Måla stallet!

K

kachic

Nu har jag bestämt mig för att måla mitt nyinredda stall, men jag har inte bestämt mig riktigt för vilken färg än, vill gärna ha tips och ideér :)

såhär ser stallet ut nu:

stall2.jpg

stall-1.jpg
 
Sv: Måla stallet!

MÅLA INTE!
Olja bara in det med ofärgad träolja, det är så fint med träfärgat.
Hästarna tycker inte om att gnaga på oljat trä, det är billigt.
Det håller sig fräschare längre än målat, fläckar & repor med avskavd målarfärg är så fult.
Jag kan fortsätta i oändlighet om fördelarna med oljad boxinredning.
 
Sv: Måla stallet!

Jag skulle heller inte måla. Det är ju jätte fint.
Men det är ju upp till dig så klart.
Sadelkammaren kanske jag skulle måla, nån ljus jordnära färg.
 
Sv: Måla stallet!

Lasera kanske? Någon mörkare färgton nertill och så ljust upptill. Då ser man fortfarande träet ådring och det är så fint...
//marti
 
Sv: Måla stallet!

Jag hade tänkt linoljebränna mitt framtida stall. Det blir en snygg ljusbrun färg som ådrorna syns igenom. Ta cirka 2 tredjedelar linolja och 1 tredjedel tjära, blanda VÄL, stryk på träet i relativ riklig mängd, ta en blåsbrännare eller dylikt och värm oljeblandningen tills du ser att den "smälter" och blir rinnig. Var försiktig, ha en hink vatten redo bredvid om du gör det inomhus! (Jag tänkte göra det utomhus innan stallinredningen sätts på plats.) Det gör ingenting att det blir lite svartare på vissa ställen, resultatet blir skitsnyggt! Matcha med svart galler och svarta stallkrokar m.m. Nackdelen är att det tar någon dag för träet att verkligen torka ordentligt, så i ett befintligt stall kanske det är bäst att vänta tills efter betessläppet. Det kan även lukta ganska starkt av tjäran ett tag, sörj för god ventilation! :)
 
Sv: Måla stallet!

precis MÅLA INTE!
Jisses så fint stallet var:love:
 
Sv: Måla stallet!

Låter jättefint! Är det någon skillnad på vilket träslag man använder då? Vi ska förnya stallet nu i sommar och hade tänkt använda fura... Vet du om tjärblandningen hindrar hästarna från att gnaga på träet?
 
Sv: Måla stallet!

Jag har "hört" att hästar inte äter på tjärat trä, men min fjording åt upp halva boxdörren när han fick tråkigt på kvällarna, och den var målad med hälften tjära och hälften linolja.

Vet inte vad de tycker om bränd olja/tjära, men eftersom den bränns in i träet och torkar nästan på en gång, och inte står i flera veckor innan den torkar, så kanske det blir en annorlunda smak...?

Har nog bara bränt på gran förut, men det ska väl fungera på furu också tycker jag. Det är en fördel om träet är så ljust som möjligt när man börjar, då blir det snyggare. Ett mörkt trä som man med tjära och olja gör ännu mörkare blir inte lika fint, plus att ådringarna syns bättre på ljust trä.
 
Sv: Måla stallet!

Okej! Träet går nog att byta ut till gran, jag är ju bara i planeringsstadiet än. Ska definitivt pröva linoljebränna. Du har inga bilder på ditt stall?
 
Sv: Måla stallet!

håller med. olja in trät, det blir finast. men jag skulle nog måla sadelkammaren i någon ljus färg.
 
Sv: Måla stallet!

Tyvärr, det stallet jag vill linoljebränna finns bara på papper idag. Men det jag bränt förut är inte stall utan andra produkter i trä som blivit SÅ snygga! Därav tanken att göra ett helt stall så. Men vi får se, jag tittar efter gård just nu...
 
Sv: Måla stallet!

Jag tycker också att det ser jätte ljust och fräscht ut som det är nu! :love: så jag skulle absolut inte måla det.. bättre olja i stället.
 
Sv: Måla stallet!

Nu är det bestämt.
vi ska olja in träet i stallet och måla om i en ljusgul färg i sadelkammaren, jag tror det kommer att bli jättebra, :) ¨tack för alla tips!
 
Sv: Måla stallet!

smart idée för det var JÄTTE snyggt i trä ;P
 
Sv: Måla stallet!

Låter bra det :)

Ljusgult blir nog en jättebra färg i sadelkammaren. Kommer kännas inbjudande men väldigt fräscht tror jag :). Återkom med bilder när ni varit framme med penseln ;).
 
Sv: Måla stallet!

det börjar nog inte målas förrän om ett par veckor, men sen kommer det bilder :)
 
Sv: Måla stallet!

åhhhh olja bara, Tänk vad glad jag skulle varit om jag hade träväggar i mitt stall:love:
 
Sv: Måla stallet!

du har ingen bild på hur boxarna blev invändigt med linoljefärgen? :)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag behöver hjälp känner jag. Har varit i min lokala färghandel och försökt köpa färg till stallet men får olika svar av personalen. Jag...
Svar
9
· Visningar
591
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
890
Senast: a1agnlju
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 078
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
947
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp