa som han tillverkat åt oss. Men målningen överlämnar han till oss.

Men nu till frågan, hur målar man träföremål så att det ser ut som putsad betong? Går det eller det kanske är bättre med något som är helt slätt med tanke på rengöring?
Jotun har ngn serie som gör att det ser ut lite så
 

Liknande trådar

Fritid Jag har just börjat måla lite i datorn med Krita. Jag har nyss gjort en målning i flera olika lager. Trots att jag sparat bilden är nu...
Svar
0
· Visningar
475
Senast: tuaphua
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
23
· Visningar
1 219
Senast: Bison
·
Kläder & Bli fin Ja, jag vet. Shein pratas om med allt annat än positiva ord från de som bryr sig åtminstone lite om hur klädproduktion påverkar vår...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 062
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 388
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp