mammor vinter 2010/2011

Sv: mammor vinter 2010/2011

Men jisses, han har ju hela livet på sig att härja runt sen! Vad hade de tänkt att ni ska göra, två timmars krypträning varje förmiddag eller?
En av Miras kusiner hade de liknande "bekymmer" med, han kröp men ville absolut inte ställa sig upp trots att han var runt året.
Men helt plötsligt så stod han, tog några steg med stöd, släppte och sprang i stort sett. Tog mindre än en månad från att han började ställa sig upp till att han gick själv.
Han är fortfarande, vid 2½ års ålder, försiktig, precis som om han iakttar och processar allt i huvudet först innan han gör något, han lär sig utan att prova, om du förstår hur jag menar...
 
Sv: mammor vinter 2010/2011

KL

Kul att höra från alla.
Min lilla klump växer så det knakar. Tror han väger över 10 kg nu och är ganska lång. Vi får se nästa vecka när han ska på försenad 8 månaderskontroll (han blir 8,5 månad på tisdag) då han hade feber när han egentligen skulle dit.

Han har suttit ganska länge själv och har den senaste veckan börjat vända sig från sittande till mage, där han kan snurra runt och åla baklänges. Krypträning börjar han med så fort man försöker lägga honom i sängen. Ingen har hittills ifrågasatt att han skulle vara sen. Jag tror han tar det lite lugnt då han är stor och har betydligt fler kilo att balansera än små nätta bebisar. Jag satt tills jag var över 1 år och då började jag gå.
han äter mycket och bra tillsammans med oss. Två lagade mål mat om dagen. Vägrar välling och får fortfarande ersättning på kväll och natt och vid mellanmål. Vägrar all gröt utom risgröt och mannagrynsgröt men gillar leverpastejmackor.

Jag köpte en höstoverall (vind och vattentät, ofodrad) som man får in ett fleeceställ under, igår. Den är i stl 80 och satt bra. Han har 80 i det mesta nu. vi är ju ute mycket även i dåligt väder och då behöver han något rejält. På lekplaster älskar han att gunga- ganska högt jämfört med andra bebisar och gillar att sitta och smaka på grus och löv:angel:

Han är glad för det mesta och har svårt att sitta stilla i knäet. Storebror kröp i hans ålder men var betydligt smidigare i kroppen. Nu ska jag passa på att ta det lugnt på min barnfria dag.
 
Sv: mammor vinter 2010/2011

Min stora flicka, som är hela 13 (och ett halvt, väldigt viktigt) år lärde sig att sitta när hon var sju månader, på bvc gnällde de över att hon var sen. När hon väl började sitta satt hon fint och lekte med sina leksaker hela dagarna och gjorde inget väsen av sig överhuvudtaget, hon var så nöjd med att bara sitta där. En dag, hon var 9 månade och 22 dagar (det var på min födelsedag) ställde hon sig upp mitt på golvet och gick två steg :cool: sen gick det jätte fort och två dagar senare på julafton gick hon utan problem, bvc-tanten blev inte lite förvånad när hon gick in själv på 10-månaderskontrollen :D

Min pappa kröp inte heller och var sen med att gå. Han satt på golvet i köket och slog på en kastrull med en träslev tills han var 18 månader då han började gå, vid det laget var min farmor rätt trött på honom :p Han har en magister i numerisk analys och har spelat elitseriebandy även fast han var riktigt sen så jag tror inte att det spelar så stor roll.

Det viktigaste är ju ändå att han är nöjd och glad och vad ska ni göra för den delen, tvinga honom att krypa? Låt honom sitta där och betrakta världen, han kommer nog på hur han ska göra till sist :)
 
Sv: mammor vinter 2010/2011

Till alla peppare. ;)

Jo, jag tycker ju precis som ni plus att jag tycker det är rätt skönt att man inte behöver jaga runt på honom ännu, den tiden kommer nog ändå... Det som gör mig så oerhört ledsen, upprörd och irriterad och som jag inte kan släppa är att bvc-sköterskan inte verkar vilja lyssna på mig utan läser i journalen och följer upp den men jag tror det står galet där. Jag bytte ju sköterska vid tre månaders ålder då jag fick spunk pga tjatet att han ska ligga på golvet all vaken tid, trots kallt golv. :crazy: Dessutom finns så lite tid och nuvarande sköterska verkar så stressad och vill vidare så hon tar sig inte tid att verkligen höra vad jag säger.

Jag har tom frågat vår bekanta som är bvc-sköterska om second opinion, men hon ser ingen vits med det. Det finns barn som är mycket senare än vår och rätt som det är släpper det. Han är ju pigg och frisk och utvecklas ju jättefint på alla andra fronter. Och han står ju inte still i motoriska utvecklingen det går bara lite långsammare än för de småväxta barnen som Alanis beskrev.

Fick tips om att byta helt till Mamma Mia och om inte mannen skulle gå hem på FL nästa månad så skulle jag fundera seriöst på det.
 
Sv: mammor vinter 2010/2011

August är 7 månader, väger runt 7,5 kg och är nog runt 70 cm.
Han har ålat sig fram sedan han var 5 månader, och nu har han börjat krypa. Han ställer sig upp mot allt som går allt ställa sig mot och även saker man inte kan ställa sig mot=livsfarligt.
Han öppnar skåp, river ut innehållet och kryper in där själv.
Däremot kan han knappt sitta själv. Det är jättevingligt än, men han är ju inte speciellt intresserad av att sitta still heller.
Han har 2 tänder nere, och älskar mat. Han äter gröt på morgonen, mat till lunch och välling på kvällen.
Ammar fortfarande säkert 5-6 ggr/dygn.

300517_10150343332551703_578801702_9686398_4616849_n.jpg

321428_10150339624156703_578801702_9646093_1984182_n.jpg

314947_10150336665351703_578801702_9616828_806076_n.jpg
 
Sv: mammor vinter 2010/2011

Max blev 8 månader igår & idag har vi varit på BVC för mätning & vägning. Han väger nu 9 kg och är 73 cm - stor kille!
 
Sv: mammor vinter 2010/2011

Idag fyller Vidar 8 månader. Har inte BVC-tid förrän på torsdag men det ska bli spännande att se hur stor han blivit :D
Prasselkassar är jätteroliga :p
DSC00541.jpg
 
Sv: mammor vinter 2010/2011

(kl)
Leo är nu ca 8,5 mån och han är väldigt stillsam :D Lägger man honom på golvet snor han runt och kan dra sig fram några centimeter, men det är allt :P Försöker krypa men har inte fått in snitsen än. Gåstolen får han bra fart på däremot och kör på folk så fort han har chansen. Han plockar åt sig allt han kan och vill gärna vara med där systern leker. Så hon blir sur. :P

Var till bvc för några dagar sedan och han är 75 lång och väger strax över 8 kg.
Det var flera månader sen han slutade äta på nätterna, det enda man behöver göra är att peta i nappen och lägga på honom täcket några gånger. Annars sover han lugnt :-)
Tänder har han, typ fem st tror jag.

En nytagen bild:
DSC_0060.jpg
 
Sv: mammor vinter 2010/2011

*KL*

Jag har bara smygit runt här hur länge som hellst så det börjar nog bli dax att avlägga rapport om hur det går för oss!

Min dotter Anna-Maja är 7månader, hon är 68cm lång och väger 8500gr. Om man kollar andra inlägg här så borde hon vara ganska rund men det är hon inte... rejäl benstomme kanske!? :D
Krypander har varit på gång länge och hon står på alla fyra och gungar dagarna i ända. Dom sista dagarna har hon börjat sätta fötterna under sig som om hon försöker gå som en apa:love:

För ca 2 veckor sen bestämde hon sig för att inte amma på dagarna längre och i samma veva bestämde jag att det nog kunde vara dax att sluta med nattamning också och det gick helt smärtfritt! Hon vaknade till några nätter och då bytte jag bara napp så somnade hon om igen.

Favoritmaten är gröt och fruktpureer men hon äter *peppar, peppar* det mesta! Flaska har aldrig funkat så välling och ersättning går bort. Kalops och laxgryta gillar hon inte heller. Hon äter det men öppnar bara munnen så man precis får in halva skeden också fryner hon när hon tuggar det!
Tuggar ja... hon har fått 2 tänder nere och en uppe, dessa älskar hon att gnissla med så mycket att jag tror min gåshud blivit permanent :eek:

Märkligt att man kan älska en liten toka så mycket!

320420_10150281617567909_692492908_7827871_2125306_n.jpg



:love: / Kviga
 
Senast ändrad:
Sv: mammor vinter 2010/2011

Ja, visst är den söt! Skelningen och kråkan på näsan gör den nästan bara finare!
 
Sv: mammor vinter 2010/2011

8-månadersbesök på BVC. 9620g och 73 cm lång :D. Ändå dippar kurvan, han ligger under sin födelsekurva nu...
 
Sv: mammor vinter 2010/2011

*knapplån och varning för gnäll*

Åh vad jag önskar att jag vore karl/pappa istället!
När pappor är duktiga och "hjälper till" när barnet vill vara upp och leka klockan tre på natten då får de naturligtvis sova hur länge de vill på morgonen, trots att barnet vill upp halv sju.
När pappor ska "passa" barnet ett fåtal timmar så att mamman hinner med lite av sitt forna liv (= rida) så måste det naturligtvis planeras in till tid då barnet är som gladast, inte behöver utfodras mer än att ge det en macka som det äter själv och inte bajsar.
När pappor behöver åka bort fyra dagar/gå på firmafest så är det ett konstaterande, ingen fråga. Om mamman ber snällt tar han med barnet ut så hon får dammsuga i fred.

*trött och bitter*
 
Sv: mammor vinter 2010/2011

Ni måste båda tänka och snacka igenom det här, bara för att du är föräldraledig är du ju inte ansvarig dygnet runt. Du har ansvaret när han är på jobbet och när han kommer hem delar ni lika! Ditt jobb är ju att ta hand om er dotter, inte att sköta precis allt bara för att du är hemma. Alla behöver egentid och får du inte det måste ni schemalägga, ta två dagar i veckan var där en av er har huvudansvar och den andra gör vad den vill och de andra kvällarna hjälps ni åt (t.ex.) och nätterna får ni ju givetvis ta varannan :laugh: varför ska du gå runt som en zombie på ditt jobb? Hur man än vrider och vänder på det är ju det du gör absolut viktigast :idea: Sen är det lika viktigt att man släpper ansvaret till den förälder som inte gör lika mycket om det har blivit obalans, låt honom hitta sina rutiner och lägg dig inte i!

Får erkänna att jag har tagit en större bit och min man har gjort allt för att komma undan, inte för att han inte vill vara med tjejerna utan för att han är stressad i livet och helt enkelt prioriterat fel. När han inte lyssnade släpade jag med honom till familjerådgivningen och då började han förstå! Samma dag som vi hade varit där första gången fick jag diskbråck, sån :devil: smärta att jag bara sa "ta dem" tog massa värktabletter och gick och lade mig. Imorgon är det en månad sen jag blev dålig och han har fått sköta rubbet utom amningen ;) men då har han kommit in med dem till mig. Vi har ju dessutom två större barn och fyra hästar hemma så det är ju en del att fixa med, fast jag gör ju det hela tiden i vanliga fall. I början var han jätte stressad av att han missade jobbet men allt eftersom har han börjat njuta av att vara hemma men han inser också att det är för mycket för en person att göra precis allt. Nu är jag bättre och ska jag börja vara föräldraledig halvtid och sjukskriven halvtid ett tag men jag kommer aldrig gå tillbaks till där vi var innan! Jag ska ha min tid och tjejerna behöver få sin tid med sin pappa. Lite synd är det att jag behövde bli dålig men i slutänden var det nog det bästa som kunde hända :p
 
Sv: mammor vinter 2010/2011

Fast du vet ju att det där inte gäller pappor i allmänhet.

Min man tar inte för givet att han kan göra saker utanför arbetstid. Han frågar om det är ok att åka på jobbresa, träffa en kompis, eller träna.
Jag är nog sämre på att fråga. Utan tar mer för givet att jag kan göra saker utanför hemmet när jag får lust. Och då har jag ändå två större barn som han inte är pappa till.
Min man jobbar nästan dubbelt, eftersom han efter jobbet vill vara med barnen så mycket som möjligt.
Jag hoppas att det finns fler såna pappor.
 
Sv: mammor vinter 2010/2011

Nej, det var orättvist av mig.

Tror dock att omgivningen skulle ha svårare att ursäkta det beteendet om det handlade om en kvinna/mamma, nu får jag antingen höra att det är så det är och jag ska vara tacksam att jag inte är ensamstående, eller att jag får skylla mig själv.

Jaja, det blir nog bättre med tiden, jag får fortsätta be snällt och berömma mycket. Och dricka mera kaffe :D
 
Sv: mammor vinter 2010/2011

Vilya - krya på dig! Diskbråck låter inget vidare alls. Hoppas du får bli bra snabbt.

Alla:
Problemet med höst/vinterkläder - jag tycker det är supersvårt att veta vad man kommer att behöva framöver. Nu har jag köpt ett par skaloveraller från POP i storlek 74 begagnat som jag impregnerat om och så har de varsin jacka som står emot vind och väta hyfsat. Fleecefodrade galonställ har jag hittat men bara storlek 80 så de är jättestora än. Men mina vill verkligen inte bara bli burna eller åka vagn, de vill ned på marken och krypa omkring. Så det börjar redan bli dags att dra på dem ordentliga kläder liksom. Vad har ni på fötterna åt era som ställer sig men inte kan gå än? Hur planerar ni inför vintern?
 
Sv: mammor vinter 2010/2011

Jag köpte tossor i "overall-tyg", än så länge är de stora men sitter ändå kvar på foten, och hon verkar inte störa sig på att de är stora. Tanken är att hon ska kunna ha tjocksockar i dem också. Man ser dem lite på bilden:

P1020889.JPG


Som sagt, lite stora än så länge :D På bilden ar hon skaljacka från pop, och fodrade träningsoverallsbyxor med leggings under. Byxorna står emot lite kyla och fukt men inte väta, då blir det galonbyxor.
 
Sv: mammor vinter 2010/2011

Vilken härlig bild! Jättefötter :love: .

Bra tips. Mina ser snarlika ut ute förutom fötterna, och de har fodrade bomullsbyxor i stället för träningsoverallsbyxor. Men de blir lätt blöta/kalla även om det bara är fuktigt på backen.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 829
Senast: Saeta
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 814
Senast: Mirre
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 210
Senast: supercassie
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 417
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp